Det var efter att Corren uppmärksammade att en SFI-lärare hos den privata utföraren Astar i Linköping öppet delat och därmed spridit inlägg om Rysslands anfallskrig mot Ukraina på sin Facebookprofil, som den särskilda granskningen kom till.
Inläggen som delats analyserades i våra artiklar av en expert som slog fast att de innehöll rysk propaganda och desinformation kopplade till kriget. Ett tiotal av de inlägg som granskats publicerades av läraren efter krigsstarten under våren och försommaren 2022.
Enligt uppgift till Linköpings kommun har den aktuella läraren först förnekat för rektorn att några proryska inlägg har publicerats. I Corren har läraren senare förklarat att "Dessa gamla inlägg är inget jag står för idag".
På grund av de uppgifter som framkom i våra artiklar i oktober så inledde Linköpings kommun, som är huvudman för all vuxenutbildning i kommunen, en särskild utredning för att säkerställa att undervisningen lever upp till svensk skolas värdegrund enligt skollag och läroplan. Centrum för vuxenutbildning fick i uppdrag att undersöka om situationen påverkade undervisningen utifrån saklighet, allsidighet och demokratiska värderingar.
Bedömningen är att det inte har förekommit något som strider mot det som granskningen har fokuserat på.
– Det känns ju alltid bra att vi följer det som är reglerat i vårt uppdrag, för det blir förstås en oro när vi får till oss uppgifter som vi behöver titta närmare på, säger Åsa Ridne, avdelningschef för gymnasie- och vuxenutbildning i Linköpings kommun.
– Sen är det alltid så att när man har haft nåt sånt här uppe på bordet så kommer vi vara mer observanta på det under en tid och det här är något vi tar med oss i den kontinuerliga uppföljningen med skolan som vi har.
Under granskningsperioden konstateras att sex elever från Ukraina har undervisats av läraren, men antalet har varierat över tid. Centrum för vuxenutbildning har tagit del av lektionsplaneringar och gjort oanmälda besök under lektioner samt genomfört intervjuer med den aktuella läraren, rektorn och berörda elever. Några elever har avböjt att intervjuas och några har enbart svarat via mejl.
Som lösning på elevernas oro har skolan erbjudit berörda att byta grupp eller skola. Skolans hantering och att det är eleven som fått flytta på sig och inte tvärtom, har i samband med våra publiceringar väckt reaktioner från politiker och allmänhet i Linköping.
Totalt har två elever bytt undervisningsgrupp inom Astar och en elev har bytt skola.
Dariia Sivirin är en av de elever som såg det som ohållbart att undervisas av läraren med tanke på omständigheterna. Hon har inte fått någon information om utredningen via Astar, men är inte överraskad över kommunens bedömning när hon får höra om reslutatet. För henne är det inte undervisningen i sig som har varit det centrala.
– Det jag har haft problem med är att skolan inte gav oss möjlighet att förändra eller lösa situationen på något sätt – och då menar jag inte att avskeda läraren utan att separeras från hen. Det bekymrar mig att det här inte kunde lösas lättare efter att vi förklarat det kränkande med situationen flera gånger. Det ska inte behöva gå så långt som till tårar, jag hade önskat att de kunde ha varit mer förstående. De lyssnade bara först efter att det blivit en skandal i media, säger hon.
Dariia är orolig för att hanteringen kan upprepas om en liknande situation skulle uppstå i framtiden. Hon är också kritisk till att "systemet" ser ut som det gör.
– På ett sätt så känner jag att det inte går att påverka någonting när nåt sånt här uppstår – för enligt lag har läraren inte gjort något fel. Jag måste acceptera de lagar som finns här och det gör jag, men jag vill också ha rätten att säga "det här funkar inte för mig och jag vill inte ha med läraren att göra".
Under hösten har Astar tidigarelagt arbete med likabehandlingsfrågor på grund av den situation som uppstått. På rektorsnivå har temat varit kränkningar, trygghet och arbetsro. Vi har via mejl frågat Thorengruppen, som driver skolan Astar, hur de ser på den genomförda utredningen. Elin Olsson, som är kommunikationsansvarig för skolföretaget förmedlar en kort kommentar:
”Vi har samarbetat med kommunen i deras granskning och gett dem allt underlag som de efterfrågat. Vi har ett gott samarbete och värdesätter deras granskningar av alla skolor i och med att det säkerställer skolornas kvalitet”.
Vi frågade också om utredningen och artiklarna om Astar fått Thorengruppen som arbetsgivare att på något sätt agera gentemot personal när det kommer till riktlinjer/stöd till de anställda – alltså om de haft samtalat om hur man som anställd ska tänka kring sin roll kopplat till avvägningar i arbete och privatliv. Vi har också frågat om det under processens gång vidtagits några åtgärder när det kommer till läraren. Dessa två frågor har Thorengruppen valt att inte svara på.
Huvudmannen Linköpings kommun har inte granskat eller bedömt de inlägg som delats på lärarens Facebooksida. Det ligger varken i skolans eller huvudmannens uppdrag, förklarar skolchefen Åsa Ridne.
Så hur bedöms ett sånt här fall principiellt – vilken betydelse har det vad en lärare delar utanför klassrummet?
– Det är en väldigt svår och komplex fråga, men som arbetsgivare inom offentlig sektor tänker jag att det är jätteviktigt att värna de demokratiska rättigheterna och principerna. Jag har rätt att ha åsikter – men samtidigt måste jag förstå att det kan få konsekvenser om jag agerar eller förmedlar saker i min vardag som inte är förenligt med mitt uppdrag. Man måste alltid tänka till när man är i sitt yrke, säger hon.
I efterspelet har det från politiskt håll framförts att huvudman borde ha större insyn och kontroll över privata utförare, hade du önskat mer insyn här?
– Utifrån mitt perspektiv tycker jag att vi haft en väldigt bra dialog med Astar. Min upplevelse är att alla försökte agera så fort de kunde, men jag har inte kollen över tidsperspektivet. Det ju alltid när man sitter med facit i hand att man tänker att man kunde ha gjort på nåt bättre eller snabbare sätt.
Fotnot: Efter Correns artiklar har inläggen på lärarens Facebooksida tagits bort.