Lärare sprider rysk propaganda – undervisar ukrainare

Ukrainska elever som läser SFI i Linköping får undervisning av en lärare som öppet sprider rysk krigspropaganda på Facebook. Eleverna känner sig otrygga, men nu ger skolan läraren mer undervisningstid.

För några veckor sen kollade ukrainska elever upp sin nya vikarie på Facebook och hittade där rysk propaganda för Rysslands anfallskrig. Med färska sår efter en dramatisk flykt är det inte möjligt för dem att undervisas av en lärare som sympatiserar med Putinregimen, menar de.

För några veckor sen kollade ukrainska elever upp sin nya vikarie på Facebook och hittade där rysk propaganda för Rysslands anfallskrig. Med färska sår efter en dramatisk flykt är det inte möjligt för dem att undervisas av en lärare som sympatiserar med Putinregimen, menar de.

Foto: Julia Djerf

Linköping2023-10-07 07:00

– Jag blev chockad när jag såg åsikterna, för mig är det helt och hållet rysk propaganda. Det är en fruktansvärd upplevelse att sitta i ett klassrum där en person som ska undervisa mig uppenbarligen önskar min familj, mina vänner och mitt lands död, säger Dariia Sivirin.

För några veckor sen fick hennes SFI-klass på Thorengruppens skola Astar i Linköping en ny vikarie för några dagar när ordinarie lärare var på semester. Dariia blev nyfiken på det slaviska namnet och sökte upp vikariens profil på Facebook. Där kunde hon se att läraren var född i Ryssland och hade delat en rad videos kopplade till kriget i Ukraina.

Dariia har själv arbetat med dokumentärfilm och är väl bekant med det informationskrig som pågår när det kommer till att sprida desinformation om Rysslands krig mot Ukraina.

På Linköpingslärarens Facebooksida delas öppet en mängd videos med krigsbevakning från olika typer av källor. I en av dem påstås att den ryska armén inte dödar i Mariupol utan befriar folket från de ukrainska styrkorna, delar ut humanitärt stöd och plåstrar om sår. Läraren delar flera inlägg där det ukrainska folket pekas ut som nazister, hyllar Sovjet och spekulerar kring USA:s agenda med kriget.

Ett av inläggen är från Vaken.se – en kontroversiell sajt grundad i "Sanningsrörelsen" och en "rewrite" på högerextrema "Nya dagbladet". Plattformen är känd för att samla konspirationsteoretiker och avslöjades i en granskning av Expo sprida och hylla antisemitism.

– Jag blev helt skräckslagen, inläggen gjorde mig oerhört upprörd. Min familj är fortfarande i Ukraina och jag har varit med om hemska upplevelser vid krigsstarten när bomberna föll. Genom inläggen är den här läraren en del av det.

undefined
Här är ett axplock av de videos som en lärare i Linköping har delat öppet på sin Facebookprofil under våren 2022. Enligt journalisten och författaren Patrik Oksanen, som specialiserat sig på Rysslands informationskrig, är det ingen tvekan om att det rör sig om rysk desinformation.

Journalisten och debattören Patrik Oksanen är specialiserad på säkerhetsfrågor och försvar, och har skrivit boken "Skarpa skärvor" om hur informationskrig hotar att slå sönder det öppna samhället. Han har tagit del av en handfull av de länkar som läraren har delat under 2022 och menar att bilden som målas upp är tydlig.

– Jag har sett tillräckligt mycket för att kunna säga att de ukrainska eleverna har helt rätt. Det här är flera klassiska ryska desinformationskällor och de innehåller flera klassiska narrativ. En person som delar detta är någon som lever mitt i det ryska desinformationsekosystemet och då ser det ut så här: En massa konstiga källor, spridda klipp på Youtube, narrativ om amerikansk militärs inblandning, att ryska styrkor delar ut mat och att Ukraina är nazistiskt.

Med tanke på det, hur ser du på fallet i Linköping?

– Det blir ju särskilt känsligt för ukrainare att ha en lärare som sprider propaganda som gynnar aggressorn som försöker erövra ett annat land – och läraren ska undervisa flyktingar från det landet. Jag skulle säga att det är direkt olämpligt att utsätta eleverna för en rysk lärare som står för Putinregimens sida i anfallskriget. Även om det inte speglar sig på ett övertydligt sätt i undervisningssituationen så är bara vetskapen om detta ett övergrepp.

undefined
"Berättelserna om kriget från den ryska sidan är återkommande och videoinslagen spelar ryssarna i händerna", konstaterar Patrik Oksanen, journalist och debattör knuten till tankesmedjan Frivärlden.

Dariias klasskamrat Olena Boichuk nåddes av Facebookprofilen när hon satt på sin första lektion med läraren.

– När jag läste fick jag svårt att andas, som en panikattack. Jag fick samma känsla som när jag flydde från ockuperad mark på Krim, där jag kommer ifrån. Jag har flytt från Rysslands invasioner två gånger, nu och 2014.

Olena kunde inte fokusera på lektionen och lämnade klassrummet.

– Det är bara ett år sen jag tvingades fly och jag är skadad psykiskt efter det. När jag fick veta lärarens åsikter var det svårt för mig att se personen som en lärare.

När lektionen var slut valde Olena att konfrontera läraren. Hon ville få bekräftat att Facebookprofilen stämde.

– Då undrade läraren vad det var på sidan som hade förvånat mig. Jag sa att det som ryska armén gör i Ukraina inte är ett befriande utan ett dödande. Sen tog jag mina saker och åkte hem, säger Olena.

undefined
Flera av den ryska lärarens elever uttrycker en stark oro och otrygghet för att gå på lektioner där denne undervisar. De menar att läraren betraktar alla ukrainare som nazister. Här träffas Pavlo Melnyk, Dariia och Yuliia i den ukrainska föreningens lokaler i Vallastaden för att ge varandra stöd.

I den gruppen var de åtta elever som har flytt till Sverige från Ukraina. Av dem är det flera som försökt lyfta den uppstådda situationen hos skolans ledning. Även Ukrainska föreningen Östergötland har engagerat sig i frågan och haft ett möte med rektorn för att bredda elevernas perspektiv.

Enligt dem ska rektorn har hänvisat till lärares privatliv och sagt att medarbetaren är väldigt uppskattad. Samtalen resulterade i att några elever gavs dispens för att inte närvara vid de planerade lektionerna med läraren.

Friskolan Astar erbjuder vuxenutbildning på uppdrag av Linköpings kommun. Kommunen har inga egna riktlinjer som styr vad en anställd tillåts yttra på sin fritid, utan det regleras i skollagen och läroplanerna. Skollagen är tydlig med att alla elever har rätt att känna sig trygga och få ett respektfullt bemötande av skolans personal. Men det är huvudman och rektor som ska säkerställa att en lärare följer de styrdokument som finns.

undefined
"Även nu när jag berättar om det blir jag känslosam, för jag hamnar i en väldigt obekväm situation... I samtalet med rektorn blev jag tvungen att bevisa att det här påverkade mig och det känns märkligt", säger Dariia. Hon säger att de ibland pratar om nyheter i undervisningen.
undefined
Yuliia reagerar starkt på den situation som hon och andra ukrainska elever har hamnat i. Hon menar att det skulle finnas en annan förståelse från skola och kommun om fallet hade rört en lärare som haft öppna nazistsympatier på sin fritid. Här gör man skillnad på olika typer av åsikter, hävdar eleverna.

De inplanerade lektionerna passerade. Men så fick klassen plötsligt beskedet att läraren ska undervisa dem på stående basis en dag i veckan.

"Det är rätt beslut för våra lärare och därför något vi står fast vid. Även lärarna som ska byta grupper håller med och vill inte att vi ska göra på något annat sätt nu. De har förberett detta byte under en längre tid", gav skolan som svar på protester i ett mail.

SFI-eleven Yuliia Kzykunenko tog inte del av de första lektionerna, men kommer framöver undervisas av läraren.

– Den första känslan jag fick var bara ilska. Det är så märkligt att vi ens måste förklara det här för skolan. Hur kan de inte förstå varför det här är så viktigt för oss som flytt? Skulle det ha varit likadant om jag hade varit svensk eller jude och haft en lärare som var öppet nazist?

undefined
"Jag trodde inte det skulle vara möjligt att ge den aktuella läraren ännu mer undervisningstid med ukrainska elever efter samtalen som vi har haft med rektorn", säger Pavlo Melnyk, ordförande Ukrainska Föreningen Östergötland.

Pavlo Melnyk, ordförande i den ukrainska föreningen, är förvånad över det nya beskedet. Han upplevde att det fanns en förståelse för eleverna hos rektorn efter deras samtal.

– Mitt huvudargument var att Sverige som stat stöder Ukraina både humanitärt och militärt – Sverige är inte neutralt i kriget, vilket rektorn försökte argumentera för. De här eleverna kom till Sverige med massflyktsdirektivet för att känna sig trygga, därför är det svårt att förstå varför vi återigen behöver kämpa för vår trygghet även här, säger han.

undefined
Tillsammans går Pavlo Melnyk, Dariia och Yuliia på nytt igenom alla de videos som delats i olika inlägg på lärarens Facebooksida. Där finns rapporter från fältet med den ryska armén, intervjuer med ukrainare och olika experter som uttalar sig om kriget. De granskar med stort allvar, men ibland skrattar de till och förklarar att det är uppenbart skådespelare som agerar och inte verkliga människor i vissa av klippen.

Både Dariia, Olena och Yuliia säger att de är glada för att de efter ett år i Sverige har fått möjlighet att lära sig svenska på SFI. Men de ställer sig frågande till varför läraren fått frågan om det var ett problem för denne att undervisa ukrainska elever – och inte tvärtom.

– Jag har förståelse för att det här kan vara personliga åsikter och att vi har yttrandefrihet – för mig är värdet av demokrati väldigt viktigt, det är det vårt folk dör för. Men här delas åsikterna på en öppen Facebookprofil medan kriget pågår, säger Dariia.

Hon ursäktar sin tårar.

– Det är svårt att beskriva allt jag känner, det här påverkar mina känslor så starkt, förklarar hon.

De som tycker ni bör vara tacksamma för att ni ändå kommit till ett land utan krig, vad vill ni säga till dem?

– Trots min position så har jag ändå rätt att säga att det här inte är rätt för mig. Jag känner mig inte trygg i den här miljön. Jag har inget mål att den här personen ska förlora sitt jobb eller så, men jag har rätt att säga att jag inte vill ha kontakt med en person som sårar mig och gör mig otrygg.

undefined
Det är inte första gången elevernas situation diskuteras med den ukrainska föreningen i Östergötland. Föreningen har försökt stötta eleverna genom att föra samtal med skolans rektor för att bredda bilden för ledningen. Men samtalen har inte lett till den respons man hoppats på - läraren har istället fått mer undervisningstid.
Så säger lagen

Inga bestämmelser i skolans regelverk reglerar uttryckligen vilka åsikter en lärare får uttrycka på sin fritid.

Enligt läroplanen ska skolan förmedla/förankra respekt för mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar.

Huvudman och rektor ska säkerställa att en lärare förhåller sig de styrdokument som finns.

Alla elever har rätt att känna sig trygga/få ett respektfullt bemötande av skolpersonal.

Lärare kan anmälas till Skolinspektionen/Lärarnas ansvarsnämnd (LAN).

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!