Tonen i kommentarsfälten är hård och ibland skoningslös. Granskningen av situationen på skolan Astar i Linköping har fått många att tycka till på en rad olika plattformar – både om situationen i sig men också om yttrandefrihet, lärares rättigheter och världspolitik.
"Fullständigt bisarrt", skriver en läsare på Facebook"
"Detta är skamligt av rektorn och skolan. Jag hoppas på ett snabbt fördömande av politiken", skriver en annan.
Och: "Bedrövligt då eleven är i beroendeställning!"
På Correns sajt lyfter flera yttrandefriheten: "Läraren har alltså inte brutit mot några lagar/regler, utan det är återigen Sveriges åsiktsfrihet och yttrandefrihet vi ska göra avkall på".
En man kontrar: "Ja, läraren har yttrandefrihet! Det har även eleverna. Eleverna har även rätten att tacka nej till SFI om utbildningen gör att de känner sig otrygga. De får även belysa varför de känner sig otrygga. Båda parter har rättigheter!"
Och senare: "Nu handlar det ju inte om vilka åsikter som helst utan åsikter som avser att legitimera Rysslands folkmord och massiva krigsbrott mot folket i Ukraina".
Men det är inte bara fördömanden i flödena: "Så länge lärare gör sitt jobb, så är det inget problem. Alla, även lärare, har rätt till sin yttrandefrihet."
Någon pekar på mer organisatoriska aspekter för skolan: "För att komplicera saken, detta är kanske den enda tillgängliga läraren".
I helgen lyfte Lars Vikinge (C) avslöjandet på Facebook. Flera lokala profiler passade på att tycka till.
"Helt galet!" skriver Cecilia Helber (LL).
"Så många fel – jag tog en stund till att tänka på situationen. Det kanske kan hända att anställningen sker – för det är inte lätt att kontrollera åt alla håll. Men att få kunskap om situationen och inte agera är hutlöst", skriver Sanna Detlefsen, direktor för Östergötlands stadsmission.
Björn Alling (V) passar på att lyfta frågan om privata aktörer och får medhåll från Take Aanstoot (MP): "Thorén är i en klass för sig".
Situationen lyftes på måndagens KSÄB, ett möte där ärenden bereds inför kommande sammanträde i kommunstyrelsen.
– Det här är omdömeslöst och avskyvärt och jag uppfattade att vi som var där var eniga om detta, säger Lars Vikinge.
– Skollagen är ju knölig och svår att påverka. Här har vi också en friskola, men som samtidigt gör detta på kommunens uppdrag. Man undrar ju ändå hur det står till, hur är det här möjligt?
Han ställer sig kritisk till skolans agerande efter att uppgifterna har kommit fram. Lösningen att erbjuda elever att byta klass eller skola är han inte nöjd med.
– Det är som att be mobbade elever att flytta, det är inte den som känner sig utsatt som ska flytta på sig.
Lars Vikinge pekar på att situationen blottlägger ett systemfel och säger att det med Linköpings kommun som huvudman också måste finnas befogenheter – även i personalfrågor.
– I förlängningen måste det komma mer befogenheter till kommunerna – också över friskolorna – eller så får man dra i andra änden och fundera över organisationsformen.
Skolan lyfter att grupper på SFI består av elever från en mängd olika länder och konflikter. Är det ens möjligt att alla kan bli nöjda?
– Vill aktören vara kvar på marknaden så är det kanske dags att tänka om på den punkten.