Lektioner med ukrainska elever ska granskas

Linköpings kommun har begärt in lektionsplaneringar, scheman och deltagarlistor från Astar som underlag för en särskild utredning av undervisningen efter Correns granskning. Utredningen startar omgående och förväntas vara klar i december.

Linköpings kommun är huvudman för kommunens vuxenutbildning och därför inleder de en särskild granskning för att säkerställa att undervsiningen bedrivs på rätt sätt. "Det är enligt rutin", säger Åsa Ridne, avdelningschef gymnasie- och vuxenutbildning på Linköpings kommun.

Linköpings kommun är huvudman för kommunens vuxenutbildning och därför inleder de en särskild granskning för att säkerställa att undervsiningen bedrivs på rätt sätt. "Det är enligt rutin", säger Åsa Ridne, avdelningschef gymnasie- och vuxenutbildning på Linköpings kommun.

Foto: Julia Djerf

Linköping2023-10-19 05:00

Grunden för det som kommunen kallar för "särskild granskning" är uppgifterna som framkommit i Correns artiklar där elever som studerar på SFI förmedlat att de känner otrygghet efter att en lärare publicerat inlägg i sociala medier som stödjer Ryssland i kriget mot Ukraina.

I informationen som skickats från Centrum för vuxenutbildning till Astar står att granskningen fokuserar på de avsnitt i läroplanen och skollagen som berör grundläggande värden, saklighet och allsidighet.

undefined
I fokus för granskningen står ett antal inlägg som innehåller rysk desinformation om Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Corren har granskat ett 15-tal inlägg som alla publicerats under vår och försommar 2022.

Redan den här veckan ska Astar ha lämnat ifrån sig scheman och deltagarförteckningar över ukrainska elever som undervisats av läraren. Senast den 3 november lektionsplaneringar ha lämnats från det att läraren började undervisa ukrainska elever fram till 31 oktober.

På skolan studerar ett 40-tal elever från Ukraina. Hur många av dessa som undervisats av läraren är oklart.

Åsa Ridne, avdelningschef för gymnasie- och vuxenutbildning på Linköpings kommun, har i tidigare artikel framhållit att hon ser allvarligt på situationen, med hänsyn till elevernas upplevda otrygghet.

Varför viktigt att agera omgående?

– Om vi får kännedom om eventuella brister i undervisningen vill vi agera skyndsamt utifrån ett elevperspektiv. Elever går sin utbildning här och nu och om det finns brister vill vi rätta till dem så fort som möjligt, säger hon.

Utredningen kommer omfatta moment som dokumentationsgranskning, intervjuer och klassrumsbesök.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!