Skolan försvarar läraren – elever erbjuds byta skola

Skolan Astar i Linköping försvarar lärarens rätt att uttrycka sina åsikter i sociala medier och uppmanar elever som känner sig otrygga att byta grupp eller söka plats på annan skola.
"Ingen elev kan påverka vilken grupp man blir placerad i eller vilken lärare gruppen har", meddelar rektorn i ett mail till en ukrainsk elev som inte vill undervisas av den ryska läraren.

Friskolan Astar driver vuxenutbildning på Kungsgatan i Linköping och tar emot SFI-elever på uppdrag av Linköpings kommun. Här studerar flera ukrainska flyktingar som reagerat starkt mot att undervisas av läraren som spridit desinformation om Rysslands anfallskrig.

Friskolan Astar driver vuxenutbildning på Kungsgatan i Linköping och tar emot SFI-elever på uppdrag av Linköpings kommun. Här studerar flera ukrainska flyktingar som reagerat starkt mot att undervisas av läraren som spridit desinformation om Rysslands anfallskrig.

Foto: Julia Djerf

Linköping2023-10-07 07:00

Det handlar om fallet där en SFI-lärare delat inlägg på Facebook som skildrar Ryssland som befriare i anfallskriget mot Ukraina och ukrainska folket som nazister. Lärarens delningar upptäcktes av ukrainska elever på friskolan Astar i Linköping, som fick läraren som vikarie för några dagar när ordinarie var på semester.

Eleverna vände sig till rektorn och förklarade att det var omöjligt för dem att möta läraren i ett klassrum med hänvisning till att de inte kände sig trygga. Istället för lärarbyte, fick eleverna dispens från att delta i undervisningen. Ett par veckor senare meddelade skolans ledning att samma lärare fått mer undervisningstid med ukrainska elever – en dag i veckan på stående basis.

"Vi behandlar inte våra medarbetare eller våra elever utifrån deras åsikter, utan arbetar alltid genom att förankra våra demokratiska värderingar. Vi har ett aktivt värderingsarbete som innebär att respekten för olika personers åsikter är och ska vara grundmurad hos alla", skriver Marja Giheden, verksamhetschef för Astar till oss i ett mail.

"Det följer vi till exempel upp genom kollegialt lärande, elevenkäter och ett aktivt och nära ledarskap."

undefined
Utbildningsföretaget Astar ägs av Thorengruppen, som tidigare drev Thoren Business School i Linköping.

Att det rör sig om rysk krigspropaganda och desinformation har journalisten och författaren Patrik Oksanen för oss slagit fast efter att ha tagit del av länkarnas innehåll. Han framför kritik mot att skolan inte hörsammar eleverna och kallar agerandet för ett övergrepp.

Den riktade kritiken från Oksanen väljer skolan att inte svara specifikt på.

Astars rektor i Linköping, Rose-Marie Bremer, väljer att inte själv kommentera situationen utan hänvisar till Thorengruppens kommunikationschef – som ber om att få ta del av våra frågor på förhand. Efter ett dygn återkommer Astars verksamhetschef, Marja Giheden, med ett skriftligt svar "med hänsyn till att det gäller enskilda personer".

Men det är inte svar på de frågor vi lämnat, utan en sammanskriven text där skolan hänvisar till svensk lagstiftning om yttrandefrihet, jämlikhet och respekt.

"Vi har lång erfarenhet av att ta emot elever från olika delar av världen. Ofta kommer de från konfliktfyllda regioner. Det betyder att vi till exempel sedan länge har dialoger med den aktör som placerar eleven för att vi alla ska vara uppmärksamma på de problem som kan uppstå", skriver verksamhetschefen.

Enligt uppgifter till oss har skolans ledning angett svårigheter med att hitta annan personal som ett av skälen bakom att inte låta klassen med de ukrainska eleverna få en annan lärare. Men den uppgiften har skolans ledning inte bemött.

Här är två andra frågor vi inte har fått svar på:

"Hur kan ni säkerställa att lärarens åsikter inte på något sätt märks i undervisning?"

"Enligt läroplan ska utbildning förmedla/förankra mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar. Kan ni se några svårigheter att uppfylla det här?"

undefined
Flera ukrainska elever som läser på SFI har reagerat mot att undervisas av läraren. De säger att de känner sig otrygga och kan inte fokusera på undervisningen.

I en av alla mailväxlingar mellan elever och rektor svarar Rose-Marie Bremer att skolan är en neutral plats med professionella lärare fån många olika länder med många olika bakgrunder.

"Ingen elev kan påverka vilken grupp man blir placerad i eller vilken lärare gruppen har", skriver rektorn vidare.

I några fall har skolan erbjudit elever att byta klass eller hänvisat till att själva ansöka om en plats på en annan skola.

För de elever som vi har pratat med så fungerar den lösningen dåligt – några lyckas inte lösa det praktiskt tidsmässigt på grund av annat arbete eller familjeskäl – och att det finns tomma platser på annan skola är inte självklart då platserna är begränsade.

Om en elev väljer att undvika lektioner med läraren, riskerar de att förlora sin skolplats då de missar undervisningstid som kommunen har köpt.

"Har inte skolan skyldighet att garantera en trygg skolmiljö för de elever som har fått plats hos er?" var ytterligare en av de frågor som vi hoppades få svar på i kontakten med skolledningen.

I den svarstext som förmedlats från verksamhetschefen nämns inte att det skulle kunna vara aktuellt att flytta på en lärare, istället för en elev.

"Våra elevers trygghet är viktig för oss och det händer då och då att elever väljer att byta lärare – av många olika skäl – vi underlättar då detta på alla sätt."

Det här har hänt

Ukrainska SFI-elever på skolan Astar (ägs av Thorengruppen) i Linköping, upptäckte att deras lärare delat rysk propaganda i offentliga inlägg på Facebook.

Flera elever vände sig till rektorn för stöd och förklarade att de inte kan delta i undervisning med en lärare som stödjer kriget. Ukrainska föreningen Östergötland backade upp eleverna.

Eleverna som klagade fick dispens för några lektioner. Nyligen fick eleverna beskedet att läraren ska undervisa dem en dag i veckan på löpande basis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!