Ullevileden som ska knyta ihop Tornby med Mörtlösa har varit på tapeten i många år. Projektet har beskrivits som ytterst viktigt för Linköpings trafiksituation och ska avlasta flera andra vägar från tung trafik.
– Ullevileden har ju varit på tal i flera årtionden. Många människor har undrat vad det är som händer. En av de saker vi har inväntat, som vi fick i våras, var den här domen från Miljödomstolen att få göra bron över Stångån. Så nu äntligen är vi igång, säger Stefan Erikson (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Bland annat kommer elever från Anders Ljungstedts gymnasium involveras på olika sätt i projektet.
– Vi måste knyta ihop utbildningar och arbetsmarknad mycket, mycket bättre. Och det här är ett väldigt bra sätt att göra det på. Att entreprenörerna som är duktiga på den verksamheten får bra kontakt och dialog med till exempel gymnasieskolorna, säger Stefan Erikson (M).
Symboliskt fick Gustav Olsson, som går maskinprogrammet på Anders Ljungstedts gymnasium, ta det första spadtaget med grävmaskin.
– Det var riktigt kul. Jag gillar variationen som man kan göra med grävmaskinen, säger Gustav.
Kostnaden för projektet väntas landa på 450 miljoner kronor. En summa som successivt ökat från den ursprungliga budgeten som år 2020 låg på 324 miljoner kronor.
Arbetet är uppdelat i två etapper där den första nu har inletts. Etapp 2 startar enligt prognos i maj 2024. Hela leden förväntas vara klar och körbar sommaren 2026.