Ullevileden har diskuterats och planerats ända sedan 1990-talet. Nu närmar sig byggstarten. Företag har fått lämna anbud på den första etappen, anbud som nu håller på att utvärderas.
– Det råder sekretess kring upphandlingen, så jag kan inte kommentera den. Men om allt går väl kan bygget starta runt årsskiftet. Äntligen! Det är en viktig trafikled som kommer att avlasta E4, Kallerstadsleden, Tornbyvägen och Norrköpingsvägen. Den är också en viktig del i förberedelserna inför Ostlänken, säger Stefan Erikson (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Ullevileden är indelad i två etapper: Tornby–Gumpekullavägen och Gumpekullavägen–Mörtlösa.
– Vi har gjort så för att fler entreprenörer ska få chansen att vara med. Men tanken är att båda etapperna ska bli färdiga samtidigt, kommenterar projektledaren Per Oldfeldt.
Enligt planen ska den 3,5 kilometer långa vägen vara körklar någon gång sommaren 2026. Den senaste prognosen pekar på en kostnad på runt 420 miljoner kronor.
Vi träffar Stefan Erikson och Per Oldfeldt vid Stångån, ett hundratal meter söder om E4. Här har förberedelserna redan börjat – träden som stod i vägen för brobygget har tagits ner.
– Trädstammarna ska vi lägga på några ställen längs leden för att de ska bli hem åt insekter och fåglar, berättar Per Oldfeldt.
Bron blir 124 meter lång och 12,5 m bred, med en segelfri höjd på 5,5 meter. Ullevileden får en bilfil åt vardera hållet, plus en gång- och cykelväg.
– Detaljplanen tillåter att man någon gång i framtiden kan göra Ullevileden fyrfilig. Skulle det bli aktuellt får man bygga en bro till bredvid den här, kommenterar Oldfeldt.
Ullevileden har kritiserats av Miljöpartiet. "Det är obegripligt att lägga så mycket skattemedel på att bygga ut för biltrafiken, när vi befinner oss i ett klimatnödläge", sade till exempel Rebecka Hovenberg i en tidigare artikel.
Stefan Erikson menar att leden är nödvändig och betonar att den inte bara är till för bilar.
– Vi har prioriterat att bygga gång- och cykelväg parallellt med bilvägen. Cykelvägen kommer att få fler människor att uppleva naturen kring Stångån, säger han.
Längs cykelvägen planteras en allé och Per Oldfeldt lyfter fram flera satsningar på natur och djur: sandbäddar till jordbin, mulmholkar, utvidgning av Tornbydammen med 2 000 kvadratmeter och fågelutkik vid Stångåns nyrestaurerade meanderbåge.
– Vi ska också bygga fyra utterpassager. Uttrarna gillar inte vanliga vägtrummor utan springer hellre över vägen och riskerar att bli överkörda, säger Oldfeldt.
Från Tornby ska Ullevileden gå parallellt med E4, förbi dammen som bildats efter Lecas lerbrytning för att slutligen svänga söderut ner mot Mörtlösarondellen.
Vid Lecadammen planeras ett gångstråk.
– Vi bygger inte bara en trafikled utan också platser där man kan stanna till och uppleva naturen, säger Oldfeldt.
Fyra nya cirkulationsplatser ska byggas: vid Norra Oskarsgatan, Gumpekullavägen ("Ekängsvägen"), Mörtlösafältet och Gudmundsgatan nära Mörtlösarondellen.
Rondellen som byggs på Mörtlösafältet kommer inte att ha någon funktion till att börja med.
– Den bygger vi för framtiden. Dels finns en tanke på att bygga en koppling ner till Knuts rondell vid räddningsstationen, dels kan vi leda trafik in i Mörtlösa när det området byggs ut mer, förklarar Per Oldfeldt.