Peab bygger väg i Linköping för 157 miljoner

Med ett bud på 157 miljoner kronor gick Peab vinnande ur anbudsstriden och får bygga den första etappen av Ullevileden. Sommaren 2026 ska vägen öppnas för trafik.

Ett stenkast från E4 ska en ny bro över Stångån byggas. Kommunen har fått garantier om att båtar ska kunna passera i Stångån/Kinda kanal under hela byggtiden. För att skydda djurlivet får inte heller några grumlande arbeten i vattnet utföras under vår och tidig sommar.

Ett stenkast från E4 ska en ny bro över Stångån byggas. Kommunen har fått garantier om att båtar ska kunna passera i Stångån/Kinda kanal under hela byggtiden. För att skydda djurlivet får inte heller några grumlande arbeten i vattnet utföras under vår och tidig sommar.

Foto: Corren

Linköping2023-11-25 18:00

Ullevileden kommer att gå mellan Tornby och Mörtlösa, en sträcka på 3,5 kilometer. Den första etappen – den som Peab ska bygga – går från Tornby till Gumpekullavägen (även kallad Ekängsvägen) och innehåller bland annat en 124 meter lång bro över Stångån.

Tre företag lämnade anbud. Peab låg lägst med 156,8 miljoner kronor, följt av Skanska på 170,7 miljoner och Svevia på 189,8 miljoner kronor.

Kommunens projektledare Per Oldfeldt låter någorlunda nöjd när han redogör för anbuden.

– Vi har landat ungefär där vi hade tänkt. Lite i överkant, men det är en acceptabel nivå, säger han.  

Exakt vad etappen kommer att kosta vet man dock inte förrän allt är klart. Kontraktet är nämligen indexreglerat – om byggindexen går upp eller ner under byggtiden justeras kommunens nota i motsvarande mån.

Peab har också skrivit kontrakt med Tekniska verken om belysning och andra elarbeten länge Ullevileden för en kostnad av 3,9 miljoner kronor. 

undefined
Ullevileden ska förbinda Tornby med Mörtlösa. Cykelväg blir det också och för den har Linköpings kommun beviljats drygt 20 miljoner kronor i statsbidrag.

Peabs regionchef Stefan Andersson är glad över att få bygga Ullevileden.

– Det är ett jätteintressant projekt för oss och det är extra kul att det är i Östergötland. Vi kommer att bygga det här med lokal personal och anlita lokala leverantörer, säger han.

När sätter ni igång?

– Det blir inom en ganska snar framtid. Någon gång i december–januari sätter vi spaden i backen, säger Stefan Andersson.

När det gäller bostadsbyggen är det nästan tvärstopp just nu. Hur ser det ut på anläggningssidan?

– Det är fortfarande stark efterfrågan. Marknaden känns stabil, så långt framåt vi blickar just nu i alla fall. Sedan är det tuff konkurrens, det är många som slåss om jobben idag.

Men det var bara tre företag som lämnade anbud på Ullevileden?

– Ja, det är ett så stort och komplext jobb, med tanke på bron. Det är ganska få företag som har resurser att vara med då, säger Stefan Andersson.

undefined
Stefan Andersson, regionchef Peab

Inom kort börjar upphandlingen av etapp 2, från Gumpekullavägen till Mörtlösa. Den etappen är inte lika komplicerad, eftersom den inte innehåller någon bro över Stångån. Kommunens plan är att båda etapperna ska vara färdiga samtidigt, så att Ullevileden kan öppnas i juni 2026.

Hoppas Peab att få bygga även etapp 2?

– Det kan jag inte uttala mig om; vad vi räknar på är en affärshemlighet. Men jag kan säga att den här typen av projekt är jätteintressanta för vår organisation, säger Stefan Andersson.

undefined
Ett stenkast från E4 ska en ny bro över Stångån byggas. Kommunen har fått garantier om att båtar ska kunna passera i Stångån/Kinda kanal under hela byggtiden. För att skydda djurlivet får inte heller några grumlande arbeten i vattnet utföras under vår och tidig sommar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!