Politikerna backar – bilfilen kan få vara kvar

Den politiska majoriteten vill nu behålla båda bilfilerna på Järnvägsgatan. Lösningen kan i stället bli nya busshållplatser vid fjärrbussterminalen.

Här var det tänkt att den högra filen skulle reserveras för bussar. Men nu får samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att försöka hitta en annan lösning.

Här var det tänkt att den högra filen skulle reserveras för bussar. Men nu får samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att försöka hitta en annan lösning.

Foto: Åke Alvin

Linköping2023-03-15 20:00

I takt med att Östgötatrafiken utökat antalet bussturer i Linköping har det blivit allt trängre på Resecentrum. Två nya hållplatser har skapats vid gamla bussgodsterminalen, men Östgötatrafiken anser att det behövs ytterligare tre.

Vid samhällsbyggnadsnämndens senaste möte informerades politikerna om hur samhällsbyggnadsförvaltningens tjänstemän tänkt lösa frågan – nämligen med tre hållplatser på Järnvägsgatan i höjd med Resecentrum. Lösningen bygger på att en av de båda filerna blir en ren bussfil, något som bedöms leda till 1,5 minuter längre bilköer i rusningstid. 

Informationspunkten utmynnade i en rejäl debatt och därefter har både SD och KD skrivit insändare i Corren där de protesterat mot bussfilen.

Majoriteten – Moderaterna och Socialdemokraterna – planerar att vid nästa veckas sammanträde klubba igenom ett nytt beslut.

– Vi känner att det här inte harmonierar med vårt politiska program som säger att vi ska underlätta för alla trafikslag. Det är lika viktigt att biltrafiken fungerar, som att kollektivtrafiken och cykeltrafiken gör det. Därför ger vi samhällsbyggnadsdirektören i uppdrag att göra ett omtag, säger nämndens ordförande Stefan Erikson (M).

Det här är ju åtgärder som planerats länge och som bygger på gamla beslut i nämnden. Och efter förra nämndmötet försvarade du planerna på bussfil. Varför har ni ändrat er?

– För min egen del, som är ny i nämnden, kom det här på bordet först vid det här mötet. Och även för dem som suttit i nämnden länge så har inte det här presenterats riktigt tydligt förut, inte exakt hur lösningen ser ut. Efter mötet har vi fört diskussioner och i det politiska styret vi är helt överens om att försöka hitta en lösning som inte påverkar trafikapparaten utanför Resecentrum.

Kommunen har tidigare beslutat att söka ett statsbidrag som skulle täcka 3,5 miljoner av de 8,5 miljoner kronor som busshållplatserna på Järnvägsgatan väntades kosta. Det beslutet kommer nu att rivas upp.

Förhoppningen är att det ska gå att fixa de nya hållplatserna i anslutning till fjärrbussterminalen, ett stenkast bort. Där ägs marken av statliga Jernhusen.

– Som jag förstår det har det tidigare funnits en del låsningar, men att det nu kanske är möjligt att ta upp en ny diskussion med markägaren, säger Stefan Erikson.

undefined
"Vi vill hitta en lösning som inte inverkar på trafikapparaten utanför Resecentrum", säger Stefan Erikson (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Karta: Järnvägsgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!