Låt inte Järnvägsgatan bli en ny flaskhals i trafiken

Vi kristdemokrater anser att behovet av ytterligare busshållplatser bör kunna tillgodoses på den nuvarande bilparkeringen som ligger utmed fjärrbusshållplatserna, skriver debattörerna.

Vi känner oro för att genomflödet av trafiken försvåras genom att kapaciteten halveras på en central del av den så viktiga Järnvägsgatan, skriver debattörerna.

Vi känner oro för att genomflödet av trafiken försvåras genom att kapaciteten halveras på en central del av den så viktiga Järnvägsgatan, skriver debattörerna.

Foto: Åke Alvin

Debatt2023-03-04 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi kristdemokrater ser med oro på förslaget om att det ska inrättas en bussfil på Järnvägsgatan i samband med planerna på att anlägga ytterligare tre busshållplatser vid Resecentrum. Vi känner oro för att genomflödet av trafiken försvåras genom att kapaciteten halveras på en central del av den så viktiga Järnvägsgatan. Vi vill inte ha ännu en ”flaskhals” för trafiken i Linköping!

Det ökande resandet i kollektivtrafiken är i grunden positivt och Östgötatrafikens behov av ytterligare busshållplatser behöver tillgodoses, men det får inte ske på bekostnad av trafikflödet för övriga fordon på en av Linköpings viktigaste huvudleder. Järnvägsgatan utgör en viktig del av C-ringen runt Linköping som dagligen trafikeras av skolskjuts, färdtjänst, blåljustrafik, transporter av varor och gods och inte minst av Linköpings bilburna invånare som faktiskt behöver bilen för att klara sitt ”livspussel”. 

Vi kristdemokrater anser att behovet av ytterligare busshållplatser bör kunna tillgodoses på den nuvarande bilparkeringen som ligger utmed fjärrbusshållplatserna. Något som KD:s representant i samhällsbyggnadsnämnden även pekade på vid det senaste nämndsammanträdet i februari. Argumentet emot från förvaltningen var att det riskerar att bli en för lång gångsträcka mellan nuvarande busshållplatser och det av KD föreslagna området. Dessutom framkom det att kommunen inte äger den aktuella marken. 

Vi menar på att det förvisso kan komma att bli ett lite längre gångavstånd mellan nuvarande hållplatser och förslaget där vi anser att man bör anlägga ytterligare hållplatser, men att det måste sättas i proportion till de problem och förseningar som en bussfil på Järnvägsgatan riskerar att medföra. Detta ska dessutom ses i ljuset av att vi inom den kommande 10- till 15-årsperioden får ett helt nytt Resecentrum i Linköping. Därför menar vi att det oavsett markägare bör finnas goda möjligheter till att hitta en lösning som inte innebär att den så viktig Järnvägsgatan blir en ny ”flaskhals” i Linköpingstrafiken. 

Vi behöver även prioritera tillgängligheten till Linköpings innerstad och i våra kringleder, detta är en av de allra viktigaste framtidsfrågorna för näringsidkare och verksamhetsutövare i de centrala delarna av Linköping. Vi anser därför att det nya (S+M) styret borde visa handlingskraft, revidera de befintliga planerna och överväga vårt förslag om att anlägga de nya busshållplatserna i anslutning till fjärrbussterminalen.