Bakgrunden är att det blivit allt trängre för bussarna vid Resecentrum, särskilt sedan Östgötatrafiken utökade antalet turer 2020. Två nya hållplatser har skapats vid gamla bussgodsterminalen, men Östgötatrafiken har bedömt att det krävs ytterligare tre.
Planen är nu att anlägga tre hållplatser längs med Järnvägsgatan. Genom att ta bort stenmuren och ett 60-tal cykelplatser går det att bygga en 60 meter lång plattform intill gatan.
För att ge bussarna möjlighet att stanna ska den ena av två norrgående filer göras om till bussfil, från korsningen med Järnvägsavenyn och nästan ända fram till Sankt Larsgatan.
Enligt trafik- och gatukontorets utredning kommer åtgärden att fördröja bilisterna med 1,5 minuter de tider som trafiken är som tätast. Men enligt de simuleringar som gjorts kommer kön att lösas upp mellan varje cykel i trafiksignalerna.
När trafik- och gatuenhetens chef Anna Wallroth informerade samhällsbyggnadsnämnden om den planerade förändringen var det flera politiker som hade invändningar.
– Att skapa nya flaskhalsar för biltrafiken i Linköpings innerstad verkar helt vansinnigt. Det måste finnas andra alternativ. Man bör göra allt man kan för inte begränsa framkomligheten, sade Chris Dahlqvist (SD).
Simon Posluk (KD) undrade om man inte i stället kan utnyttja parkeringsytorna vid fjärrbussterminalen.
– Det blir för långa gångavstånd mellan hållplatslägena, svarade Anna Wallroth som också konstaterade att kommunen inte äger den marken.
Niklas Engström, chef för stadsmiljöavdelningen, menade att det politiska beslutet redan är fattat i och med att investeringsbudgeten klubbades – och att utformningen nu är en ren verkställighetsfråga för tjänstepersonerna.
– Vi har ett mål om ökad kollektivtrafik i Linköping. Det handlar om svåra avvägningar och vi försöker att inte försämra för biltrafiken. Den är alltid en viktig parameter, sade Engström.
Gunnar Gustafsson (MP) och nämndens ordförande Stefan Erikson (M) försvarade planerna på nya hållplatser.
– Det är en jätteviktig åtgärd för att förbättra för kollektivtrafiken, sade Erikson.
Enligt tidsplanen ska hållplatserna projekteras i vår, upphandlas i höst och byggas under perioden november 2023 till september 2024. Budgeten ligger på 8,5 miljoner kronor, men kommunen räknar med ett statsbidrag på 3,5 miljoner.