Det rör sig om den andra etappen på Djurgården, den som ska bygga ihop Lambohov med området kring köpcentrumet där bland annat City gross ligger.
Kommunfullmäktige klubbade detaljplanen i december i fjol, men planen överklagades av en Lambohovsbo som ansåg att trafiksituationen på framför allt Landbogatan borde utredas mer.
Mark- och miljödomstolen bedömde dock att den ökade trafiken inte är en så stor olägenhet att planen ska stoppas. Domstolen påpekar att planen inte hindrar kommunen från att vidta åtgärder, som till exempel att bygga rondeller, om det visar sig nödvändigt.
Detaljplanen, som nu vunnit laga kraft, innehåller bland annat 2 000 bostäder, skola för 420 elever, fullstor idrottshall, vårdcentral, tandvårdscentral, kommersiella lokaler, två parkeringshus, två torg och en park.
Det lär dock dröja innan byggplanerna i etapp två blir verklighet. Den etapp som ska byggas först – cirka 1 000 bostäder närmast köpcentrumet – har försenats. Kommunen har förberett med ledningar och gator, men de svåra ekonomiska tiderna har fått fastighetsbolagen att skjuta upp byggstarterna.
I början av året meddelade Stångåstaden att det blir byggstart för 173 lägenheter och åtta lokaler under 2023. Heimstaden, som ska bygga cirka 200 lägenheter, avvaktar fortfarande.
– Att starta nya hyresrättsprojekt är tyvärr mycket svårt under de förutsättningar som råder, kommenterar Camilla Thermaenius, project manager på Heimstaden.
Den dag båda etapperna är utbyggda finns det tankar på att låta Djurgården växa ännu mer, i riktning mot Garnisonen.