Rickard Molin ser nöjd ut i solskenet. Han är platschef på Marcussons Entreprenadteknik, företaget som är i full färd med att dra ledningar och anlägga gator på Djurgården. Runt omkring honom är fyra grävmaskiner i arbete.
– Just nu håller vi på att dra ledningar under Hertig Johans allé, så vi har fått gräva upp bussgatan. Men snart går det att köra där igen, berättar han.
Det har gått nästan 20 år sedan de första tankarna på att bygga bostäder på Djurgården föddes. Då handlade det om att skapa ett stort villaområde, men med tiden har planerna ändrats till att främst handla om flerbostadshus med mindre inslag av småhus.
Nu har en detaljplan antagits och nummer två är på gång. Sammanlagt handlar det om cirka 3 000 bostäder – 1 000 i den första detaljplanen och 2 000 i den andra. När allt det är byggt – vilket lär ta rätt många år – kommer Djurgården att ha vuxit samman med Lambohov.
De gator som byggs nu tillhör den första etappen, närmast centrumbebyggelsen med bland annat City Gross, Systembolaget och Jysk.
– Sommaren 2023 räknar vi med att gatorna ska vara så pass klara att byggherrarna kan sätta igång och bygga bostäder. Det sista ytskiktet på gatorna lägger vi på i ett senare skede, berättar Peter Rexfalk, kommunens projektledare.
Två torg och en park ingår också i den första detaljplanen, liksom skola och parkeringshus.
– Gatorna och torgen som vi håller på med nu kostar runt 100 miljoner kronor att anlägga. Men det är pengar som kommer tillbaka när marken säljs till exploatörerna, förklarar Rexfalk.
Trädplanteringar kommer att förvandla Hertig Johans allé till just en allé. Åsmedstadsdikets idag spikraka dragning förbi området ska förändras och få en slingrande bana.
Bäcken, som kommer bortifrån räddningstjänstens övningsplats, går idag delvis i en kulvert, men ska lyftas upp ovan mark.
Vid övningsplatsen finns det höga halter av miljögiftet PFAS, som härrör från släckningsskummet som använts där. Det är något som oroar nu när Djurgården ska bebyggas. Övningsplatsen ska på sikt saneras, men inte förrän räddningstjänsten fått en ny – vilket kan dröja.
– Vi planerar att sätta ett filter så att vi inte får in PFAS via bäcken. Hur vi ska göra det är en fråga som vi håller på att utreda nu, säger Peter Rexfalk.
Först i kön bland byggherrarna står Heimstaden och Stångåstaden, som fått marktilldelningar för cirka 150 respektive 200 lägenheter. Stångåstaden ska också bygga vårdcentral, tandvårdscentral och kommersiella lokaler.
– En trolig tidsplan för oss är upphandling under första delen av 2023, byggstart under andra halvan av 2023 och inflyttning under 2026, berättar Heidi Berger, marknads- och kommunikationschef på Stångåstaden.
En markanvisningstävling har genomförts för två områden med sammanlagt 150 bostäder, varav en del ska byggas samman med centrumbyggnaden. Söderstaden i Östergötland AB – som idag har hyreslägenheter i Norrköping och Söderköping – får bygga på det ena området. Vem den andra byggherren blir är ännu inte helt klart.
På längre sikt är tanken att Djurgården ska växa samman med Vallastaden, på andra sidan Lambohovsleden. Österut väntas Djurgården växa bort mot Garnisonen. I översiktsplanen från 2010 uttrycktes de här planerna som ett steg mot att förvandla formen på Linköping från banan till apelsin.