Grönt ljus för tusentals bostäder på Djurgården

På sikt ska Linköpings nya stadsdel Djurgården ge plats åt 5 000 bostäder. Samtidigt som den första etappen precis har börjat gav kommunfullmäktige, under tisdagen, grönt ljus åt projektets fortsättning. Beslutet togs trots protester från flera partier.

Här, precis intill City Gross och de övriga verksamheterna vid Djurgården, ska en helt ny stadsdel växa fram. Under tisdagen gavs grönt ljus av tusentals nya bostäder.

Här, precis intill City Gross och de övriga verksamheterna vid Djurgården, ska en helt ny stadsdel växa fram. Under tisdagen gavs grönt ljus av tusentals nya bostäder.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-12-06 14:55

Tidigare i höstas kunde vi rapportera om att de inledande byggnationerna, i form av vägar och ledningar, hade påbörjats vid Djurgården. Kommunen hade då planerat för stadsdelen i över 20 år. Tanken är att stadsdelen så småningom ska växa samman med närliggande Lambohov och Vallastaden, men när de första bostäderna kan finnas på plats är dock oklart. Heimstaden och Stångåstaden är först ut, med planer på 200 lägenheter var, men båda bolagen har skjutit fram byggstarterna på grund av det osäkra ekonomiska läge som råder.

undefined
De första inledande byggnationerna i etapp ett har precis börjat. Flera partier i kommunfullmäktige ansåg därför, under tisdagen, att det inte var så bråttom att klubba igenom den nya detaljplanen för etapp två.

Trots att den första etappen precis har inletts var det under tisdagen dags för kommunfullmäktige att, genom att anta en ny detaljplan, ge grönt ljus åt etapp nummer två. Etappen innehåller cirka 2 000 bostäder och här planeras också bland annat en skola med 420 elever, en fullstor idrottshall och två parkeringshus.

undefined
Socialdemokraterna och Mari Hultgren hade majoriteten på sin sida och kunde under tisdagen klubba igenom den nya detaljplanen. "Vi har arbetat med planen under många år men aldrig har partierna som kommer med synpunkter i dag kommit med synpunkter. Det är inte lämpligt att bygga parkering under mark i det här området", sa hon bland annat.

– Ibland är det bra att det tar lång tid med en plan. Det har blivit en grön, hållbar, barnvänlig och blandad stadsdel längs vägen och målet om ett rundare Linköping tar form. Det kommer att bli en fantastisk stadsdel med en bra blandning av upplåtelseformer, sa samhällsbyggnadsnämndens vice ordförande Mari Hultgren (S) när planen skulle klubbas.

Flera kritiska röster lyftes dock om detaljplanen. Linköpingslistans Michael Cocozza ansåg att de planerade parkeringshusen bör byggas under istället för ovan jord – något som de styrande partierna Socialdemokraterna och Moderaterna avfärdade på grund av de rådande markförhållandena och de geologiska utredningar som genomförts. Sverigedemokraterna förordade också parkeringshus under jord och menade att dessa skulle kunna fungera som skyddsrum. Även Miljöpartiet och gruppledaren Maria Moraes ville att detaljplanen skulle göras om och efterfrågade en större "flexibilitet".

undefined
Linköpingslistan och Michael Cocozza är kritiska till kommunens planer på att bygga parkeringshus ovan jord vid Djurgården. Partiet lyfter Vallastaden som ett exempel där parkeringshuset har varit en dålig affär för kommunen.

– Att låsa upp mark för nya skolor, samtidigt som kommundirektören har fått uppdrag om att se över skollokaler med syfte att lägga ned eller slå samman skolor, är inte rimligt. Det bör finnas en större flexibilitet i planen, sa Maria Moraes.

MP, med flera andra partier, ville också att kraven om verksamhetslokaler på bottenplan skulle tas bort – detta med argumentet att flera hyresvärdar redan i dag har svårt att få dessa lokaler uthyrda. Trots detta klubbades planen igenom.

Karta: Djurgården, Linköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!