Sökresultat

27 november 2008 00:00
<p><b>Nu har </b>det hÀnt sÄ mÄnga gÄnger att jag varit nÀra att köra pÄ en cyklist att jag inte kan vara tyst lÀngre. Det verkar som om mÄnga cyklister verkar tro att de Àr odödliga. Det bekrÀftas bland annat av det faktum att de som Àr vÀrst Àr de som cyklar utan hjÀlm.</p><p>MÄnga cyklister tycks tro att de har rÀtt att cykla pÄ vanliga övergÄngsstÀllen för gÄende, eller att korsa vÀgen pÄ en cykelöverfart i full fart. Jag har inget emot att lÀmna företrÀde till dessa cyklister, men som bilist vill jag ha en Àrlig chans att hinna stanna i tid utan att behöva tvÀrbromsa.</p><p>Det lustiga Àr att nÀmnda cyklister inte Àr barn eller ungdomar, utan vuxna. Barnen fÄr ju trafikutbildning i skolan, men mÄnga vuxna verkar ha glömt det mesta som rör trafikvett sÄ fort de sÀtter sig pÄ en cykel.</p><p>Kanske behöver vi införa förarbevis för cykling i tÀtort frÄn till exempel 18 Ärs Älder?!</p><p><b>BILIST IBLAND CYKLIST</b></p>

InsÀndare: MÄnga cyklister tror de Àr odödliga

MÄnga cyklister tror de Àr odödligaMÄnga cyklister tror de Àr odödliga
27 november 2008 00:00
<p><b>LÀste just </b>att de funderar pÄ att slopa "Happy hour" i England. Vilken lÀttnad det vore om det Àven kunde ske i Sverige.</p><p>NÀr man som förÀlder upptÀcker att man har ett barn som inte klarar av att sÀtta grÀnser sjÀlv, som förlorar omdömet av alkohol och dricker alldeles för mycket, finns det inte sÄ mycket man kan göra.</p><p>NÀr min 18-Äring började gÄ pÄ krogen började problemen. Vi försökte att vara ÄterhÄllsamma med pengar sÄ att han inte skulle ha rÄd att dricka sÄ mycket. Det har kÀnts helt hopplöst nÀr han hela tiden fÄr dubbla mÀngden pÄ krogen.</p><p>En del krogar har inte bara "Happy hour" utan rear spriten i stort sett hela kvÀllen. De jag kÀnner som arbetar inom krogbranschen sÀger att de aldrig sett maken till fylla sedan detta började.</p><p>Vad hÄller vi pÄ med egentligen? Vill vi göra vÄra ungdomar till alkoholister? Det finns de som anser att det Àr ens eget ansvar hur mycket man dricker. Vad Àr det för bra med att rea sprit? Och för vem? Inte för ungdomarna!</p><p><b>Orolig förÀlder</b></p>

InsÀndare: "Happy hour" bidrar till ökad fylla bland ungdomar

27 november 2008 00:00
<p>Kommentar till "Skinkor innehĂ„ller glutamat" sid 24 i Corren, A - delen, lördag den 8 november.</p><p><b>Detta </b><b /><b>Ă€mne,</b><b /><b />smakförstĂ€rkare Natriumglutamat E 621 finns inte bara i skinka utan ocksĂ„ i vĂ„ra vanligaste livsmedel sĂ„som buljongtĂ€rningar, vissa blandkryddor, pĂ„s-sĂ„s, chips, viss snabbmat, med mera.</p><p>Man kan kanske Ă€ta en viss mĂ€ngd utav detta utan att det pĂ„verkar kroppen skadligt, men i dag finns detta Ă€mne i vĂ€ldigt mĂ„nga varor, sĂ„ man fĂ„r i sig mycket om man ej tĂ€nker sej för.</p><p>Natriumglutamat misstĂ€nks bland annat orsaka svĂ„ra allergiska reaktioner, epileptiska anfall om man Ă€r epileptiker, fosterskador, astmaattacker extrem vrede och depression.</p><p>Alla 14 djurarter som testats med Ă€mnet har, enligt uppgift, fĂ„tt fosterskador.</p><p>KĂ€lla "Handbok för den krĂ€sne konsumenten" sid 12, materialet sammanstĂ€llt av Tommy Svensson. Den handlar ocksĂ„ om andra livsmedelstillsatser, bland annat aspartam.</p><p>Citat frĂ„n boken " Om man tittar pĂ„ misstĂ€nkta effekter av överkonsumtion av kemikalier, sĂ„ kan dessa vara en av förklaringarna till att vĂ„ldet ökar i samhĂ€llet och att vĂ„ldet blir allt rĂ„are.</p><p>I flera fall har faktiskt familjesituationen förĂ€ndrats av att man bara tagit bort light-drycker och andra aspartamprodukter frĂ„n sin inköpslista."</p><p>PĂ„ nĂ„got sĂ€tt ligger detta i tiden tyvĂ€rr, att allting ska vara perfekt. Smakar inte maten tillrĂ€ckligt bra, tillsĂ€tt smakförstĂ€rkare.</p><p>Vi mĂ„ste vĂ„ga möta verkligheten som den Ă€r nĂ„gon gĂ„ng!</p><p>Livet Ă€r inte perfekt!</p><p>Tillsammans kan vi pĂ„verka! LĂ€s gĂ€rna innehĂ„llsförteckning, undvik smakförstĂ€rkaren Natriumglutamat E 621!</p><p><b>Birgitta Ericksson</b><b /></p><p><b>Åtvidaberg</b></p>

InsÀndare: Undvik smakförstÀrkaren glutamat

27 november 2008 00:00
<p><b>Nu sitter </b>vi med en liten valuta i dĂ„liga tider som mer och mer försvagas nĂ€stan dagligen och för Sverige Ă€r globala affĂ€rskontakter viktigt. Tror alldeles för mĂ„nga röstade nej i EMU-omröstningen av osĂ€kerhet eller att man inte förstod helheten pĂ„ lĂ„ng sikt för Sverige.</p><p>Det Ă€r lĂ€tt att nu klandra nej-sĂ€garna, men jag vill istĂ€llet klandra politikerna. Vi har valt dem för att just de ska göra det som Ă€r bĂ€st för landet med hĂ€nsyn till bĂ„de hög- och lĂ„gkonjunkturer pĂ„ lĂ„ng sikt. ÄndĂ„ lĂ€t de en sĂ„ viktig frĂ„ga som valutan gĂ„ över till folket, dĂ€r jag törs pĂ„stĂ„ vĂ€ldigt fĂ„ Ă€r kapabla att se komplexiteten och helheten i internationell ekonomi. En stor del av befolkningen orkar ju inte ens sĂ€tta sig in i hur det egna pensionssparandet fungerar, hur kunde ni dĂ„ begĂ€ra att folk skulle orka förstĂ„ valutans roll pĂ„ lĂ„ng sikt?</p><p>NĂ€r allt var lugnt pĂ„ marknaden spelade det mindre roll, men nu nĂ€r det stormar i vĂ€rldsekonomin hade det varit mycket tryggare att sitta pĂ„ det stora fartyget EUR Ă€n som nu sitta i vĂ„r lilla jolle SEK.</p><p><b>Patrik W</b></p>

InsÀndare: Svenska kronan en svag valuta

26 november 2008 00:00
<p><b>En fundering: </b>Jag och min man betalar cirka 500 kr/-mÄn till bilförsÀkringen. NÀr sÄ vÀxellÄdan pÄ vÄr relativt nya bil (7 Är) kraschar kommer vi undan med 5 000 kr, försÀkringsbolaget tar resterande kostnad, cirka 35 000 kr.</p><p>Jag och min man betalar cirka 15 000 kr/mÄn i skatt och nÀr makens tÀnder kraschar fÄr vi en rÀkning pÄ 26 000 kr. FörsÀkringskassan tar en mindre del. MÄtte mina tÀnder hÄlla och att vi bÄda tvÄ fÄr hÄlla oss friska. För skatteinsatsen till trots, fÄr man troligtvis ingen sjukpenning i sÄ fall.</p><p>Stackars alla riktigt fattiga som bara blir fler och fler i vÄrt högerstyrda land.</p><p><b>En medelinkomsttagare</b></p>

InsÀndare: Stackars alla fattiga

26 november 2008 00:00
<p><b>Ett stort </b>tack till den som skrev en insĂ€ndare under "RĂ€dda djuren frĂ„n fartdĂ„r-arna". Den var bra! VĂ„ra vilda djur ska vara kvar. De fĂ„ stackare som finns kvar. Vi fĂ„r lĂ€ra oss att anpassa hastigheten efter vĂ€gar och rĂ„dande mörker. TĂ€nk och ha fantasi att nĂ„got vilt kan dyka upp.</p><p>Även om det finns stĂ€ngsel sĂ„ finns det smĂ„ djur som kan ta sig förbi.</p><p><b>Kloka tankar</b></p>

InsÀndare: Var rÀdd om de vilda djuren

26 november 2008 00:00
<p>Replik till "Trött pĂ„ klagande mĂ€nniskor", 22/11.</p><p><b>Visst, det vore </b>underbart med viltstĂ€ngsel utmed vĂ€g 134! Jag Ă€r helt för det, men fram tills dess att sĂ„dana sĂ€tts upp, mĂ„ste vi fartdĂ„rar (vi hĂ„ller max 60 km/tim efter mörkrets inbrott, för att undvika viltolyckor) som bor lĂ€ngs med strĂ€ckan, brottas med det faktiska problem som bestĂ„r i den kraftigt ökande vildsvinsstammen. En stam som hĂ€rrör frĂ„n förrymda djur frĂ„n hĂ€gn, samt den lika kraftigt ökade hjortstammen, vilka Ă€ven de hĂ€rrör frĂ„n avelsstammar som rymt ur hĂ€gn.</p><p>Dessa djur har för nĂ€rvarande inga naturliga fiender, eftersom vi faktiskt inte har varken björn eller varg och knappt nĂ„gra lodjur heller, hĂ€r i Östergötland. DĂ€rför mĂ„ste avskjutning ske. NĂ„got annat Ă€r oförsvarligt och leder inte bara till onödiga viltolyckor utan Ă€ven till att dessa bĂ„da arter far illa bland annat pĂ„ grund av för litet bete/fodertillgĂ„ng, med ökade problem för markĂ€gare och lantbrukare och sjukdomar som följer av rubbat ekosystem.</p><p>MĂ€nniskan och djuren mĂ„ste kunna samexistera och jag kan inte se att det skulle vara en omöjlighet, Ă€ven om nĂ„got radikala Ă„tgĂ€rder mĂ„ste till, innan eventuell vildstĂ€ngsel kommer upp.</p><p>Att beklaga sig över nĂ„gon som tar upp ett problem, tycks mig föga produktivt. Att kalla oss gnĂ€lliga stĂ„r vederbörande fritt, men vad som skiljer "den trötte" ifrĂ„n oss, efter dennes inlĂ€gg, har vi svĂ„rt att inse?</p><p><b>C Löfgren </b><b>och B Petersson</b></p>

InsĂ€ndare: ÖnskvĂ€rt med viltstĂ€ngsel utmed vĂ€g 134

ÖnskvĂ€rt med viltstĂ€ngsel utmed vĂ€g 134ÖnskvĂ€rt med viltstĂ€ngsel utmed vĂ€g 134
25 november 2008 00:00
<p><b>Jag och </b>mitt barnbarn var i simhallen i Linköping en lördagseftermiddag.</p><p>Vi lĂ€ste pĂ„ skyltar i duschrummet att "Schamponera hĂ„ret och skrubba din kropp innan du gĂ„r i bassĂ€ngen".</p><p>Vi gör detta vartefter vi sĂ€tter pĂ„ oss baddrĂ€kten och gĂ„r ut mot bassĂ€ngen dĂ€r ser vi ytterligare en skylt: "HĂ€r badar vi inte med kalsonger under badbyxan".</p><p>Vi Ă€r nu i bassĂ€ngen och bredvid oss simmar en kvinna med huvudduk och lĂ„ngĂ€rmad klĂ€nning.</p><p>Min frĂ„ga Ă€r: Var Ă€r detta hĂ„r schamponerat och kroppen skrubbad och var Ă€r klĂ€derna tvĂ€ttade? Är det valfri klĂ€dsel?</p><p><b>G+S</b></p>

InsÀndare: Vilka hygienregler gÀller i simhallen?

25 november 2008 00:00
<p>Svar till "En som redan Àr drabbad" angÄende Banverkets arbeten i Slomarp i somras, 19/11.</p><p><b>I byggprojekt som</b> dubbelspÄr Motala-Mjölby Àr det ofrÄnkomligt att nÀrboende pÄverkas. Banverket arbetar för att avhjÀlpa störningar och olÀgenheter, men ibland lyckas vi inte. DÄ utreder vi vad som har hÀnt och hanterar det. InsÀndaren tar upp sommarens arbeten med komprimering av mark i Slomarp.</p><p>RutinmÀssigt gör Banverket alltid besiktningar av intilliggande fastigheter innan sÄdana jobb utförs. Det ligger i alla parters intresse - Banverkets, entreprenörens och fastighetsÀgarens - att ha kontroll pÄ fastigheternas skick. PÄ grund av tidigarelÀggning av arbeten och den mÀnskliga faktorn startade tyvÀrr markarbetena i Slomarp innan husen hade besiktigats.</p><p>NÄgra fastighetsÀgare i Slomarp har meddelat Banverket att husen har skador. Banverket har anlitat en oberoende konsult för att om möjligt fÄ svar pÄ nÀr och hur sprickbildningarna har uppkommit.</p><p><b>Resultatet av den</b> utredningen kommer att ligga till grund för fortsatta samtal och förhandlingar med berörda. Banverkets arbetar för en korrekt lösning och för att parterna ska komma överens.</p><p>Trots stora insatser med dammbindning spreds ocksÄ en del damm i Slomarp, vilket vi beklagar.</p><p>Den Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som upprÀttas i JÀrnvÀgsplanen granskas och godkÀnns enligt Lagen om byggande av jÀrnvÀg och Miljöbalken. Granskande instanser Àr lÀnsstyrelsen och regeringen.</p><p><b>Riskanalysen i en </b>sÄdan MKB innefattar i huvudsak risker i driftsskedet, nÀr jÀrnvÀgstrafiken Àr igÄng. I andra lagar och regelverk beskrivs och regleras de risker som kan finnas under byggskedet. Banverket följer, som ytterst ansvarigt för alla entreprenader i projektet, naturligtvis dessa regelverk. Vi avtalar med entreprenörerna om detta i kontrakt för varje entreprenad.</p><p>Alla byggprojekt i Banverket styrs ytterst av ett miljöledningsprogram, som bygger pÄ Miljöbalken.</p><p><b>I större projekt </b>Àr vi Älagda att göra inventeringar av miljön. I samband med en sÄdan fann vi sÀllsynta musslor i SvartÄn i Mjölby. Vi glÀder oss Ät att Banverket kan medverka till att upptÀcka arter, berÀtta om det och kanske kunna bidra till att arterna bevaras. Det Àr nÄgot av "grÀdden pÄ moset" i ett sÄdant hÀr projekt och det stÄr inte i konflikt med andra insatser.</p><p><b>Projektledare</b><b /></p><p><b>Rolf Fredriksson,</b><b /></p><p><b>Banverket</b></p>

InsÀndare: Banverket försöker undvika störningar och olÀgenheter

25 november 2008 00:00
<p><b>I över </b>ett Ă„r har jag och mĂ„nga andra gĂ„tt och vĂ€ntat pĂ„ filmen Twilight. Nu har den kommit, blivit en succĂ©, men den Ă€r förbjuden för oss fans under 15 Ă„r! Vad Ă€r det för stil egentligen?</p><p>Man försöker stoppa nedladdningen av filmer, men vad tror ni att vi kommer att göra nu om vi inte fĂ„r se den film vi lĂ€ngtat efter sĂ„ lĂ€nge? 11-Ă„ringar dör inte av att se blod och slagsmĂ„l, i sĂ„dana fall kan ni lika gĂ€rna barnförbjuda Bond-filmerna.</p><p>Jag och mina vĂ€nner har vĂ€ntat sĂ„ lĂ€nge, för att sedan bli sĂ„ besvikna och arga. Jag tĂ€nker inte vĂ€nta lĂ€ngre, jag laddar ner den i sĂ„dana fall. Ändra Ă„ldersgrĂ€nsen!</p><subheadline5><b>Arg Twilight-fan</b></subheadline5>

InsĂ€ndare: Ändra Ă„ldersgrĂ€nsen pĂ„ filmen Twilight

24 november 2008 00:00
<p><b>Vi bor </b>i ett nytt och dÀrmed energisnÄlt hus med fjÀrrvÀrme.</p><p>VÄr Ärsförbrukning av vÀrme och varmvatten Àr blott cirka 13 000 kWh. Jag kan dÄ konstatera att vi betalar mer i fasta avgifter Àn i rörliga för fjÀrrvÀrmen.</p><p>Det finns alltsÄ ingen ekonomisk sporre att spara pÄ energi.</p><p>Ej heller Àr det lönsamt att investera i till exempel effektivare ventilation, tillÀggsisolering, energieffektiva fönster etc.</p><p>Vill Tekniska verken att vi ska förbruka mindre energi?</p><p>NÀr kommer Tekniska verken helt att sluta elda med olja och kol?</p><p>Om Tekniska verken ser grönt borde man sÀnka de fasta avgifterna och istÀllet höja den rörliga delen.</p><p><b>Magnus</b></p>

InsÀndare: Tekniska verkens fjÀrrvÀrmepriser gynnar inte miljön

24 november 2008 00:00
Sundsvall

Metso varslar 98 i Sundsvall

24 november 2008 00:00
<p><b>Vad och </b>nÀr tÀnker ansvariga göra nÄgot för att förbÀttra parkeringsmöjligheterna för personal och besökande pÄ US?</p><p>För en vecka sedan skulle jag jobba en kvÀllstur och var pÄ parkeringen i god tid. Jag Äkte i 30 minuter för att hitta en p-plats, men det fanns inte en enda p-plats.</p><p>Till slut sÄg jag ingen annan utvÀg Àn att parkera pÄ personalens sÄ kallade kvÀllsparkering. Jag fick dÄ stÀlla mig utanför p-plats mot EkkÀllan, nÀstan i ett dike.</p><p>NÀr jag slutat mitt arbetspass pÄ kvÀllen hade jag fÄtt 500 kr i p-böter, vi var minst fem stycken som hade p-böter den kvÀllen. Det kan vÀl inte vara en tillfÀllighet att parkeringsboten var skriven 15.00-15.10. DÄ har kvÀllspersonalen börjat jobba och dagpersonalen har inte hunnit sluta för dagen.</p><p><b>En anstÀlld </b><b>i landstinget</b></p>

InsÀndare: Parkeringssituationen vid US ger personalen p-böter

24 november 2008 00:00
<p><b>Ja, det </b>börjar snart likna en cirkus. I mer Àn ett halvÄr har nu denna förhÄllandevis enkla ombyggnad pÄgÄtt och det bara fortsÀtter. NÀr projektet skulle varit fÀrdigt började ombyggnad av ombyggnaden.</p><p>Felaktig kantsten skall fasas genom huggning och sÄgning, vissa refuger skall göras smalare och vÀgen skall breddas genom utfyllnad av slÀnter. Och allt detta i kombination med en livlig trafik med enkelriktningar dÀr de lÄnga och midjeledade bussarna skall krÄngla sig fram. Och Ànnu Àr det inte fÀrdigt och nÀr som helst kan det ligga ett snötÀcke över allt ihop.</p><p>Det skulle vara intressant att fÄ en redovisning av för- och efterkalkyl pÄ projektet. Det Àr vÀl Àn dock sÄ att det Àr vi skattebetalare som fÄr stÄ för kostnaden för har VÀgverket Produktion rÀknat bort sig eller om kommunen gjort fel i handlÀggningen sÄ hamnar det ju ÀndÄ till sist pÄ skatten.</p><p><b>Vidingsjöbo</b></p>

InsÀndare: Cirkus Haningeleden fortsÀtter

22 november 2008 00:00
<p><b>Varför har </b>vĂ€gverket förstört riksvĂ€g 50 mellan Ödeshög och Omberg? Efter vĂ€gverkets arbeten har det bara blivit en massa stress pĂ„ vĂ€gen!</p><p>Kör man traktor pĂ„ vĂ€gen blir man omkörd Ă€ven pĂ„ de enfiliga strĂ€ckorna, eftersom mĂ„nga bilister och lastbilschaufförer har sĂ„ brĂ„ttom att de inte har tid att vĂ€nta tills de kommer till en tvĂ„filig strĂ€cka.</p><p>Det kunde vĂ€l rĂ€ckt med att asfaltera om vĂ€gen och möjligen göra öglorna sĂ„ att man slipper de farliga vĂ€nstersvĂ€ngarna.</p><p>Man hör ofta att vindkraftverk stör utsikten, vad gör dĂ„ inte alla dessa skyltar som har satts upp? Nu har man en kĂ€nsla av att köra i en skyltallĂ©, som dessutom Ă€r ganska blĂ€ndande nĂ€r det Ă€r mörkt.</p><p>De hĂ€r runda skyltarna med pilar som stĂ„r mitt i vĂ€gen mĂ„ste de verkligen finnas vid alla infarter? Alla som har körkort vet vĂ€l att vi har högertrafik.</p><p>Hur ska lantbruksfordon och 24-m-lastbilar klara vĂ€nstersvĂ€ngar pĂ„ de stĂ€llen dĂ€r inga öglor finns?</p><p>Hur ska det gĂ„ nĂ€r snön kommer, blir det en snövall i mitten av vĂ€gen dĂ„? Att cykla pĂ„ vĂ€gen Ă€r inte aktuellt lĂ€ngre dĂ„ det kommer att vara förenat med livsfara. Jag vill inte bli omkörd av en lastbil dĂ€r det inte finns nĂ„got utrymme för omkörningar.</p><p>Skulle vara kul om nĂ„gon frĂ„n VĂ€gverket kunde besvara dessa frĂ„gor och Ă€ven upplysa om vad detta har kostat!</p><p>Det kĂ€nns som om en massa pengar har slĂ€ngts ut pĂ„ nĂ„got som gör mer skada Ă€n nytta. Varför satsade man inte de hĂ€r pengarna pĂ„ riksvĂ€g 50 efter Omberg istĂ€llet?</p><p><b>Henrik Orrenius</b><b /></p><p><b>Lantbrukare</b><b /></p><p><b>lĂ€ngs riksvĂ€g 50</b></p>

InsÀndare: VÀgverket har förstört delar av riksvÀg 50

22 november 2008 00:00
<p><b>Det kom </b>ett brev till PRO-expeditionen hĂ€romdagen. Av brevets innehĂ„ll att döma fick jag klart för mig att jag, trots att jag Ă€r fyllda 73 Ă„r, bara varit pensionĂ€r i tre Ă„r. Det har Östgötatrafiken bestĂ€mt, och dĂ€rmed tillhör jag gruppen av pensionĂ€rer som Ă€ven i fortsĂ€ttningen fĂ„r Ă„ka till pensionĂ€rspris. Andemeningen i brevet var att allt fler arbetar lĂ€ngre Ă€n den faststĂ€llda pensionsĂ„ldern som Ă€r 65 Ă„r och dĂ€rmed ska betala fullt pris.</p><p>Vilket underligt sĂ€tt att tĂ€nka, och vem ger Östgötatrafiken rĂ€tt att bestĂ€mma pensionsĂ„ldern?</p><p>Man struntar helt kallt i att det Ă€r mĂ„nga pensionĂ€rer i Ă„ldrarna 65-70 Ă„r med lĂ„g pension. Den grupp som i det hĂ€r fallet drabbas. InnebĂ€r det att man varje gĂ„ng mĂ„ste legitimera sig? Det kan ju faktiskt hĂ€nda att man ser ovanligt ung ut trots sina 70 Ă„r.</p><p>Det gĂ€ller att klĂ€mma Ă„t oss pensionĂ€rer pĂ„ alla sĂ€tt. Inte nog med att vi ska betala högre skatt Ă€n förvĂ€rvsarbetande, vi ska dessutom acceptera att vi inte Ă€r pensionĂ€rer förrĂ€n vi fyllt 70 Ă„r.</p><p>SkĂ€ms Östgötatrafiken, och se hur man gör i Göteborg. DĂ€r Ă„ker pensionĂ€rer gratis klockan 8-15 pĂ„ dagen - Ă€ven de som Ă€r under 70 Ă„r.</p><p><b>MAJ-BRITT BJÖRLUND</b><b /></p><p><b>ORDF, PRO MJÖLBY</b></p>

InsĂ€ndare: Östgötatrafiken bestĂ€mmer pensionsĂ„ldern

22 november 2008 00:00
<p>Svar till C Lövfgren/B Petersson, Vena, angÄende "För mycket djur lÀngs vÀg 134", 20/11.</p><p><b>Jag tycker det</b><b /> lÄter jÀttehÀrligt att det faktiskt finns en "massa" vilt i vÄr urholkade natur, dÀr mÀnniskan brer ut sig och djuren och naturen, mÄste flytta pÄ sig. IstÀllet för att krÀva avskjutning av dessa djur kan man vÀl krÀva viltstÀngsel lÀngs vÀgarna! Inte hundraprocentigt skydd men dock.</p><p>Vi ska vara glada för det lilla som finns kvar, om Àn vissa ignoranta mÀnniskor tycker att det Àr "massor" med varg, vildsvin, björn, och sÄ vidare. Det Àr vi mÀnniskor som Àr för mÄnga, inte de som vi jobbar sÄ hÄrt för att utrota. Allt för att vi ska fÄ ha vÄra bilar och andra bekvÀmligheter!</p><p>RÀdda de vilda djuren frÄn oss fartdÄrar istÀllet. SÀtt upp viltstÀngsel!</p><p><b>Trött pÄ klagande </b><b>mÀnniskor</b></p>

InsÀndare: RÀdda de vilda djuren frÄn fartdÄrar

21 november 2008 00:00
<p><b>Ha, ha! </b>Postens vd har en lön pÄ 900 000 kr/mÄn. Det motsvarar 45 postanstÀlldas löner. Man blir mÄllös. Bankernas vd:ar ligger inte lÄngt efter och fÄr livslÄnga pensioner betalda och det efter bara nÄgra Är som chef. Girigheten svÀmmar över alla grÀnser.</p><p>Vilka Àr orsak till rÄdande finanskris? Inte gemene man - men det Àr de som fÄr betala notan. Varslen duggar tÀtt som spö i backen och hÀr finns inga fallskÀrmar som rÀddar upp situationen. Det Àr en beskuren a-kassa som gÀller.</p><p>Inte heller kan vi gÄ i pension vid 58-60 Ärs Älder, Àven om mÄnga skulle behöva det efter ett tungt och stressigt arbetsliv med utslitna kroppar.</p><p><b>Jag mÄr illa</b></p>

InsÀndare: Girigheten har svÀmmat över alla grÀnser

21 november 2008 00:00
<p><b>Det kommer </b>alltid att finnas kontroversiella personer. Som med envishet kÀmpar mot bÀttre vetande. Som tar för sig nÀr det bjuds utan tanke pÄ att prestera tillbaka i rimlig omfattning. Som lÄter tiden gÄ och hoppas att ingen skall upptÀcka de förtÀcka egenskaperna dÀr personen ofta omger sig med likasinnade.</p><p>NÀr sÄ anstöt kommer i dagen kan man skriva spaltmeter med förklaringar/-motiveringar. Kvar stÄr verkligheten. Att man som enskild eller grupp vill markera sin överlÀgsenhet gentemot andra mÀnniskor via till exempel lönekuvertet.</p><p>MÀnniskor som sliter dagarna i Ànda med lÄga löner, direkt mÀnniskoansvar, bevisligen kompetenta med rÄge och tÄlmodigt kÀmpar för nÄgra kronor extra i lönekuvertet. Det Àr nÀstan osannolikt att nÄgon eller nÄgra orkar ta emot skyhöga löner utan att ifrÄgasÀtta det berÀttigade.</p><p>Det hÀr Àr lika allvarligt som den snÀlla mÀnniskan som bjuder pÄ sig och sitt och aldrig fÄr omtanke tillbaka och betraktas som "snÀll och dum". Det Àr viktigt att vi i tid uppmÀrksammar dessa fenomen i samhÀllet innan urspÄrningen blir total och motsÀttningarna förvÀrras.</p><p><b>"G-mark"</b></p>

InsÀndare: SjÀlvgodhetens dilemma

21 november 2008 00:00
<p><b>Postens </b><b>vd</b><b />Lars G Nordström har nu fĂ„tt en lön pĂ„ 900 000 kr i mĂ„naden plus fem miljoner om Ă„ret till sin pension.</p><p>Man kan fĂ„ krĂ€kas för mycket mindre vill jag lova. Jag funderar i mitt stilla sinne hur Postens styrelse har tĂ€nkt innan de skrev pĂ„ hans jĂ€ttelön?</p><p>En lĂ„gavlönad arbetare med en lön pĂ„ 200 000 om Ă„ret fĂ„r jobba i nĂ€stan fem Ă„r med tunga jobb, för att komma upp till hans mĂ„nadslön. Är detta klokt?</p><p>Nej denna vd Ă€r pĂ„ sin höjd vĂ€rd 65 000 kronor i mĂ„naden inklusive pensionstillskott.</p><p>Om orĂ€ttvisorna hĂ„ller pĂ„ i denna takt, sĂ„ fĂ„r vi se fler och fler inbrottstjuvar och gangster hĂ€rja i vĂ„rt samhĂ€lle, för folk tycker dessa drömlöner Ă€r som att spotta dem i ansiktet. De tycker inte det Ă€r vĂ€rt att jobba och vara Ă€rlig, nĂ€r höjdarna stjĂ€l kapitalet.</p><p><b>Yngve Karlsson</b></p>

InsÀndare: Osannolik lön till Postens vd

Sida 51 av 67
Sida 51 av 67