Det har länge låtit som en grön utopi. Men nu börjar visionen om ett "Matland" i Mjölby bli konkret. Nästa sommar kommer det bli en popup i form av ett tältprojekt i Väderstad.
– Vi söker pengar från Tillväxtverket till det här. Tanken är att ha ett tält vid den rivna silon i Väderstad. Vi hade tänkt ha öppet där i sex till sju veckor sommaren 2025 och 2026, berättar Eva Rådander som är kommunens marknadschef.
Där ska projektet visas upp för både allmänhet och tillsammans med de samarbetspartner som kommunen redan har engagerat i projekt Matlandet.
– Det är viktigt att förklara att kommunens del är att skapa möjligheter, vi ser till att marken finns och är detaljplanerad. Sen hoppas vi att företagen kommer och vill bygga det här och driva det, att de ser det som en bra affär, säger hon.
Kommunen har fått kritik från flera håll för att satsa kommunala medel på projektet. Bland annat har grönsaksföretagaren Magdalena Hermelin utanför Skänninge skrivit en ledarkrönika i Corren där hon jämför med Motalas misslyckade satsning på Lalandia: "Våra skattepengar behövs bättre i vården, i skolan och i omsorgen", skriver hon bland annat.
Eva Rådander menar att kommunens insats handlar om att "kratta manegen" och göra projektet möjligt. Andra aktörer ska driva det.
Kommunalrådet Cecilia Burenby (S) säger att det finns en politisk vilja att skapa möjligheter för Matlandet. Men att man varit tydliga med att det inte är kommunen som ska bygga.
– Matlandet är en del av vår identitet med våra gröna näringar, säger hon.
Kommunens ekonomiska del är en 50-procentig tjänst som projektledare plus vissa konsulttjänster, till exempel med att skriva ansökan till Tillväxtverket.
En 26 sidor lång ansökan har skickats till Tillväxtverket. Projektet hat en budget på 12 miljoner, varav 8 miljoner söks som bidrag. Kommunen beskriver projektet som "ett attraktivt besöksmål kring en hållbar och hälsosam framtid med mat i fokus som riktar sig till barn, unga och familjer". Man konstaterar att något motsvarande inte finns på annan plats i landet. Man nämner företagsnyttan i mötet med konsument, och nyttan för både företag och organisationer med koppling till livsmedel. Ord som innovation, forskning, kompetens, miljö, klimat och hållbarhet radas upp i ansökan.
– Jag tänker mig att det i popupen kan handla om framtidens mat. Där kanske man kan få prova att smaka mat gjord av gräshoppor, säger Eva Rådander.
Tältet ska även innehålla permanenta och tillfälliga utställningar, som de olika samarbetspartnerna i projektet står för. Man tänker sig att det ska bemannas med praktikanter från länets naturbruksgymnasier. Mellan sommarsäsongerna kan delar av utställningen flyttas till lämplig lokal i Mjölby.
Företag kan visa sina framtidsprodukter och kommunen kan visualisera sina tankar om det 80 hektar stora området mellan E4 och Väderstad.
Efter de båda sommarsäsongerna ska tältprojektet utvärderas och utvecklas vidare.
Matlandet nämns uttryckligen i kommunens Vision 2045 under beteckningen "nationellt upplevelsecenter för mat, livsmedelsproduktion och forskning". Den antogs i bred politisk enighet förra året.
– Matlandet stämmer med kommunens visioner. Vi är en landsbygdskommun och det finns många aktörer inom matproduktion, säger Eva Rådander.
I juni räknar kommunen med att få svar på sin ansökan.