Mjölby kommuns arbete med Vision 2045 går framåt. Nu finns ett utkast. Nästa steg är att en reklambyrå ska bearbeta och skapa slagkraftiga visualiseringar. Att visa visionen för världen.
I en paus i kommunstyrelsens sammanträdde får Correns reporter sitta med och lyssna. Själva mötet är slutet och stängt för media, men stunden när Anki Svensson och Karolina Hollén redovisar ett utkast till formuleringar i visionen får jag sitta med.
Anki och Karolina är projektledare respektive kommunikatör på förvaltningen och sitter i styrgruppen. Den består i övrigt av kommunstyrelsens ordinarie ledamöter samt kommundirektören.
Politikerna har fått utkastet i sina paddor och kommer med synpunkter på formuleringarna. Man har delat in visionen i tre delar: Livsmiljö–boende, Livskvalitet–trygghet, samt Utveckling–näring. Det är inte så mycket tal om att växa längre.
– Men visst vill vi fortsätta växa och utvecklas, vi har skrivit "växa utan växtvärk", säger Cecilia Burenby (S) som är kommunstyrelsens och styrgruppens ordförande.
Något mål på hur många invånare Mjölby ska ha 2045 har man inte satt upp, och kommer kanske inte att göra det heller. Mjölbys snabba befolkningstillväxt för även med sig utmaningar. Det gäller att hålla jämna steg med service och infrastruktur. Kommunens kommande investeringsplan är enorm, och på föredragningslistan till samma dags kommunstyrelsemöte finns åtta nya beställningar på detaljplaner. Kanske är visionen nu mer inriktad på att förfina, förvalta och vårda förtroendet från de nya Mjölbybor som tillkommit sedan den förra Vision 2025 skrevs.
Visionen innehåller ord som "levande centrum i alla tätorter", "balans i byggande", "enkelt att kommunicera och förflytta sig", "stärker globalt men agerar lokalt" eller "teknik och hållbarhet". Det mesta hålls på en ganska allmän nivå. Några löften om hur höga betyg skolbarnen ska ha 2045 eller hur trygga seniorerna ska känna sig finns förstås inte.
Om medborgarnas egna förslag rörde sig om konkreta frågor som berg- och dalbana i Svartån, fler gatljus på cykelvägar och mötesplatser i centrumkärnan så handlar den färdiga kommunvisionen mer om allmänna värden.
Flera i styrgruppen har synpunkter på formuleringarna:
– Vi borde få in mer om kultur och föreningsliv, för att visa att vi är stolta över vårt rika kulturliv, menar Kristina Post (MP).
– "Hållbarhet" är inte en vision utan något som är en självklarhet 2045, tycker Mats Allard (M) medan Runar Öhman (SD) vill ha mer spets i formuleringarna och mer om skolresultat.
– Våra visioner ska kunna presenteras i en bild, säger han.
En konkret sak som man kan hitta mellan de luddiga formuleringarna är att Mjölby år 2045 ska vara känt som "Matlandet". Kommunen har ju bestämt att inte bygga mer på prima jordbruksmark, förutom det som redan är planerat. Och senare på ks-mötet beställs en detaljplan för det "Upplevelsecenter" som planeras mellan Väderstad och E4. Mjölby vill bli ett nav för produktion, forskning och information om mat.
Mjölbys kommunslogan "Världsvan och hemkär" kommer man inte att ändra på. Men den kan kompletteras med underbudskap för de tre visionsområdena.
– Vart och ett av de tre områdena kan få varsin benämning, menar Cecilia Burenby.
Kanske kan någon av de äldre varianterna av kommunslogan dammas av: Nya vägar hit är raka vägen hem? Kommunen där hjulen snurrar? Eller: Du är nära nu?