Det är mitten på augusti. Du är på semester. Men så plötsligt ringer det i telefonen. På andra sidan luren är det en anställd inom regionens HR-avdelning. Personen ger dig ett erbjudande om ett jobb, ett vikariat på en annan ort än där du arbetar idag. Antingen tackar du ja, eller så riskerar du att bli uppsagd från din nuvarande tjänst. Svarstid: 48 timmar.
Så har slutet på sommarledigheten sett ut för flera anställda inom vården i Region Östergötland, som nu är i slutfasen av det varsel man gick ut med i februari.
Ursprungligen sades det att 900 anställda behövde sägas upp, men sedan dess har flera valt att sluta självmant, och siffran har sjunkit. I juni var den nere på 640 anställda. Exakt vad den ligger på idag är oklart, men under sommaren har den sjunkit ytterligare. Det bekräftar Anna Cederlöf, tillförordnad HR-direktör på regionen.
Att HR ringt upp medarbetare förklarar hon med att regionen som arbetsgivare är skyldig enligt lagar och kollektivavtal att erbjuda lediga tjänster till dem som riskerar att sägas upp. Först efter att man har gjort det kan förhandlingar om turordningslistorna – de listor som avgör vem som ska sägas upp och vem som får behålla jobbet – påbörjas med facken.
Hur vet ni vem som riskerar att sägas upp innan turordningslistorna är färdigförhandlade?
– Vi har ju ett underlag. Vi vet hur många LAS-dagar alla har, vi har LAS-lista för alla, från den som ska gå i pension imorgon till den som anställdes förra veckan.
Varför har ni kontaktat folk under deras semester?
– Vi är ju väldigt hårt styrda av tidsplanen. Det är sista september som vi ska vara klara, och det är ovillkorligen så, säger Anna Cederlöf.
– Om vi räknar baklänges: vi behöver hinna genomföra de här förhandlingarna, och ge facken utrymme att komma med en paragraf-14-MBL (en begäran från lokala fackföreträdare om att förhandlingarna sköts av den centrala fackorganisationen istället, reds. anm.). Det är också ganska mycket administration runt det här, och våra chefer behöver hinna förbereda sig och sen också lämna uppsägningsbeskeden. Då hamnar vi tyvärr i slutet av semesterperioden.
Hon beklagar att det blivit så.
– Det är vi väldigt ledsna för, det kändes inte alls bra. Men vi kände oss tvungna.
Vi har fått veta att anställda i vissa fall bara haft 48 timmar på sig att svara.
– Det står ju i regelverket att man ska ha skälig tid, och det är lite diffust vad som är "skälig tid". Vad som är kort för nån kan vara långt för en annan. Vi har verkligen försökt att tillmötesgå så mycket vi har kunnat. Men det är många människor, vi har ju ringt till flera hundra. Så det är en stor process, vilket har gjort att det tyvärr behövt vara begränsad svarstid för att vi ska kunna gå vidare.
Anna Cederlöf menar samtidigt att det varit blandade reaktioner från dem som kontaktats av HR.
– Det har varit allt från de som tycker att det här blir ganska bra och faktiskt ser möjligheterna i att testa lite nytt, och som inte trodde att det ens skulle erbjudas andra tjänster. Till de som såklart tycker att det här är fruktansvärt jobbigt.
Just nu pågår alltså förhandlingar mellan regionen och facken om de 66 turordningslistorna. Därefter går beskeden om uppsägning ut till berörda anställda genom deras chefer. Beskeden väntas komma i början på sista veckan i september.