Ugglans vd slår tillbaka

Anna Danielsbacka är ledsen och upprörd över hur Motala kommun hanterat uppsägningen av Ugglans hemhjälp.
– Det är ett fruktansvärt beteende att behandla företagare och invånare på det här sättet, ett väldigt ojuste och fult sätt, säger hon.

Socialnämndens ordförande Anne-Lie Liljedahl.

Socialnämndens ordförande Anne-Lie Liljedahl.

Foto: Anders Törnström

Motala2016-04-08 05:30

Videon är inte längre tillgänglig

LÄS MER: Motala säger upp sitt avtal med företaget.

LÄS MER: Jag arbetade 99 dagar i rad."

Flera kommuner har haft synpunkter på verksamheten. Svalövs kommun har till exempel brutit avtalet och polisanmält företaget för bedrägeri. Anna Danielsbacka svarade då med att stämma Svalöv på sex miljoner kronor i skadestånd. En förlikningsprocess som fortfarande pågår.

Andra kommuner har hävdat att företagsledarens utbildning och erfarenhet varit för svag för att få utföra hemtjänst hos dem. Det är den inte längre, enligt Anna Danielsbacka. Hon säger att det idag finns två personer med den kompetens som krävs i ledningen.

– Vi har haft så fullt upp med att växa i de kommuner där vi verkar så vi har egentligen inte haft tid. Vi vet att vi kan söka om i de andra kommunerna, som har det kravet att det ska finnas en verksamhetsledning med högskoleutbildad personal mot omvårdnad, säger hon.

Samtidigt hävdar Danielsbacka att det aldrig varit aktuellt med något avtal hos dessa eftersom man själv vetat om att man inte uppfyllt förfrågningsunderlaget.

En före detta anställd i Motala hävdar att hon fått jobba 99 dagar i rad, stämmer det?

– Det finns ingen människa i vår organisation som inte uppfyller vecko- eller dygnsvila. Hon ljuger rätt ut i luften annars skulle vi ha haft en förhandling med facket och de skulle ha slagit ner på det. Vi har en väldigt bra kontakt med facket. De är väldigt trevliga.

Anna Danielsbacka påstår också att de tidigare anställda personerna som tidningen har pratat med vill att företaget i Motala ska bort. De ska ha uttryckt:

"Nu ska vi se till att Ugglan stänger". Hon kritiserar dem också för hur de skött sitt arbete.

Några vittnar också om att Ugglans hemhjälp regelmässigt bokfört felaktiga besökstider hos brukare.

– Vad betyder det?

Ja, det frågar jag dig.

– Den beslutade tid som en hemtjänstkund har den lägger vi ut på schemat och den jobbar man efter. På något annat sätt kan man inte göra.

”Vid ett tillfälle blev jag schemalagd på fem kunder samtidigt. Jag ringde vår vd för att fråga vad jag skulle göra. Hon sa att jag skulle ”rucka på tiderna”, säger en före detta anställd om Anna Danielsbacka.

– Nej, verkligen inte. Det är huvudkontoret som gör scheman och de görs på vanliga excel-modeller. Det går inte ens att lägga fem rutor på varandra.

Så påståendet stämmer inte?

– Nej, precis.

Enligt Danielsbacka ska personalen höra av sig till huvudkontoret om de får pass som ligger för nära varandra så att de kan göra en ändring därifrån.

Är det dina tidigare anställda som ligger bakom att kontraktet med ditt företag bryts anser du?

– Nej. Kommunen har bara fått lite oväntad hjälp av dem. Kommunen har själva sagt att de vill få bort LOV-företagen.

LÄS MER: Företaget kritiseras i hela landet."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om