Videon är inte längre tillgänglig
LÄS MER: Vd:n uppmanade brukare att "göra på sig."
– Det kändes direkt att det här var fel, säger Zarah Redgård, som under nära två år var anställd av Ugglans Hemhjälp.
– Det har känts hemskt att vi anställda inte har kunnat göra det bästa för våra kunder, säger Jhennifer Forsberg.
Jobbade 99 dagar i rad
På onsdagen valde Motala kommun att omedelbart upphäva sitt avtal om hemtjänst med Ugglans Hemhjälp AB. Enligt kommunen har Ugglan bland annat kränkt brukare och låtit personal arbeta under orimliga arbetsförhållanden. Vd Anna Danielsbacka kritiserade direkt Motala kommuns agerande och hävdade att uppsägningen kom helt utan förvarning.
LÄS MER: Företaget kritiseras i hela landet.
Anna Danielsbacka klargjorde under onsdagen att hon inte tänkte vara anträffbar för frågor från media förrän under fredagen. Istället skickade hon ett långt mejl till tidningen där hon hävdar att Motala kommuns kritik är felaktig. Hon skriver: ”Ingen i Motala (eller någon annanstans) har någonsin arbetat utan dygnsvila och veckovila.”
Det är dock inte sant, enligt anställda som tidningen talat med.
– Under en period arbetade jag 99 dagar i rad. Man blir trött, irriterad och det går ut över kunderna, säger Zarah Redgård.
– När jag var nyanställd arbetade jag fjorton dagar i sträck, säger Jhennifer Forsberg.
Under torsdagen svarade dock vd:n Anna Danielsbacka på våra frågor och besvarade kritiken. Läs hennes svar här bredvid.
Hade fem kunder samtidigt
Flera anställda som tidningen talat med vittnar om att företaget regelmässigt bokfört felaktiga besökstider hos brukare. Personal schemaläggs regelbundet på flera brukare samtidigt eller med noll minuter för att transportera sig mellan brukarna. Eftersom detta är omöjligt måste personalen använda av den tid som de gamla skulle ha haft besök.
– Vid ett tillfälle var jag schemalagd med noll minuter emellan mina kunder. Jag ringde huvudkontoret som lagt schemat för att fråga vad jag skulle göra. Jag blev uppringd av Anna Danielsbacka som uppmanade mig att ”ta lite tid här och var”, berättar en anställd.
Jhennifer Forsberg har samma erfarenhet.
– Vid ett tillfälle blev jag schemalagd på fem kunder samtidigt. Jag ringde vår vd för att fråga vad jag skulle göra. Hon sa att jag skulle ”rucka på tiderna”. Flera brukare fick sina luncher flera timmar för sent och jag fick använda min rast till att jobba ifatt, berättar Jhennifer.
Företaget godkänner
Ugglans Hemhjälp tillämpar metoden att timanställda endast får betalt för de minuter som de tillbringar hos en kund. Vissa anställda har sett sig tvungna att bokföra att de besökt brukaren under hela den tid som står på schemat. Sådana lönerapporter har släppts igenom.
– Jag såg ju hur min timrapport såg ut, hur mycket jag hade arbetat. Jag kontaktade löneavdelningen för att fråga om detta verkligen var okej. De svarade ”ja det är okej” berättar en anställd.
En före detta anställd kontaktar redaktionen via mejl och skriver att detta tvingade henne att sluta: ”Jag cyklade runt mer än jag var hos kunderna.”
"Systematisk förföljelse"
Flera anställda berättar om bristande hygienrutiner, till och med då brukare lidit av smitta. De berättar att handskar och förkläden saknats eller fått återanvändas i syfte att spara.
I sitt mejl till redaktionen hävdar vd Anna Danielsbacka att hygienutrustning alltid finns och används och att hygienrutiner tillämpas.
Hon anser att Motala kommun utövar en systematisk förföljelse av henne och hennes företag. Hon hävdar att Motala kommun inte tidigare riktat klagomål mot företaget och att Ugglans Hemhjälp nu avser att stämma kommunen för olovlig hävning av avtal.