Under onsdagseftermiddagen meddelade socialnämndens ordförande Anne-Lie Liljedahl att kommunens avtal med företaget avbryts sedan det framkommit uppgifter om kränkande behandling av kunder. Även andra anmärkningsvärda avvikelser har framkommit.
– Vi har haft ögonen på företaget i månader, säger Cecilia Larsson och berättar om hur hon till en början uppmärksammade allvarliga brister i företagets administrativa rutiner. Därefter blev hon varse att andra kommuner som haft avtal med Ugglan plötsligt sagt upp det. Under hösten berättade även en sjuksköterska som jobbat i verksamheten i Motala om brister som flera medarbetare upplever, bland annat att regler för basal hygien inte efterföljs. Det innebär att både kunder och medarbetare utsatts för smittrisker.
Av kommunens utrednings- och beslutsunderlag framgår att vd:n själv, Anna Danielsbacka, ska ha kränkt en brukare.
– Hon har varit oförskämd och skällt ut personen, säger Cecilia Larsson och berättar att brukaren blev tillsagd att inte använda trygghetslarmet i de fall hen behöver gå på toaletten. Brukaren har själv uppgett för socialförvaltningens personal att vd:n uppmanade hen "att göra på sig".
– Man kan inte behandla en människa på det sättet utan det krävs ett gott bemötande. Empati är absolut grunden för arbetet, säger Cecilia Larsson.
När tidningen når Ugglans vd säger hon sig vara helt ovetande till att Motala kommun valt att bryta samarbetet med företaget.
– Det kanske vore bra om de meddelade oss först, det låter helt absurt, säger Anna Danielsbacka och ber oss ringa tillbaka under torsdagen så att hon hinner ta del av underlaget.
Vad gäller påståendet att hon ska ha uttryckt sig kränkande mot en brukare och sagt att hen inte ska använda trygghetslarmet för att få gå på toaletten svarar hon:
– Givetvis inte. Jag har nästan inga kundkontakter och skulle aldrig säga något sådant.
För att dubbelkolla så att det inte blivit några felaktigheter vad gäller uppsägningen av avtalet kontaktas åter Cecilia Larsson. Hon har just diariefört att uppsägningen meddelades Ugglans hemhjälp klockan 14 under onsdagen. Vd:n ska själv ha varit på plats tillsammans med en kollega.
– Beslutet lämnades skriftligt och muntligt, säger Cecilia Larsson.
Hur tänker du kring det som har framkommit i utredningen?
– Jag är väldigt bedrövad, men det känns skönt att kunna göra detta ställningstagande, säger hon om uppsägningen.
Fler skäl som nämns i kommunens underlag är att företaget haft en bristfällig nyckelhantering. De ska ha brustit i rutinerna vad gäller sekretessbelagda uppgifter. Personalen ska även ha haft orimliga arbetsvillkor.
I dagsläget är 18 brukare i Motala kommun knutna till Ugglans hemhjälp. Dessa ska nu få hjälp att hitta nya vårdgivare.