Redan 2014 fanns planer på att göra om gatan genom Mjölby centrum till mindre bilvänlig och mer människovänlig. Negativa reaktioner från handeln och ändrade prioriteringar ledde till att projektet pausades. Nu tar kommunen nya tag.
Corren har frågat runt hos några affärsidkare för att pejla förväntningarna. Inne på Finess4you som drivs av familjen Greibe är man både för och emot.
– Jag tycker att det är fel att ta bort p-platser på gatan, säger Pernilla Greibe som själv parkerat sin bil precis utanför entrén.
Hon menar att Mjölbyborna är lite lata och vana vid att ta bilen. Hennes make Erik och dotter Ella tycker precis tvärtom.
– Om genomfartstrafik och tung trafik leds en annan väg är det bra, säger Erik och menar att det redan idag är få p-platser på gatan.
Idag åker 9 000 fordon dagligen igenom centrum på Kungsvägen. Bara var fjärde har ärende att stanna.
Kommunens plan är att bredda trottoarerna, plantera träd och stensätta ytorna. Som mest 18 p-platser minskas till 11. Från en timme minskar p-tiden till 30 minuter.
– Fler kan parkera för kortare ärenden. Det finns andra parkeringar nära – till exempel på Kyrkogatan och Kanikegatan, säger stadsträdgårdsmästare Ida Andersson.
Busshållplatserna blir kvar men flyttas ut i vägbanan. På trottoaren blir det väntkurer. Cykelpumpen blir av ny typ och med ett nytt mer skyddat läge.
Adina Erlandsson som driver damklädesbutiken Miksi är mestadels positiv till förändringen, men oroar sig för byggtiden.
– Vi riskerar att tappa handel när gatan ska brytas upp. Men det blir säkert jättefint sedan, säger hon.
En annan sak hon oroar sig för är att varutransporter bara kommer att ske vissa tider.
– Vi kanske inte ens får våra varor.
Just nu arbetar kommunen med ett underlag för upphandling. Det är tänkt att vara klart i juni. Huvuddragen är klara, men man jobbar nu med tekniska lösningar och detaljer i utformningen. I höst ska arbetena startas. Korsningen Magasinsgatan–Kungsvägen ska byggas om så att det blir mer naturligt att använda Magasinsgatan och Burensköldsvägen som genomfart.
På Kungsvägen ska ytterligare ett gångfartsområde – maxfart 5–7 km/h – byggas vid broarna över ån. Smedsholmen som ligger mellan broarna ska bli ett torg med bänkar i form av trädäck i flera nivåer från gatuplanet ner till mjölnarstatyn.
Kanikeplan blir kvar ungefär som i dag fast med träd och markvärme.
Ebba Kellander på Hogstadius fastigheter säger att hon välkomnar projektet.
– Det kommer verkligen att höja Mjölbys attraktionskraft. Man får ett trevligt rum mellan husen, och mötesplatser där människor vill vara. Sedan kan jag dela oron för hur det blir under byggtiden. Jag ser också ett behov av att se över parkeringssituationen, säger hon.
Ebba Kellander är engagerad i föreningen Attraktiva Mjölby och där finns en god kommunikation mellan näringsliv och kommun.
Ida Andersson tycker att kommunen haft en bra dialog med olika intressenter om ombyggnaden.
– Jag tror att tiderna och de allmänna tongångarna har ändrats. Vissa har tyckt att man kunde stänga av gatan helt i våra dialoger. Sådana förändringar sker i andra städer – till exempel Vadstena.
Ytterligare en nyhet är att Skånska Lasse-statyn ska flyttas till en mer central placering. I dag står bondkomikern Theodor Larsson staty vid Kvarnparken, en logisk om än lite undanskymd plats. Han kommer att få en ny plats på Kanikeplan. Plommonstopet och handklaveret tar han med sig till sitt nya hem.