Så ska Kungsvägen se ut

Kungsvägen blir gångfartsområde hela sin sträckning genom centrum. Det föreslås i kommunens program ”Vi möts i Mjölby” som i dag skickas ut för samråd.

Gångfart. Så här ser visionen ut för Kungsvägen i programmet "Vi möts i Mjölby". Ilustration: Fjäll Design

Gångfart. Så här ser visionen ut för Kungsvägen i programmet "Vi möts i Mjölby". Ilustration: Fjäll Design

Foto: Ilustration: Fjäll Design

Mjölby2015-06-01 08:00

Åtminstone från nuvarande gångfartsområde vid Kanikeplan och till Stora torget, kanske ännu längre, föreslås Kungsgatan byggas om till ett område där biltrafik är tillåten, men helt och hållet på de gåendes villkor och hastighet.

– Syftet är att minska antalet bilar, men på frivillig väg. De som inte har ärende på Kungsvägen, utan bara ska igenom, kommer förhoppningsvis att välja Burensköldsvägen i stället, säger kommunens landskapsarkitekt Ida Andersson som tillsammans med gatuingenjör Joel Runn och en projektgrupp ligger bakom arbetet med programmet.

Vid gatorna runt centrum finns också de stora parkeringarna där man kan stå längre tid än de 30 minuter som gäller – och kommer att fortsätta gälla – på Kungsvägen.

Det startade med att man skaffade sig en målbild. Ett idéarbete inleddes och man samlade in synpunkter från alla möjliga håll, fastighetsägare, handlare, företag och vanliga Mjölbybor.

– Många vill att det ska vara mysigt i centrum, att Mjölby ska ta vara på sin småstadskaraktär, säger Ida Andersson som tror att förslaget om förändringar på Kungsvägen kommer att tas emot väl.

Det som kommit fram under detta idéarbete har rört sig mellan stort och smått: Från att stänga av gator till att man vill ha en anslagstavla eller papperskorg. Många efterlyser att mer ska hända, fler arrangemang, större utbud i centrum.

– Det finns väldigt goda förutsättningar att skapa ett levande centrum. Vi har även tittat på hur andra kommuner har gjort. I Nässjö och Örebro har man satsat på gångfartsgator, säger Ida Andersson.

Att stänga av och förvandla gator till gågator brukar möta motstånd, särskilt från handeln. Här går man varligare fram.

Nu ska först kommunens nämnder få säga sitt om programmet. Sedan ska det skickas på en remissrunda. Olika intressenter ska få säga sitt. Kommer Östgötatrafiken till exempel vilja lägga om sina linjer genom centrum, vad säger handlarna om tillgängligheten?

Den 25–30 juni ska programmet ställas ut för allmänheten i Correns gamla lokal på Kungsvägen. Efter sommaren ska det upp på politikernas bord.

– Man får räkna med att det kommer att ta tid. Om det går igenom ska man sedan bestämma tidsplan och vad man vill börja med. Pengar måste avsättas för genomförandet. Allt kan inte göras genast, säger Ida Andersson.

För Joel Runn står omläggning av trafiken på Kungsvägen högst på listan. Vid Stora torget ser han en möjlighet att flytta bort parkeringen till gatorna runt torget, som blir enkelriktade.

– Men först måste Burensköldsvägen anpassas för en ökad trafikmängd, menar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!