Stora förändringar i centrum: Kungsvägen byggs om

Tre av fyra som kör bil på Kungsvägen genom city har inget egentligt ärende på gatan. Nu vill kommunen minska genomfartstrafiken – och utveckla sträckan.

Ett förslag till gestaltning på Kungsvägen mellan Kanikeplan och kyrkan. Mindre plats för biltrafiken och mer plats för människorna.

Ett förslag till gestaltning på Kungsvägen mellan Kanikeplan och kyrkan. Mindre plats för biltrafiken och mer plats för människorna.

Foto: Illustration: Landskapslaget

Mjölby2022-10-21 17:00
undefined
Korsningen Kungsvägen–Magasinsgatan byggs om nästa år och får en utformning som avser att leda trafiken genomfartstrafiken mot Burensköldsbron.

Ett arbete som inleddes för bortåt tio år sedan har nu fått en fortsättning. Avsikten var då att samla tankar och synpunkter om Mjölby city, med avsikten att binda ihop stationen, torget och gallerian till en mer sammanhängande enhet.

Det finns flera delar i planerna. En är att göra Magasinsgatan–Burensköldsvägen till den naturliga genomfarten i stället för Kungsvägen. Därmed kan Kungsvägen bli en mer attraktiv stadsgata att vistas på för Mjölbybor och besökare. Ett annat är att skapa en attraktivare entré till Stadsparken från Kungsvägen via Norra Strandvägen. Det tredje är att öppna upp stan mot den nya plattformen som just nu byggs på resecentrum för pendeltågsresenärerna.

undefined
Ida Andersson, stadsträdgårdsmästare i Mjölby, menar att Kungsgatan kan bli en stadsgata fylld av upplevelser och platser att vistas på om man kan minska genomfartstrafiken.

Landskapsarkitekt Ida Andersson arbetade 2015 med denna centrumutveckling. Nu är hon sedan ett år tillbaka i Mjölby och har återupptagit arbetet.

– Vi har nu haft ett dialogmöte där vi informerade och lyssnade på synpunkter från företagare och fastighetsägare i staden, berättar Ida Andersson.

På mötet kom det upp flera exempel på hur andra städer har gjort sina centrum mer attraktiva, till exempel med sittplatser, konst, växtlighet och uteserveringar. 

Flera idéskisser har upprättats av kommunens upphandlade konsulter med olika sätt att förändra gatumiljön om man får bort en del av genomfartstrafiken.

undefined
Ett förslag till gestaltning på Kungsvägen mellan Kanikeplan och kyrkan. Mindre plats för biltrafiken och mer plats för människorna.

– Det som ligger närmast i tid är en ombyggnad av korsningen Kungsvägen–Magasinsgatan. I dag har 75 procent av dem som åker på Kungsvägen igenom centrum inget ärende där, utan det är en ren genomfart. Den typen av bilresor vill vi minska, säger Ida Andersson. 

Korsningens utformning kommer att byggas om så att det blir mer naturligt att åka in på Magasinsgatan om man kommer från Kungsporten. Det blir inte begränsad Infart på Kungsvägen, men det naturliga ska vara att köra mot Magasinsgatan och fortsätta Burensköldsvägen.

undefined
Kommunens tanke är att genom att ändra korsningens utseende vägleda trafiken åt vänster in på Magasinsgatan, menar stadsträdgårdsmästare Ida Andersson.

Illustrationer av hur Kungsvägen skulle kunna gestalta sig mellan Kanikeplan och kyrkan är gjorda av arkitektbyrån Landskapslaget. Deras tanke är att låta gatan få en böljande bana, där cykel- och biltrafik är separerade och gatan kantas av träd, uteserveringar, sittplatser och några enstaka p-rutor.

– Tanken är att skapa en attraktiv stadskärna, att det finns rum i staden som inbjuder till vistelse, menar Ida Andersson.

undefined
Arkitekten har tecknat Kungsvägens broar över ån nästan som ett torg mellan Nyfiket och Mjölnarholmen.

På en annan skiss har man gjort vad kommunen kallar, en "platsbildning" mitt på broarna över ån. Nästan som ett torg mellan Nyfiket och Mjölnarholmen.

– Det blir inte förbud mot genomfart. Bussar och andra transporter som måste komma fram ska kunna köra där. Men geometrin ska vägleda trafiken in på Magasinsgatan i stället.

Den korta gatan Norra Strandvägen kommer också att byggas om och bli en mer attraktiv ingång till Stadsparken. Träd ska planteras längs gatan. Flera av p-platserna ska tas bort. Kvar blir p-plats för rörelsehindrade plus några korttidsplatser. Cykelparkering ska till plus avfallskorgar för sorterat material. Sittplatser i änden på gatan ska bjuda in till parken.

undefined
Norra Srandvägen får en ny utformning med växtlighet, cykelparkering, separerade papperskorgar, sittplatser och återuppsatt skulptur.

– Där ska även skulpturen Pärlfiskaren sättas upp igen, men det blir en renodlad skulptur, utan fontänfunktion, säger Ida Andersson.

För området mellan Resecentrum och Magasinsgatan pågår nu ett detaljplanearbete. Ett av uppdragen som ingår där är att öppna upp stadsbilden mot järnvägen. Inte minst föranleds det av att Trafikverket bygger en ny plattform närmast den gamla kvarnen. Där är det meningen att pendeltågen ska stanna.

Förnyelse med förhinder

Redan 2015 fanns ett förslag till ombyggnad av Kungsvägen. Det ingick i projektet "Vi möts i Mjölby" som samlade in 850 synpunkter om Mjölbys framtid.

Förslaget gick ut på samråd. Resultat av projektet är bland annat nya Gästisscenen, trädäcket vid ån och rondellen vid Café Hörnet. 

Men de delar som gällde Kungsvägen fick inte politiskt stöd. Östgötatrafiken ville inte flytta bort bussarna. Oppositionen i stadshuset såg förslagen som för dyra och var kritisk till att framkomligheten minskade.

Karta: Kungsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!