Ett arbete som inleddes för bortåt tio år sedan har nu fått en fortsättning. Avsikten var då att samla tankar och synpunkter om Mjölby city, med avsikten att binda ihop stationen, torget och gallerian till en mer sammanhängande enhet.
Det finns flera delar i planerna. En är att göra Magasinsgatan–Burensköldsvägen till den naturliga genomfarten i stället för Kungsvägen. Därmed kan Kungsvägen bli en mer attraktiv stadsgata att vistas på för Mjölbybor och besökare. Ett annat är att skapa en attraktivare entré till Stadsparken från Kungsvägen via Norra Strandvägen. Det tredje är att öppna upp stan mot den nya plattformen som just nu byggs på resecentrum för pendeltågsresenärerna.
Landskapsarkitekt Ida Andersson arbetade 2015 med denna centrumutveckling. Nu är hon sedan ett år tillbaka i Mjölby och har återupptagit arbetet.
– Vi har nu haft ett dialogmöte där vi informerade och lyssnade på synpunkter från företagare och fastighetsägare i staden, berättar Ida Andersson.
På mötet kom det upp flera exempel på hur andra städer har gjort sina centrum mer attraktiva, till exempel med sittplatser, konst, växtlighet och uteserveringar.
Flera idéskisser har upprättats av kommunens upphandlade konsulter med olika sätt att förändra gatumiljön om man får bort en del av genomfartstrafiken.
– Det som ligger närmast i tid är en ombyggnad av korsningen Kungsvägen–Magasinsgatan. I dag har 75 procent av dem som åker på Kungsvägen igenom centrum inget ärende där, utan det är en ren genomfart. Den typen av bilresor vill vi minska, säger Ida Andersson.
Korsningens utformning kommer att byggas om så att det blir mer naturligt att åka in på Magasinsgatan om man kommer från Kungsporten. Det blir inte begränsad Infart på Kungsvägen, men det naturliga ska vara att köra mot Magasinsgatan och fortsätta Burensköldsvägen.
Illustrationer av hur Kungsvägen skulle kunna gestalta sig mellan Kanikeplan och kyrkan är gjorda av arkitektbyrån Landskapslaget. Deras tanke är att låta gatan få en böljande bana, där cykel- och biltrafik är separerade och gatan kantas av träd, uteserveringar, sittplatser och några enstaka p-rutor.
– Tanken är att skapa en attraktiv stadskärna, att det finns rum i staden som inbjuder till vistelse, menar Ida Andersson.
På en annan skiss har man gjort vad kommunen kallar, en "platsbildning" mitt på broarna över ån. Nästan som ett torg mellan Nyfiket och Mjölnarholmen.
– Det blir inte förbud mot genomfart. Bussar och andra transporter som måste komma fram ska kunna köra där. Men geometrin ska vägleda trafiken in på Magasinsgatan i stället.
Den korta gatan Norra Strandvägen kommer också att byggas om och bli en mer attraktiv ingång till Stadsparken. Träd ska planteras längs gatan. Flera av p-platserna ska tas bort. Kvar blir p-plats för rörelsehindrade plus några korttidsplatser. Cykelparkering ska till plus avfallskorgar för sorterat material. Sittplatser i änden på gatan ska bjuda in till parken.
– Där ska även skulpturen Pärlfiskaren sättas upp igen, men det blir en renodlad skulptur, utan fontänfunktion, säger Ida Andersson.
För området mellan Resecentrum och Magasinsgatan pågår nu ett detaljplanearbete. Ett av uppdragen som ingår där är att öppna upp stadsbilden mot järnvägen. Inte minst föranleds det av att Trafikverket bygger en ny plattform närmast den gamla kvarnen. Där är det meningen att pendeltågen ska stanna.