Nu tar kommunen över de gamla sommarstugorna vid ån

Det var Christinas pappa som 1953 byggde stugan på kullen vid Svartån. Där tillbringade hon somrarna redan som barn. Nu tar kommunen över med sina byggplaner.

Håkan och Christina Karlsson är bara på tillfälligt besök. Snart lämnar de över till kommunen.

Håkan och Christina Karlsson är bara på tillfälligt besök. Snart lämnar de över till kommunen.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2023-04-15 05:00

Fem små stugor ligger än idag på åsen. Alla är byggda på ofri grund. Från början tillhörde marken Eldslösa gård. Den var inte möjlig att bruka eller ens ha som betesmark. Intill bergknallarna gick kor och betade. 

Christina Karlssons pappa Sven Granath fick arrendera en bit mark och byggde en enkel stuga som familjen hade som sommarnöje. Det fanns redan några stugor på platsen. De delade på brunn och lång trappa ner till en brygga med eka och bad.

– Jag minns att vi cyklade hit med mig på pakethållaren. Pappa körde matjord med häst och vagn när han byggde det 1953, berättar Christina Karlsson.

undefined
Håkan och Christina Karlsson är bara på tillfälligt besök. Snart lämnar de över till kommunen.

På 1950-talet var det här en lantlig idyll. Tågen skramlade fortfarande över bron på Hästholmenbanan strax intill. En brant strand med trappor ner till ån. Berghällar och skrevor. Närmsta granne var tegelbruket och ett lokstall, båda borta nu och bara antydda spår av dem kan förnimmas i aspslyet. Tågrälsen är dock kvar och en gammal växel. Bron står och rostar i väntan på att kommunen ska ta över och bygga om den till cykelpassage. 

Här ska bostadsområdet Svartå strand fortsätta växa.

Christina och Håkan Karlsson är på tillfälligt besök i sin sommarstugan. Men nu är det på sluttampen. Fram till sista juli är de kvar. Mjölby kommun har sagt upp arrendet och köper loss stugorna.

undefined
Christina Karlssons bilder från stugan vid Svartån. På bilden uppe till höger Christinas pappa Sven Granath när han gräver för stugans grund på kullen. Där under Hästholmenbanan med rälsbuss på väg över bron.

– Vi har skrivit på. Men vi får ha stugan kvar om vi vill, tills det ska byggas där. Kommunen ser gärna att vi är kvar och sköter om det så det inte blir ett tillhåll, säger Christina som bor i Ljungsbro.

Hon tycker att det ska bli spännande att se vad det kommer att bli i området.

– Det har varit på gång i minst tio år. Och vi har blivit gamla och försökt sälja det ett tag, men det har kommunen sagt nej till. Förr frågade vi kommunen om vi fick bygga ett nytt hus här, säger Christina.

Christina minns tydligt när hon var fem år och pappan byggde upp stugan. Det fanns ingen väg till stugorna, bara en stig. Tegelbruket hade en smalspårig järnväg där vagnar med lera kördes från ett brott borta i Eldslösa. Man fick gå på spåret för att komma till stugan. Broarna över stambanan och ån med den hårt trafikerade Järnvägsgatan fanns inte då. Det vägbygget kom långt senare och förändrade idyllen kraftigt.

undefined
Håkan och Christina Karlsson är på sluttampen med sin stuga i Mjölby. Kommunen har köpt den och planen är att det ska bli bostadsområde här.

Men visst är det fortfarande idylliskt en solig aprildag. Fåglarna kvittrar. Tussilago i diket. Videkissar. Det är bara trafiken på gatan som stör friden lite. Håkan låser upp dörren till stugan och visar hur de få kvadratmeterna utnyttjats väl. Ett litet sovrum, vardagsrum och ett kök. Toa och dusch med åvatten i uthuset. Tomten är bergig och svårodlad, men det hindrade inte Sven från att odla mycket blommor, berättar Christina.  

– Pappa bar hinkar med matjord uppför backen. Han grävde grunden för hand. Jag var med här när han byggde. Bara några meter under kullen gick ångtågen till Hästholmen. Senare blev det rälsbuss, berättar hon och visar bilder som hon sparat. 

Från 1968 kom Håkan in i bilden och tillbringade somrarna på kullen. Han har också utvecklat stugan, med bekvämligheter.

undefined
Stugan är liten men välplanerad. Den innehåller både sovrum, vardagsrum och kök.

Christina berättar om en annan stuga i området som var byggd av fisklådor, för ägaren var fiskare. Det fanns lekkamrater i de andra stugorna, de flesta ägdes av bättre bemedlade familjer i Mjölby.

På senare år har Christina och Håkan inte varit så ofta vid stugan. 

– Bara ibland när det varit vackert väder.

När Svartå strand skulle börja byggas gjordes en väg i ordning för byggtrafik från Järnvägsgatan och fram till lokstallarna och vidare till centrum via Kyrkogatan respektive Norra Strandvägen. Från att ha legat gömda i grönskan blev de små stugorna då mer exponerade för förbipasserande. 

undefined
Kartan till vänster visar etapp 1 av Svartå strand. Till höger är stugornas position blåmarkerade i en visionsbild av kommande bebyggelse i den södra änden av etapp 2. I nederkanten syns Järnvägsgatans broar över järnvägen och Svartån.

Snart är stugorna historia. Den fördjupade översiktsplanen från 2012 föreslog hus med fyra till åtta våningar i området. Kommunen planerar att riva stugorna. Närmast åstranden är det tänkt att vara ett naturområde. Den gamla järnvägsbron ska bli gång- och cykelbro.

Hur känns det att bli av med det här nu?

– Vi har vetat det så länge och accepterar det nu, säger Christina, och Håkan tillägger att svärfar Sven tyckte att de skulle "elda upp stugan".

– Han tyckte att det skulle bli för jobbigt för oss. 

Men det jobbiga har mest varit att hålla inkräktare och förstörelse borta. Till slut efter flera skadegörelser och inbrott satte de in larm.

undefined
Stugan är invaggad i grönska. När trädens blad kommer syns den knappt alls.
Svartå strand

Tankarna på ett bostadsområde längs Svartåns östra strand började ta form omkring 2007.

Striden om Bemab-huset försenade byggstarten, men 2016 satte Bostadsbolaget spaden i jorden och Göta stenhus vann markanvisningstävlingen om Södra Björkudden.

I Svartå strand etapp 1 (ungefär fram till lokstallarna) har omkring 370 lägenheter byggts.

Etapp 2 planeras för ytterligare cirka 700 lägenheter i området från lokstallarna och söderut fram till Järnvägsgatan.  

Karta: Stugorna vid järnvägsbron
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!