Svartå strand växer – järnvägsbro rustas

Planeringen fortsätter för Svartå strand. Kommunen köper lokstallarna och man har nu bestämt sig för att rusta upp den gamla järnvägsbron för cyklister och gående.

En gång passagen över ån för tåg mot Hästholmen. Snart renoverad och möjlig att cykla eller gå över.

En gång passagen över ån för tåg mot Hästholmen. Snart renoverad och möjlig att cykla eller gå över.

Foto: Julia Djerf

Mjölby2021-05-28 16:00

Cirka 370 lägenheter har hittills byggts eller är under produktion på Svartå strand i etapp 1. Där ingår det femte och sista höghuset av HP Boendeutveckling/Ulricehamns Betong, som nyligen beslutade sig för att fullfölja projektet. Även Göta Stenhus projekt Björkudden ingår i första etappen. 

Nästa etapp kan innehålla ännu fler, 700-800 bostäder har nämnts. Men för att den ska kunna genomföras behöver gatu- och fastighetsstrukturen i området ändras och ytterligare mark köpas in.

undefined
Kommunen köper lokstallarna för 12 miljoner. Nuvarande ägarna Blåklintsbuss får hyra, men bussarna ska flyttas bort.

I och med att bostadsbebyggelsen nu i princip nått fram till de gamla lokstallarna så menar kommunen att en fortsatt utbyggnad av Svartå strand kräver att man tar över dem.

Kommunens fastighetsbolag Fami betalar 12 miljoner för bolaget Stallhöjden Fastighets AB som idag ägs av Blåklintsbuss. Bussbolaget har sitt kontor och sin bussdepå i och utanför den gamla svängda byggnaden, plus kringliggande byggnader. De kommer att få hyra i stället tills det finns en ny depå att flytta till. 

Tanken är att bussdepån ska ha ett mer lämpligt läge än idag, då det kommit allt närmare bostäder i takt med utbyggnaden på Svartå strand. Även övriga hyresgäster i de drygt 3 000 kvadratmeter stora lokalerna kommer att övertas av kommunen.

– Hur och var en ny bussdepå ska byggas är inte beslutat, men det finns mark avsatt i Lundby industriområde, intill värmeverket, säger kommunens exploateringsingenjör Ketil Kindestam.

Slutgiltigt beslut om köpet fattas av kommunfullmäktige. Sedan följer en del saneringsarbete efter tidigare miljöfarlig verksamhet i området.

Magasinsgatan från Järnvägsgatan blir huvudinfarten till Svartå strand etapp 2. Men det är inte säkert att man kommer att binda ihop den med Magasinsgatan från kvarnenhållet. ASM:s område ligger i vägen och Ketil Kindestam menar att det inte är prioriterat att få en ihopkoppling av gatan längs spåren. Dock kan det på längre sikt bli aktuellt att industrin flyttar bort från området. 

undefined
Spåren ledde en gång till Väderstad och Hästholmen, Nu vill kommunen renovera och bygga om till gång- och cykelbro över Svartån.

Tidigare har tre platser för en ny gång- och cykelbro över ån nämnts. En av dem är den gamla järnvägsbron där Hästholmentågen tuffade fram på 20-talet och som lades ner i omgångar på 60- och 80-talet. Ett broalternativ har varit mitt för Björkudden där Göta Stenhus nu bygger lägenheter och radhus. Bron kan skönjas i deras marknadsföringsprospekt där det även syns en badplats och båtbrygga. 

Den tredje lokaliseringen skulle kunna vara mitt emellan dessa platser, där en fjärrvärmeledning korsar ån.

Nu har tjänstepersonerna på kommunen kommit fram till att det är järnvägsbron som ska prioriteras. 15 miljoner skulle det kosta har man räknat ut. Fördelarna är det kulturhistoriska värdet, placeringen som binder ihop rekreationsstråk och det faktum att den redan finns.

– Det ingick i tävlingsuppgiften att ta med bron när markanvisningen för Björkudden gjordes. Det kan mycket väl bli en bro i framtiden här också, liksom det tredje alternativet, men medel har bara avsatts för järnvägsbron, säger Ketil Kindestam.

undefined
Exploateringsingenjör Ketil Kindestam med de tre broalternativen. 1: Simhallsbron, 2: Fjärrvärmebron och 3: Järnvägsbron.

En nackdel med det valda alternativet är att den måste blästras och målas, vilket kan innebära en miljömässig utmaning. Enligt Ketil Kindestam kan det bli aktuellt att lyfta bort stålkonstruktionen och göra den i ordning på annan plats.

Bron är fortfarande i Trafikverkets ägo, men en försäljning är på gång.

– Vi får den nog billigt. Vi förhandlar nu om området fram till bron, säger han.

Hästholmenbanan

Mjölby–Hästholmens Järnväg MHJ öppnades 1910, 35 år efter Östra stambanan. Den kallades ibland för "Prärieexpressen" eftersom den tuffade fram över Östgötaslätten.

Persontrafiken lades ned 1958, godstrafiken fortsatte fram till 1990, på slutet i stort sett enbart Väderstad AB:s transporter.

Just där banan svänger av från Mjölby station korsade två spår varandra, för där gick en smalspårig godsbana mellan det sedan länge rivna Tegelbruket och lertäkten på andra sidan stambanan i Eldslösa.

Karta: Kyrkogatan 32
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!