Just nu finns det möjlighet för Mjölbyborna att tycka till om kommunens planer på fortsatt utbyggnad av Svartå strand. Det handlar om området kring de gamla lokstallarna, mellan järnvägen och ån och fram till Järnvägsgatan i söder. Ett 16 hektar stort område, där bostäderna planeras i den östra delen närmast järnvägen och längs förlängningen av Kyrkogatan och Magasinsgatan.
Den västra delen närmast ån lämnas obebyggd. Där vill man spara och utveckla natur, våt- och parkmark. Åstranden ska bli mer tillgänglig, med stigar, cykelväg, spänger och bryggor. Där ska man även kunna ta sig över ån, eventuellt inte bara på den gamla järnvägsbron där Hästholmentrafiken en gång tuffade.
– Det finns mycket järnvägshistoria som vi vill jobba vidare med. Till exempel finns en intakt "vattenhäst", en järnkonstruktion som användes för att fylla på vatten i ångloken, berättar planarkitekt Jonas Loiske som arbetat med detaljplanen.
Planen anknyter till den fördjupade översiktsplan (Föp) som gjordes 2012 för hela Svartå strand. Där skissades planerna upp för bebyggelse med "stadskvarter" ända från Fabriksgatan (vd Ica) och bort förbi lokstallarna. Det visade sig att byggföretagen hellre ville bygga punkthus och man fick överge tankarna på slutna bostadskvarter i första etappen.
Har kommunen större möjlighet att styra det nu?
– Vi är enade från kommunen att det är så här vi vill utveckla området. Vi har även haft en dialog med byggföretag som är intresserade, menar han.
Det handlar om ett byggsätt som man kan se i Linköping, till exempel längs Industrigatan eller i Vallastaden. Kvartersstrukturen är en förutsättning för att klara bullernivåer.
Är det svårare i Mjölby att påverka byggföretagen så?
– Jag tror att Mjölbys självförtroende ökat när det gäller att ställa krav. Vi vill värna kvalité och det gynnar alla inblandade på kort och lång sikt, menar Jonas Loiske.
Kan marknaden vara mättad efter de senaste årens byggande?
– Det pekar inte mot någon nedgång. Nu går vi in i en lågkonjunktur och vi får se hur de kommande åren utvecklar sig. Men det här är en plan som siktar tio femton år framåt, säger han.
Både Mjölbybaserade Göta stenhus och HP Boendeutveckling fortsätter sina projekt i Svartå strand. Totalt handlar det om cirka 370 bostäder i den första etappen, merparten bostadsrättslägenheter. Etapp två medger 700 nya bostäder, totalt 70 000 kvadratmeter boyta, plus 3 500 kvm verksamhetsyta i de befintliga lokstallarna, och en förskola för 110 barn strax norr om dessa.
Varför är den planerad till två våningar?
– Det blir den första i kommunen. Läget är centralt och vi får ett bättre markutnyttjande med två våningar. Vi har haft en projektgrupp där både utbildnings- och fastighetsförvaltningarna varit representerade.
Bostadshus intill järnvägen innebär risk för buller. Men kommunen menar att man klarar kraven genom en tyst sida mot gården. Kommunen ser positivt på att bostadshusen uppförs i trä, och därmed ett mer miljöanpassat byggande. Detaljplanen anger mellan fyra och sex våningars höjd närmast järnvägen. Det är en hushöjd som går att uppföra i trä.
– Vi planerar att ha någon form av poängsättning när det blir markanvisning, men formerna för det är inte klara.
Ett torg planeras vid lokstallen. Kvarvarande räls kommer att tas bort i samband med marksaneringen.