Hit, men inte längre!
Vid brofästet till Hästholmenbron i Mjölbys södra utkant möts man av en skylt där det står "Obehöriga äga ej tillträde". Sedan en tid tillbaka är bron avstängd.
– Vi fick ett kundärende från Mjölby kommun där de påtalade att de ville att vi skulle stänga av bron. De tycker inte att den är säker helt enkelt. Det är ingen bro som vi sköter driften av då den är avstängd och inte använts på länge, säger Magnus Djerf på Trafikverket som äger bron.
Dag Segrell bekräftar att kommunen bett Trafikverket att stänga av den.
– Barn har hoppat från den ner i ån och det finns också springor som man kan ramla igenom. Därför har vi krävt att den stängs av, säger Dag Segrell som jobbar med exploateringsfrågor på kommunen.
Planen är att Mjölby kommun på sikt ska ta över ägandet av bron. Men det kommer att ta tid innan det kan ske.
– Vi har begärt att få ta över den, men det kan ske tidigast 2029 på grund av administrativa åtgärder hos Trafikverket. Vi vill även köpa den mark som spåret går på inklusive tomten där det stod ett mindre lokstall, säger Segrell.
2016 sade samme Dag Segrell – då kommundirektör – att bron skulle övergå i kommunalt ägande inom en treårsperiod.
– Det är i första hand att den sanering som måste ske innan det går att bygga bostäder har visat sig mer komplicerad än vad man kände till från början, säger Segrell.
Han menar att det finns en komplikation genom att bidragssystemen från Naturvårdsverket har ändrats vilket gjort att kommunen har fått göra om sin ansökan ett par gånger.
– En ansökan är nu inskickad avseende ytterligare utredningar som krävs för att kunna gå vidare och ansöka om själva saneringen.
Marken och bron ska ingå i den andra etappen av Svartå strand. Corren har tidigare berättat om detaljplanearbetet, om att kommunen sagt upp arrendet för de gamla sommarstugor som står på åstranden och om den så kallade vattenhästen.
Bron byggdes vintern 1909–1910 vilket fullbordade den 31 kilometer långa banan MHJ, Mjölby-Hästholmens järnväg.
Det finns fortfarande kvar räls på båda sidor om bron. Banan trafikerades först med tåg dragna av ånglok. Tanken från början var att passagerartrafiken skulle kunna fortsätta med båt över till Hjo och därifrån med tåg mot Göteborg. Banan blev aldrig någon succé.