Hon protesterar: "Det är sista spiken i kistan"

Att Ullevileden ska byggas upprör Miljöpartiet. "Det är sista spiken i kistan för koldioxidmålet", säger Rebecka Hovenberg.

Rebecka Hovenberg (MP) vill skrota Ullevileden och i stället lägga de 325 miljonerna på bland annat cykelvägar och kollektivtrafik.

Rebecka Hovenberg (MP) vill skrota Ullevileden och i stället lägga de 325 miljonerna på bland annat cykelvägar och kollektivtrafik.

Foto: JOHNNY GUSTAVSSON/arkiv

Linköping2020-10-23 15:00

Den styrande Alliansen presenterade på fredagen en satsning på Ullevileden. För 325 miljoner kronor ska Tornby knytas samman med Mörtlösa.

Rebecka Hovenberg, gruppledare för Miljöpartiet i Linköping, kallar beslutet för obegripligt.

– Att lägga så mycket skattemedel på att bygga ut för biltrafiken, när vi befinner oss i ett klimatnödläge... Jag förstår verkligen inte hur Alliansen tänker, säger hon.

Linköpings kommun har som mål att bli koldioxidneutralt 2025. Hovenberg bedömer att det inte kommer att gå.

– Det här var sista spiken i kistan för CO2-målet. Det är ett svårt mål att nå oavsett, och beslut som det här tar oss åt fel håll.

Rebecka Hovenberg menar att satsningar på vägar alltid leder till ökad biltrafik.

– Det är trafikforskarna överens om. Det kallas inducerad trafik. Ju lättare och smidigare man gör det att köra bil, desto fler är det som väljer bilen. Det är därför det aldrig går att bygga bort bilköer – bredare vägar leder till fler bilar och så är köerna tillbaka. De här pengarna borde i stället satsas på hållbara trafikslag – mer cykelbanor och bättre kollektivtrafik, säger Rebecka Hovenberg.

Trafiken står för cirka 30 procent av CO2-utsläppen i Sverige. Att enbart förlita sig på en omställning till fossilfria fordon håller inte, enligt Hovenberg.

– Se på hur många fossilbilar som kör omkring på våra vägar idag. Det tar för lång tid att ställa om, om vi ska nå koldioxidneutralitet till 2025.

Karta: Ullevileden
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!