Mörtlösa har förvandlats till en bilby

Bittra rivaler eller schyssta kolleger? Vi har tagit tempen på "bilbyn" som växt fram i Mörtlösa. Här finns redan sex bilhallar. Och två till är på gång.

Bilarna har tagit över Mörtlösa. Robin Ståhl på Holmgrens, Max Hansson på Bilbörsen och Gustav Horsak på Porsche Center gillar konkurrenssituationen och skulle gärna se ännu fler bilanläggningar i området.

Bilarna har tagit över Mörtlösa. Robin Ståhl på Holmgrens, Max Hansson på Bilbörsen och Gustav Horsak på Porsche Center gillar konkurrenssituationen och skulle gärna se ännu fler bilanläggningar i området.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2023-10-22 05:00
undefined
Så här såg det länge ut i Mörtlösa. Ö&B var ensamma i området. Nu har de lämnat men de senaste åren har inflyttningen tagit fart rejält –inte minst när det gäller bilhandlare.

I början av 1990-talet skulle skivbolagskungen Bert Karlsson bygga en köpstad i den del av Kallerstad som kallas Mörtlösa. Det blev inget av det.

undefined
1990 försökte Bert Karlsson (till höger) övertyga kommunalråden Sven Lindgren (M) och Göthe Andersson (S) om att få uppföra en köpstad i Mörtlösa. Av de planerna blev endast en vägstump som slutade på en åker.

Sen skulle där uppföras hotell och stormarknad. Av det blev ingenting.

Nästa vision från kommunens sida var att ge plats åt en mängd huvudkontor med flotta fasader som en snygg entré till Linköping. 
Och nej – det blev inget av det heller.

Men nu har det hänt saker på området som så länge bara orsakade besvikna suckar. Netonnet, K-Rauta, Byggmax, Dollarstore och McDonalds har fått sällskap av ett bilkluster. Mörtlösa har blivit bilbyn.

undefined
Här är den, Mörtlösas bilby. Bilbörsen håller till i bildens nederkant. Intill bygger Hedins sin lastbilsanläggning och även bilvaruhus. På tomten ovanför finns ytterligare tre Hedin-anläggningar, Landrover & Jaguar, Mercedes-Benz och Porsche Center. Längst bort i bild Holmgrens Bil som var först ut av bilhandlarna i området.

Holmgrens Bil etablerade sig först, 2018. Året efter flyttade Bilbörsen dit. Och det senaste året har Hedin Bil etablerat sig här med inte mindre än tre anläggningar.

undefined
Porsche Center, där Gustav Horsak är platschef, var först ut av Hedins i dagsläget tre anläggningar i Mörtlösa. Snart är de fem.

– Vi var först ut. Vi öppnade 25 februari förra året. Förra sommaren flyttade våra grannar Land Rover & Jaguar in. Och i maj öppnade Mercedes-Benz, berättar Gustav Horsak, platschef för Hedins Porsche Center.

undefined
I dag finns sex bilhallar i Mörtlösa. Snart blir de åtta. Hedin Bil bygger både en lastbilsanläggning och nya lokaler för sitt bilvaruhus.

Och två bilhallar byggs just nu: Hedin Trucks och Hedin Bilvaruhuset som blir granne med Mercedes-Benz.

Lägg därtill att Bilbörsen i maj tog över ena halvan av K-Rautas byggnad för att där sälja Subaru. Vad som händer med den andra halvan av byggnaden när K-Rauta stängs ned vid årsskiftet är oklart.

undefined
Holmgrens Bil, Bilbörsen och Porsche Center har flyttat sina bilhallar till Mörtlösa från Tornby, Barhäll respektive Hackefors. Robin Ståhl, Max Hansson och Gustav Horsak anser att det nya bilklustret är bra både för dem och kunderna.

Vi har pratat med tre bilhandlare om läget i Mörtlösa, i branschen och hur de ser på konkurrensen. 

Borttagna statliga subventioner, höjda räntor och konjunkturell oro skakar om bilbranschen när det kommer till nybilsförsäljning. Men Gustav Horsak, Max Hansson, vd för Bilbörsen, och Robin Ståhl, Key account manager på Holmgrens Bil, är alla nöjda med flytten till Mörtlösa.

– När vi öppnade här var det många som inte kände till att Porsche funnits i Linköping sedan 2011. Det förra läget i Hackefors var väldigt off. Nu har vi det bästa läget vi kan ha. Det blev kanon, säger Gustav Horsak.

– Jag jobbade inte själv på Tornby där vi var tidigare. Men det är bra här. Vi syns väldigt bra från E4. Och det är lätt för kunderna att hitta hit, säger Robin Ståhl.

– Vi är toknöjda. Vårt tidigare läge vid Bergsrondellen i Barhäll var ganska dåligt och vi var trångbodda. Flytten innebar tredubbel yta, bättre affärsläge och perfekta logistikflöden. Det fanns först en viss oro. Men när vi väl flyttat ut fördubblade vi vår omsättning första månaderna, säger Max Hansson.

undefined
"Vi är toknöjda. Det fanns först en viss oro. Men flytten hit innebar tredubbel yta, bättre affärsläge och perfekta logistikflöden", säger Max Hansson, vd för Bilbörsen.

Många bilhandlare på liten yta. Bra eller dåligt?

– Vi drar folk till varandra. Den som tar hand om sina kunder bäst och har de mest attraktiva produkterna vinner. Då är det ingen nackdel att man gör det enkelt för kunderna och finns på samma plats, säger Max Hansson.

– Det är många som frågar "vill ni verkligen ha så många konkurrenter här?" Men jag kan inte riktigt se dem som konkurrenter utan mer som kolleger. Ju fler vi är som ligger nära varandra desto bättre och lättare för kunderna, säger Robin Ståhl.

– Det är självklart bra för kunderna. Jag tror att vi alla tjänar på bra konkurrens. Det är ett område som växer och det kommer att byggas en bra länk härifrån till Tornby. Det kommer att göra det lättare att ta sig hit, säger Gustav Horsak.

Något som kan bli bättre?

– Det är våtmark. Spindlarna trivs här. Och vi behöver inte fler rondeller. Jag bor i Vasastan och räknade ut att jag har tolv rondeller till jobbet. En mataffär kan man sakna. Nu har det öppnat en restaurang på Mercedes. Det är bra. Då rullar man inte bort till McDonalds varje dag, säger Gustav Horsak.

– En genomfart mot Tornbyområdet så att det inte bara är infart från Mörtlösarondellen skulle göra ganska mycket. Det hade inte skadat med en vanlig bensinstation heller, säger Robin Ståhl.

– En busslinje hit vore jättebra. Och någon livsmedelsbutik och restaurang till, säger Max Hansson.

Hur ser det ut här om tio år?

– Det kluster vi har nu kommer att vara ganska sig likt. Det kommer att hända rätt mycket när det gäller bilmodellerna. Men framför allt är det elektrifieringen som är nummer ett. Hela Sveriges bilpark ska ju elektrifieras och det är det som kommer att ske, säger Max Hansson.

– Då tror jag att vi har en genomfart ända bort till Tornbyområdet. Jag tror att det expanderar och byggs ännu mer. Förhoppningsvis kommer fler bilfirmor hit. Jag tror också att det kommer att finnas fler laddare här i och med att elbilsbranschen blir större, säger Robin Ståhl.

– Förhoppningsvis har man etablerat ännu mer business här. Och jag tror att vi har fått bättre förbindelser hit, säger Gustav Horsak.

undefined
"Om tio år tror jag att vi har en genomfart ända bort till Tornbyområdet. Jag tror att det expanderar och byggs ännu mer. Förhoppningsvis kommer fler bilfirmor hit", säger Robin Ståhl, Key account manager på Holmgrens Bil.

Vilken är er främsta konkurrent?

– Svår fråga. Ska jag säga någon måste det väl bli Mercedes, säger Robin Ståhl.

– Självklart har vi konkurrenter i toppskiktet av premiumklassen. Kanske Mercedes, BMW och Audi, säger Gustav Horsak.

– När det gäller marknadsandelar är det Volkswagen, Volvo och Toyota vi fajtas mest med, säger Max Hansson.

Vilken bilhall är du mest avundsjuk på?

– Vår egen, säger Robin Ståhl.

– Ingen. Vi är jättenöjda med våra, säger Max Hansson.

– Jag skulle säga att vår anläggning är absolut finast. Men jag jobbade på Mercedes innan så jag har Mercedes-hjärtat kvar. Det är fantastiskt kul att se deras nya hall som är som natt och dag mot den vid Saab Arena som var från 70-talet, säger Gustav Horsak.

undefined
"Jag tror att vi alla tjänar på bra konkurrens. Det är ett område som växer och det kommer att byggas en bra länk härifrån till Tornby. Det kommer att göra det lättare att ta sig hit", säger Gustav Horsak, platschef på Porsche Center.

Läget i branschen generellt?

– Om man bortser från min låda är det en klart tuffare situation för alla. Den borttagna statliga subventionen på elbilar skakade om branschen generellt. Oss påverkade det inte så mycket för där hade subventionen tagits bort redan året innan, säger Gustav Horsak.

– Upp och ner. Man gasar och sen bromsar det lite. Företagsmarknaden går starkt. Det är många företag som vill vara i omställningen. Privatmarknaden är tuffare, säger Robin Ståhl.

– En nedgång i ordertecknandet generellt. Branschen har påverkats negativt av klimatbonusen som försvann och de fördubblade räntorna. Det märks särskilt på privatleasingen, säger Max Hansson.

Hur går nybilsförsäljningen?

– Lite trögare, säger Robin Ståhl.

– Sämre jämfört med föregående år. Men de senaste veckorna har det börjat hända saker, vi ser en klar ökning, säger Max Hansson.

– Vi har ju inte haft öppet så länge och det är svårt att jämföra bakåt. Men den har gått jättebra, säger Gustav Horsak.

undefined
"Jag tror att vi alla tjänar på bra konkurrens. Det är ett område som växer och det kommer att byggas en bra länk härifrån till Tornby. Det kommer att göra det lättare att ta sig hit", säger Gustav Horsak, platschef på Porsche Center.

Och begagnat?

– Där är det en tuffare situation. Vi har under många år haft en dopad begagnatmarknad med väldigt höga priser. Nu ser man att det dippar lite. Trots det ser vi en fin tillväxt på begagnatmarknaden för Porsche, säger Gustav Horsak.

– Begagnatmarknaden är starkare för oss. Vi märker ju att kunden inte riktigt vet. Vill man köpa en elbil privat? Det gör att bensin och diesel fortfarande går väldigt starkt – även hybrider. Vi är kanske inte lika stora som andra här i stan på begagnat. Men det vi har, det omsätter vi, säger Robin Ståhl.

– Vår begagnatförsäljning har tagit en himla fart. Ökningen där är uppe och sniffar på tappet för nytt. Vi har fått tillbaka mycket bilar från privatleasingen. Det är därför vi kunnat öka så mycket, säger Max Hansson.

Hur ser det ut med el/hybrid kontra bensin/diesel?

– De allra flesta av Kiabilarna vi säljer är elektrifierade, 30 procent rena elbilar och resten laddhybrider eller hybrid. Den enda modellen som är bensin är vår minsta modell, Picanto. När det gäller Subaru är samtliga bensin/etanol, säger Max Hansson.

– Vi har i dagsläget en elbil i tre olika varianter. Det är ganska lite jämfört med många andra om man tittar på hela flottan. Men den har gått jättebra. Nästa år kommer det in en eller två nya rena elbilar. Vi erbjuder det – men det är inte vår största produkt i dagsläget. Vi säljer mycket hybrider, säger Gustav Horsak.

– Pratar vi BMW går vi väldigt starkt på ren el. Vi har ett bra utbud. Samtidigt tror jag inte bara på elbil som många andra märken har sagt. Jag tror att vi kommer att ha en stark hybridmarknad kanske tio år framåt, säger Robin Ståhl.

undefined
Bilarna har tagit över Mörtlösa. Robin Ståhl på Holmgrens, Max Hansson på Bilbörsen och Gustav Horsak på Porsche Center gillar konkurrenssituationen och skulle gärna se ännu fler bilanläggningar i området.

Hur är det med försäljning till utlandet?

– Det är klart att det finns en affär där. Men det är en affär som egentligen inte någon i Sverige vill göra. Vi tappar vårt levebröd med service, kommande inbyten, finanser och tillbehör. Säljer vi en bil på export får vi aldrig se den igen. Men ibland kanske vi behöver göra det ändå nu när kronan är så pass svag, säger Robin Ståhl.

– Vi har en policy som gör att vi inte säljer något nytt till utlandet. Tittar man på begagnat är det klart att vi ser att det finns affärer på grund av den svaga kronan men det är inget vi spinner vidare på. Bilen försvinner från service och reservdelar. Du har ingen återkommande kund när det gäller inbyte, säger Gustav Horsak.

– Det är inget vi har satsat på men vi har gett okej. Framförallt med märken vi inte är så bra på – andras märken med stora bensin- eller dieselmotorer som inte är så gångbara i Sverige. Kia och Subaru har vi inte exporterat. Den bilen vill vi ju ha tillbaka om 2–3 år igen, säger Max Hansson.

Bilklustret i Mörtlösa

Holmgrens Bil var först ut i Mörtlösa 2018. Finns på 13 orter i landet. Säljer BMW, Ford, Hyundai, Nissan, MG och MINI.

Bilbörsen kom till området 2019. Har nu två anläggningar där. Säljer KIA och Subaru.

Hedins har i nuläget tre bilhallar i Mörtlösa: Porsche Center, Mercedes-Benz och Jaguar & Land Rover.

Två nytillskott är på gång. Hedin Trucks bygger en lastbilsanläggning.

Och Hedin Bilvaruhuset är på gång att ansluta från sitt tidigare läge på Stångebroområdet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!