Tord får lön för att hjälpa Ukraina mot Putin

När Ryssland anföll Ukraina var Tord Strømdals första tanke att anmäla sig som frivillig soldat. Nu arbetar han i stället för Blågula bilen – sponsrad med en halvtidslön från företaget han jobbar på.

Tord Strømdal är medgrundare till Blågula bilen som levererar fordon till Ukraina i allt raskare takt. I januari blev det 35 fordon.

Tord Strømdal är medgrundare till Blågula bilen som levererar fordon till Ukraina i allt raskare takt. I januari blev det 35 fordon.

Foto: Åke Alvin

Linköping2023-02-25 05:00

Att Tord Strømdal är norrman avslöjas bara av det norska ø-et. Och ibland av att han fortfarande hejar på norrmännen när det är skidåkning på tv. Men hans svenska är utan brytning, trots att han kom till Sverige först som 21-åring.

– Vi flyttade runt rätt mycket i Norge och jag blev bra på att byta dialekt. När jag kom till Sverige bytte jag till svenska, säger han som om det var den enklaste sak i världen.

Tord jobbar som projektledare och verksamhetsarkitekt på IT-företaget Consid i Linköping. Men det senaste året har han lagt alltmer tid på Blågula Bilen, hjälporganisationen som stöttar Ukraina med fordon och utrustning.

– När Ryssland anföll Ukraina var faktiskt min första tanke att åka dit och anmäla mig som volontärsoldat. Det hade varit rena idiotin. Utan stridsvana och med dålig kondis hade jag inte tillfört något, säger han.

I den vevan skrev Take Aanstoot på Facebook att han hade en lastbil som han tänkte fylla med prylar och åka till Ukraina med. Ett konkret projekt som Tord genast nappade på.

– Jag letade fram mitt elverk, sovsäckar och sjukvårdsutrustning och hjälpte till att packa bilen.

undefined
Tord Strømdal har inte lastbilskort och har inte själv varit nere i Ukraina än. I stället jobbar han med att bygga upp organisationen och se till att allt funkar på hemmaplan.

Tord blev medgrundare till Blågula bilen, som sedan dess vuxit snabbt och till dags dato levererat nästan 150 fordon till Ukraina. Nästan 100 personer är nu i olika grad engagerade i verksamheten.

Tord valde att gå ner i tjänst för att kunna lägga sin tid på det oavlönade hjälparbetet. Men till sist sinade sparpengarna och det började bli ekonomiskt ohållbart. Då kom hjälpen från ett lite oväntat håll: Arbetsgivaren Consid beslutade att under sex månader halvtidsavlöna Tords arbete med Blågula bilen.

Consids vd Peter Hellgren förklarar varför:

– Det är viktigt att alla gör vad de kan för att stötta ukrainarna i det här orättfärdiga kriget. Vi stöttar också War Child och har flera insamlingsinitiativ där vi dubblar de insamlade medlen. Vi vill gärna uppmuntra andra företag att arbeta på samma sätt.

Samtidigt är ni ett aktiebolag som ska tjäna pengar åt era aktieägare?

– Ja, men gör vi saker som känns bra i hjärtat och bidrar till ett högre syfte så stärker det vårt varumärke. Framför allt för de nya generationerna är det viktigt när man väljer arbetsplats, säger Peter Hellgren.

undefined
Peter Hellgren, vd på Consid, uppmanar andra företag att följa deras exempel och på olika sätt stötta Ukraina.

Vad fick då Tord Strømdal att engagera sig så helhjärtat i kampen för Ukraina? Tord har flera förklaringar.

 – Jag har alltid varit socialt engagerad och var till exempel med och startade LKPG Tillsammans för att hjälpa fattiga barnfamiljer. De senaste åren har jag känt att jag vill ägna mig mer åt socialt engagemang.

– Sedan vill jag påpeka att det inte är välgörenhet vi pysslar med. Det handlar om att säkra våra västerländska, liberala demokratier. Om vi låter Ryssland våldföra sig på Ukraina är det ett fundamentalt svek mot våra värderingar. 

Tords uppväxt i Nordnorge kan också ha spelat en roll, tror han.

– Om inte Norge hade varit med i Nato så är jag övertygad om att jag hade pratat ryska idag. Då hade Sovjet ockuperat Norge, eller åtminstone Nordnorge, för att få tillgång till isfria hamnar. I Sverige har nog många sett Nato som en krigshetsarklubb, säger Tord och fortsätter:

– Det har funnits en illusion i väst, att är vi bara tillräckligt snälla och trevliga mot Ryssland kommer de att vilja vara med i kompisgänget och utvecklas till en liberal demokrati som vi andra. Jag har alltid känt att nja, så funkar inte Ryssland. För mig var det ingen överraskning att Putin är elak. Ukraina är ju inte det första land som Ryssland våldför sig på, ens i närtid. Innan Ukraina var det Syrien och innan Syrien var det Georgien och Tjetjenien.

undefined
Tord Strømdal är till vardags projektledare och verksamhetsarkitekt på IT-företaget Consid i Linköping. Nu får han jobba med Blågula bilen på halvtid.

Hur kommer kriget i Ukraina att sluta, tror du?

– Jag är helt säker på att Ukraina kommer att vara ett fritt land även om 1, 5 och 10 år. Ryssland har redan förlorat. Alla har förlorat, men Ryssland har förlorat mest. De kommer inte längre kunna göra vad de vill i det de kallar sin intressesfär. Om fem år är Putin borta, Lukasjenko i Belarus också. Georgien och Tjetjenien kommer att ha gjort sig av med sina ryska tyglar.

– Om allt det där kommer att ske fredligt eller betyder krig är svårt att säga. Men Blågula Bilen kommer att behövas, inte minst när Ukraina ska byggas upp igen. Därför är det viktigt att vi fortsätter bygga en organisation som är självgående och inte beroende av personer som Take eller mig.

undefined
Tord Strømdal är medgrundare till Blågula bilen som levererar fordon till Ukraina i allt raskare takt. I januari blev det 35 fordon.
undefined
Bilarna fylls med utrustning innan de körs till Ukraina. Just nu efterfrågas främst vinterkläder, elverk och drönare. Spadar kommer också till användning.
Anklagelserna

Efter att intervjuerna gjordes har tidningen Dagens ETC i en artikel anklagat Blågula bilen för ekonomiska oegentligheter. 

Consid meddelar i ett mejl att man därför begärt in och granskat dokumentation från Blågula bilen och kommit fram till följande: "De flesta anklagelserna som ETC publicerar verkar i nuläget vara ogrundade och vi ser positivt på att en extern revisor kommer att granska företagets räkenskaper. Vi kommer fortsatt att stötta Blågula bilen."

Take Aanstoot har anmält ETC till MO.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!