Take Aanstoot avfärdar anklagelser mot Blågula bilen

I tidningen Dagens ETC riktar två anonyma exvolontärer grava anklagelser mot Blågula bilen. Organisationens grundare Take Aanstoot avfärdar påståendena och Blågula bilen låter nu en revisionsfirma göra en oberoende granskning.

"Det här är ett krig som helt enkelt måste vinnas". Så motiverar Take Aanstoot sitt engagemang i Blågula bilen.

"Det här är ett krig som helt enkelt måste vinnas". Så motiverar Take Aanstoot sitt engagemang i Blågula bilen.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2023-02-17 13:15

Take Aanstoot är mer uppgiven än upprörd när vi ber honom kommentera påståendena som återges i artikeln om Blågula bilen.

– Jag har blivit svartmålad förr, i en artikel där jag påstods vara köpt av oljeindustrin. Så jag är van. Det som gör ont är att ett par personer som jag räknat som vänner trott på det som påstås i artikeln, säger Take Aanstoot, som annars fått ett massivt stöd på Facebook efter publiceringen.

Flera av anklagelserna rör ekonomin. Blågula bilen har redan före artikeln i ETC kontrakterat en revisor för att gå igenom bokföringen. Take menar att den granskningen kommer att visa att allt skötts korrekt.

– Själv har jag aldrig tjänat en enda krona på Blågula bilen. Tvärtom har mitt engagemang lett till att vår familjeekonomi går minus, säger Take. 

Vad är det då för anklagelser som de anonyma volontärerna riktar mot Blågula bilen? Låt oss ta dem punkt för punkt:

1) Ekonomin är kaosartad och det saknas kvitton för över en miljon kronor.

Påståendet styrks av en skärmdump med 40 sådana poster från september–oktober 2022.

– Det stämmer att det saknades så många kvitton i september. När bolaget var nybildat och det rullade in en stor skara volontärer var vår bokföring ingen höjdare. Det tog tid att få ordning på allt. Men nu har vi fått in alla kvitton utom ett par mindre poster som vi fortfarande håller på att reda ut, säger Take.

2) Blågula bilen skänker inte bilarna utan kräver kontant betalning av de ukrainska förbanden.

– Vi kräver aldrig betalning. Däremot får de förband som kan delfinansiera bilarna göra det. Många förband har familjer eller supportorganisationer i utlandet som samlar in pengar. Av de 10 miljoner som Blågula bilen fått in har mindre än 1 miljon kommit den vägen. Det gör att vi har råd att skicka fler bilar. Men några kontanter har vi aldrig tagit emot, det är alltid banköverföringar och de bokförs.

3) Blågula bilen har inte fått in 10 miljoner kronor utan snarare 100.

– Det stämmer tyvärr inte. I samband med en uppmärksammad insamling fick vi in en miljon kronor på en enda dag. Då kan säkert någon dra slutsatsen att vi får in 30 miljoner på en månad. Men en annan dag kan det handla om 5 000 kronor.

4) Blågula bilen är inte en ideell förening utan ett aktiebolag.

– Det stämmer. Vi gjorde så för att det var enklast att komma igång snabbt, få ordning på ekonomin och kunna sköta tulldeklarationerna. Revisorn tittar nu på vilken form som är lämpligast att driva Blågula bilen i. Det lutar mot att det blir en stiftelse som äger aktiebolaget och då kommer vi att ansöka om 90-konto.

5) Många bilar som körs ner är skrotfärdiga.

– Vi har inte levererat sämre bilar än någon annan hjälporganisation. Sedan starten har vi blivit bättre på kvalitetskontroll, nu har vi flera duktiga inköpare som vet vilka fel de ska kolla efter. Det är förstås en avvägning – har vi 150 000 kronor gör två bilar för 75 000 styck mer nytta än en för 150 000. 

– En del bilar har underkänts i besiktningen. Men vi byter inte en underkänd reflektor på en bil som ska till fronten och köras med övertejpade lyktor. Det viktiga är att bilen är i bra skick maskinellt och inte sönderrostad. Den billigaste bilen köpte vi för 10 000. Den hade över 30 tvåor på besiktningen men rullar fortfarande, nio månader senare.

Blågula bilen

Blågula bilen köper och renoverar fordon, fyller dem med utrustning och levererar dem till Ukraina. Mottagare är oftast den ukrainska militären, men även till exempel sjukhus och andra hjälporganisationer.

Blågula bilen hade fram tills helt nyligen inga avlönade medarbetare. Nu byggs en organisation upp inne i Ukraina där chefen får en lön på 15 000 kronor i månaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!