Med flygplatsen i ryggen tar oppositionsråden Kristina Edlund och Mari Hultgren till orda. Socialdemokraterna har hittills presenterat två av totalt fyra paket med väljarlöften inför höstens val. Under måndagen har turen fallit på klimatet.
– Linköping har en flyghistoria och det tycker vi är viktigt att bevara. Vi vill att flygplatsen ska vara en del av den gröna omställningen och här ser vi möjligheten att genom en tätare samverkan mellan universitet, näringslivet och det offentliga kunna ta utvecklingen ett steg framåt, säger Mari Hultgren.
Vad innebär det konkret? Mer kommunala medel till flyget?
– Nej, det handlar snarare om att skapa samverkansformer och plattformar. Vi har redan i dag innovationskluster som kommunen till viss del är med i.
– En röst på S är en röst på att flygplatsen ska finnas kvar, poängterar Kristina Edlund.
Partiet vill också införa söndagsöppet på återvinningscentralerna året om. I dag inträffar detta i april, maj och oktober månad. Tekniska verken, som ansvarar för centralerna, utreder just nu en eventuell utökning.
– Nu tycker vi att det är dags att sluta utreda. Tekniska verken är ett kommunalt bolag och vi ser att det finns möjlighet att ha söndagsöppet året om, säger Mari Hultgren.
Ett annat klimatlöfte från S är att kommunal industrimark, i högre utsträckning, ska öronmärkas för företag "som bidrar till omställningen mot fossilfritt". Partiet vill få fler gröna företag och arbetstillfällen till Linköping.
Men var drar man gränsen för ett "grönt företag"?
– Det går inte att säga på förhand men vi tänker oss att det är företag som med sin affärsidé vill stärka den gröna omställningen.
Partiet lovar också att, om de får makten, öka andelen lokalproducerad mat i skolorna och inom äldreomsorgen.
– Här ser vi att vi skulle kunna stötta de lokala livsmedelsproducenterna genom att i våra upphandlingar godkänna mindre leveranser. I dag är det framförallt de större grossisterna som kan matcha kraven, säger Mari Hultgren.
År 2045 ska kommunen uppnå ett nettonoll-utsläpp av växthusgaser. När det nya målet klubbades av Linköpingspolitikerna i mars månad fick det kritik för att inte vara tillräckligt ambitiöst.
– Vi ligger på samma nivå som det nationella målet och vi kan inte springa snabbare än vad fötterna hänger med. Vi behöver fokusera på att få till en rättvis klimatomställning, säger Mari Hultgren.
Tycker ni att målet är tillräckligt ambitiöst?
– Ja, under förutsättning att man arbetar aktivt med det. Bolagen i Linköping har varit väldigt bra hittills. Kommunen i sig kanske inte har nått upp till de mål som man borde, säger Kristina Edlund.
Muharrem Demirok (C), samhällsbyggnadsnämndens ordförande och en del av alliansen, anser dock att kommunen har gjort mycket för klimatarbetet under den gångna mandatperioden:
– Vi har tagit beslut om en ny klimat- och energiplan som är otroligt ambitiöst, vi har fasat ut det fossila bränslet ur vår energiproduktion och vi har satsat på cykelmotorvägar runt om i staden. Jag skulle kunna rabbla på länge.
Han imponeras inte av S-förslagen kopplade till flygplatsen.
– Det är sannolikt idéer som de har fått när de hört om det arbete som redan görs. Vi är långt framme när det gäller de här frågorna och håller bland annat på med ett testprojekt för att titta på förarlösa transporter mellan Linköping och Norrköping.