Här byggs nya cykelvägar – och fler ska det bli

Ljungsbro, Berg, Skeda udde och Johannelund – det är bara några av de platser där det nu byggs cykelvägar. Och fler ska det bli.

Snart kan Ljungsbroborna cykla tryggt till fritidscentret med bland annat simhall och ishall, konstaterar Sandra Viktor, miljösamordnare på Linköpings kommun.

Snart kan Ljungsbroborna cykla tryggt till fritidscentret med bland annat simhall och ishall, konstaterar Sandra Viktor, miljösamordnare på Linköpings kommun.

Foto: Åke Alvin

Linköping2021-09-08 10:00

En krona om dagen – så mycket satsar varje Linköpingsbo på nya cykelvägar. Noga räknat investerade kommunen i fjol 362 kronor/invånare i ny cykelinfrastruktur och det finns nu cirka 54 mil cykelvägar i kommunen.

Här är några av de gång- och cykelvägar som byggs eller planeras just nu:

Ljungsbro: 1,4 kilometer längs Hanorpsvägen, från Ljungsbrovägen till simhallen. Beräknas bli klar i november.

Skeda Udde: 1,8 kilometer längs Haraldsbovägen och Hökhultsvägen. Klart före jul.

Berg: Längs Stjärnorpsvägen fram till Björkövägen. Planerad byggtid oktober 2021–april 2022. En fortsättning till Hällestadsvägen planeras.

Johannelund: Cykellänken från Hjulsbro förlängs genom Johannelund fram till Hejdegården. Klart i november.

Valla: Längs Majgatan, mellan Malmslättsvägen och Vallavägen. Påbörjas om ett par veckor, klart i december.

Tinnerö: Den nya cykellänken längs Ålerydsvägen (så kallas de extra breda gång- och cykelvägarna) är tänkt att förlängas genom Tinnerö till Mjärdevi och universitetet. Projektet är under utredning.

Sjögestad: Från Sjögestad till kommungränsen, där tanken är att möta Mjölby kommuns planerade cykelväg från Mantorp. Samarbete med Trafikverket, projektering startar eventuellt i höst.

undefined
Den nya cykellänken genom Johannelund blir klar i november.

Vid Hanorpsvägen i Ljungsbro möter vi Sandra Viktor, miljösamordnare på Linköpings kommun. 

– Det är jätteroligt att barn och unga i Ljungsbro snart kan cykla tryggt till simhallen, ishallen och gymmet. Det är egentligen helt galet att det inte funnits cykelväg här tidigare, säger hon.

Sandra har arbetat med cykelfrågor sedan 2013 och hon märker en tydlig attitydförändring.

– För fem år sedan var intresset för cykelfrågor i samhället inte alls lika stort. Nu vill alla satsa, både offentliga och privata aktörer, säger hon.

Linköpings kommun har som mål att 40 procent av resorna inne i staden ska ske med cykel. Vid den senaste mätningen var andelen cyklande uppe i 37 procent, 10 procentenheter högre än tio år tidigare.

– Det känns fantastiskt att vi nästan är framme vid målet, men vi kan och får inte vara nöjda med det. Nya mål kommer att sättas, säger Sandra Viktor.

Sett till hela kommunen är det 28 procent av resorna som görs med cykel.

undefined
Sandra Viktor vill få Linköpingsborna att cykla mer. Nya cykelvägar är ett sätt.

Att fler väljer cykel i stället för bil krävs om det inte ska bli för trångt på gatorna när befolkningen ökar, menar Sandra. Cykling är dessutom bra för folkhälsan och för klimatet.

– Vi måste göra en klimatomställning och alla måste bidra. Att cykla eller gå när det är möjligt är en konkret sak man kan göra, säger Sandra Viktor.  

Fler cyklister innebär ett ökat behov av parkeringsplatser för cyklar. Just nu rustas Pusslunden vid Ågatan upp, med bland annat ett nytt cykelgarage.

– Vi behöver också planera för till exempel elsparkcyklar och lastcyklar. Det behövs laddplatser för elcykelbatterier. Hela samhället behöver bidra och ställa om, säger Sandra.

De största satsningarna sker inne i Linköping. På sikt planeras fler cykellänkar – i kommunens utvecklingsplan för ytterstaden nämns bland annat Vistvägen, Söderleden, Tornbyvägen, Bergsvägen, Industrigatan, Lambohov–Ryd/Skäggetorp, Malmslätt, Ekängen och Tallboda.

Men det finns förstås ett stort behov av cykelvägar även på landsbygden.

– Där är det Trafikverket som har nyckelrollen. När vi vill ha en cykelväg där blir det förhandlingar. Men om vi menar allvar med klimatomställningen måste vi satsa på cykelvägar även på landet, säger Sandra.

Cykling i Linköping

Linköping lade i fjol 362 kronor/invånare på cykelinfrastruktur. Snittet bland de 57 kommuner som ingår i Cykelfrämjandets årliga rapport Kommunvelometern ligger på 277 kronor.

Rapporten rankade i år Linköping som delad fyra med Malmö, efter Uppsala, Lund och Helsingborg. Rankingen grundas i hur mycket som läggs på cykelvägar, information, marknadsföring med mera.

En annan undersökning av Cyklistfrämjandet mäter hur nöjda cyklisterna är. Där ligger Linköping på tredje plats efter Örebro och Malmö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!