En krona om dagen – så mycket satsar varje Linköpingsbo på nya cykelvägar. Noga räknat investerade kommunen i fjol 362 kronor/invånare i ny cykelinfrastruktur och det finns nu cirka 54 mil cykelvägar i kommunen.
Här är några av de gång- och cykelvägar som byggs eller planeras just nu:
Ljungsbro: 1,4 kilometer längs Hanorpsvägen, från Ljungsbrovägen till simhallen. Beräknas bli klar i november.
Skeda Udde: 1,8 kilometer längs Haraldsbovägen och Hökhultsvägen. Klart före jul.
Berg: Längs Stjärnorpsvägen fram till Björkövägen. Planerad byggtid oktober 2021–april 2022. En fortsättning till Hällestadsvägen planeras.
Johannelund: Cykellänken från Hjulsbro förlängs genom Johannelund fram till Hejdegården. Klart i november.
Valla: Längs Majgatan, mellan Malmslättsvägen och Vallavägen. Påbörjas om ett par veckor, klart i december.
Tinnerö: Den nya cykellänken längs Ålerydsvägen (så kallas de extra breda gång- och cykelvägarna) är tänkt att förlängas genom Tinnerö till Mjärdevi och universitetet. Projektet är under utredning.
Sjögestad: Från Sjögestad till kommungränsen, där tanken är att möta Mjölby kommuns planerade cykelväg från Mantorp. Samarbete med Trafikverket, projektering startar eventuellt i höst.
Vid Hanorpsvägen i Ljungsbro möter vi Sandra Viktor, miljösamordnare på Linköpings kommun.
– Det är jätteroligt att barn och unga i Ljungsbro snart kan cykla tryggt till simhallen, ishallen och gymmet. Det är egentligen helt galet att det inte funnits cykelväg här tidigare, säger hon.
Sandra har arbetat med cykelfrågor sedan 2013 och hon märker en tydlig attitydförändring.
– För fem år sedan var intresset för cykelfrågor i samhället inte alls lika stort. Nu vill alla satsa, både offentliga och privata aktörer, säger hon.
Linköpings kommun har som mål att 40 procent av resorna inne i staden ska ske med cykel. Vid den senaste mätningen var andelen cyklande uppe i 37 procent, 10 procentenheter högre än tio år tidigare.
– Det känns fantastiskt att vi nästan är framme vid målet, men vi kan och får inte vara nöjda med det. Nya mål kommer att sättas, säger Sandra Viktor.
Sett till hela kommunen är det 28 procent av resorna som görs med cykel.
Att fler väljer cykel i stället för bil krävs om det inte ska bli för trångt på gatorna när befolkningen ökar, menar Sandra. Cykling är dessutom bra för folkhälsan och för klimatet.
– Vi måste göra en klimatomställning och alla måste bidra. Att cykla eller gå när det är möjligt är en konkret sak man kan göra, säger Sandra Viktor.
Fler cyklister innebär ett ökat behov av parkeringsplatser för cyklar. Just nu rustas Pusslunden vid Ågatan upp, med bland annat ett nytt cykelgarage.
– Vi behöver också planera för till exempel elsparkcyklar och lastcyklar. Det behövs laddplatser för elcykelbatterier. Hela samhället behöver bidra och ställa om, säger Sandra.
De största satsningarna sker inne i Linköping. På sikt planeras fler cykellänkar – i kommunens utvecklingsplan för ytterstaden nämns bland annat Vistvägen, Söderleden, Tornbyvägen, Bergsvägen, Industrigatan, Lambohov–Ryd/Skäggetorp, Malmslätt, Ekängen och Tallboda.
Men det finns förstås ett stort behov av cykelvägar även på landsbygden.
– Där är det Trafikverket som har nyckelrollen. När vi vill ha en cykelväg där blir det förhandlingar. Men om vi menar allvar med klimatomställningen måste vi satsa på cykelvägar även på landet, säger Sandra.