Försvaret säger nej till Ostlänkskorridorerna

En station vid Steninge får stöd av flera tunga remissinstanser. Men Försvaret motsätter sig samtliga Ostlänkskorridorer och efterlyser nu en fördjupad dialog med Trafikverket.

Här längs Kallerstadsleden väntas Ostlänken komma in i staden om Steningealternativet väljs.

Här längs Kallerstadsleden väntas Ostlänken komma in i staden om Steningealternativet väljs.

Foto: Åke Alvin

Linköping2022-03-25 16:30

Försvaret pekar på att det finns kända riksintressen som Malmens flygfält och Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI). Men det finns också sekretessbelagda försvarsangelägenheter som inte kan nämnas i remissyttrandet. Försvaret efterlyser därför en dialog med Trafikverket och en sådan har nu inletts.

– Vi hade ett möte med Försvaret idag och ska träffas igen i början av april. Vi har bett dem att precisera vad det rör sig om och jag tror säkert att vi kan komma överens. Vi siktar fortfarande på att kunna förorda en korridor den 27 april, säger Trafikverkets huvudprojektledare Andreas Hult. 

Linköpings kommunpolitiker vill allra helst ha en tunnel för Ostlänken. Men eftersom det bedöms som orimligt dyrt – enligt Trafikverkets kalkyler – är andrahandsvalet den så kallade Steningekorridoren. Den inriktningen har klubbats av kommunstyrelsen och väntas bli bekräftad av kommunfullmäktige på tisdag.

Stationen kommer i det alternativet att ligga väster om Stångån, nära Kallerstadsbron.

– Det ger fantastiska möjligheter att utveckla västra Stångåstranden, som idag är upptagen av stationsområdet. Steningealternativet blir jättebra för Linköping, sade kommunalrådet Niklas Borg (M) i en artikel häromdagen.

Fastighetsägarna resonerar i sitt remissvar ungefär likadant. En tunnel vore allra bäst för Linköping och Fastighetsägarna vill att det alternativet utreds ytterligare. Men om tunneln ändå väljs bort faller valet på Steninge.

Även Region Östergötland förespråkar Steninge: "Det är det bästa alternativet ur ett kollektivtrafikperspektiv. Här finns möjligheter att med en väl utformad station bidra till korta bytestider mellan gång, cykel, buss och tåg."

Regionen påpekar också vikten av att fullfölja planerna på att ansluta Stångådalsbanan/Tjustbanan till det nya resecentrumet. Detsamma betonar Region Kalmar och Åtvidabergs kommun.

För Mjölby och Norrköpings kommuner är det viktigast att det blir ett centralt resecentrum där Ostlänken och gamla stambanan är samlad.

Två instanser, Statens Fastighetsverk och Järnvägsfrämjandet, anser att stationen bör ligga kvar där den är idag. Det alternativet valde Trafikverket bort i ett tidigt skede eftersom det ansågs ge för branta svängar och därmed för låg hastighet.

En tung remissinstans, länsstyrelsen, ska lämna sitt remissyttrande senast 30 mars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!