Stångebro överges – här föreslås stationen ligga

Det blir inget nytt resecentrum på Stångebro. Linköpings politiker väljer i stället Steninge. Det innebär att Ostlänken med stor sannolikhet kommer att dras längs Kallerstadsleden med station strax väster om Stångån.

Området vid Kallerstadsleden väster om Stångån väntas bli plats för Linköpings nya resecentrum. Åtminstone är det Linköpingspolitikernas förstaval när en tunnel blivit alltför dyr.

Området vid Kallerstadsleden väster om Stångån väntas bli plats för Linköpings nya resecentrum. Åtminstone är det Linköpingspolitikernas förstaval när en tunnel blivit alltför dyr.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-03-16 16:31

Efter många års planerande börjar det nu bli dags att bestämma vilken sträckning Ostlänken ska få genom Linköping och var stationen ska ligga.

Formellt är det Trafikverket som fattar beslut, men kommunens ord väger tungt. I praktiken måste de båda vara överens för att järnvägen ska vara möjlig att bygga.

På tisdag bestämmer kommunstyrelsen vilken av Trafikverkets korridorer som ska förordas, ett beslut som sedan även ska klubbas i kommunfullmäktige. Men redan nu kan man konstatera att det finns en klar politisk majoritet för Steningekorridoren.

Visserligen anser politikerna fortfarande att en tunnel skulle vara allra bäst. Men enligt Trafikverkets senaste kalkyl är det 25–30 miljarder kronor dyrare, något som gör att en tunnel bedöms som orealistisk.

– En tunnel är bara möjlig om Trafikverket väljer det som grundalternativ och det är inte särskilt troligt. Vi har ingen möjlighet att gå in och delfinansiera när det handlar om sådana summor. Ostlänken kommer ändå att kräva enorma investeringar i infrastruktur och stadsutveckling, säger kommunalrådet Niklas Borg (M).

Borg berättar att diskussionerna den senaste tiden handlat om Stångebro västra och Steninge. Stångebro östra har fallit bort eftersom stationen i det alternativet anses hamna för långt från centrum.

Kommunen har i åratal planerat för Stångebro, men har nu tänkt om.

– Stångebro västra skulle kräva en 80 meter bred bro som går diagonalt över Stångån och skapar en stor barriär i stadens mest attraktiva delar. I Steningealternativet blir det en vinkelträt passage över ån i ett område där vi redan har en barriär, Kallerstadsleden, säger Borg.

undefined
Allt talar nu för att Ostlänken kommer att passera Linköping i den här korridoren med en station väster om Stångån.

I Steningealternativet kommer Ostlänken in söder om Tallboda. Den fortsätter sedan rakt igenom Torvinges industriområde för att därefter följa Kallerstadsleden. En ny bro över Stångån byggs bredvid den nuvarande Kallerstadsbron och nya resecentrum hamnar då väster om Stångån, 500 meter norr om den nuvarande stationen.

Vi träffar Niklas Borg i korsningen Kallerstadsleden/Södra Oskarsgatan.

– Stationen kommer att hamna ganska precis där vi står nu, om Steningealternativet blir verklighet. Det är faktiskt i förlängningen av Sankt Larsgatan och det finns goda möjligheter att bygga ihop innerstaden med nya resecentrum. Kraftvärmeverket ligger inte optimalt, men det har vi ju ändå planerat att flytta på sikt, säger han.

Kallerstadsleden och Steningeviadukten kommer att påverkas.

– Kallerstadsleden kan säkert vara kvar i någon form. Ullevileden kommer att vara klar när Ostlänken ska byggas och det är bra. Men det kan komma att krävas ytterligare en led i östvästlig riktning, säger Niklas Borg.

undefined
Niklas Borg räknar med att nya resecentrum hamnar här vid Kallerstadsleden. "Det blir jättebra för Linköping, även om en tunnel hade varit det allra bästa", säger han.

En stor fördel med Steningealternativet är att rälsen kan rivas upp i Linköpings centrala delar. Den gamla stambanan får nämligen en ny sträckning längs med Ostlänken, vilket innebär fyra spår intill varandra.

– Det ger fantastiska möjligheter att utveckla västra Stångåstranden, som idag är upptagen av stationsområdet. Steningealternativet blir jättebra för Linköping, säger Niklas Borg.

Kommunen har ända sedan 2007 köpt upp fastigheter på Stångebro i tron att järnvägsstationen ska hamna där. De investeringarna är inte bortkastade, enligt Borg.

– Stadsutvecklingen på Stångebro går vi vidare med, även utan resecentrum. Området kommer till och med att bli ännu attraktivare utan en järnväg som skär av. 

Ett antal företag i Torvinge och Steninge kommer att behöva flytta. Vilka går inte att säga ännu, eftersom Trafikverkets korridor fortfarande är flera hundra meter bred.

undefined
"Det viktigaste har varit en central placering av resecentrum och att få så liten barriäreffekt som möjligt", säger kommunalrådet Niklas Borg (M).

Trafikverket inväntar nu yttranden från Linköpings kommun och länsstyrelsen. I slutet av april räknar Trafikverket med att kunna lämna besked. Sedan vidtar arbetet med järnvägsplanen, där den exakta dragningen bestäms.

– Trafikverket håller på korten tills alla samrådsinstanser sagt sitt. Men jag räknar med att vi kommer att vara överens, säger Niklas Borg.

Kommunen ska också yttra sig om järnvägens framtida fortsättning västerut. Där finns det två alternativ som i stora drag följer E4 respektive gamla stambanan. Kommunen kommer att förorda det sistnämnda – bland annat för att det sparar värdefull jordbruksmark – men med ett viktigt förbehåll.

– Det förutsätter att Trafikverket lyckas lösa passagen förbi Kärna mosse utan att förstöra naturvärden, säger Niklas Borg.

undefined
Ostlänken slutar i Linköping, men på sikt planeras nya stambanor ner mot Göteborg och Malmö. Kommunstyrelsen väntas förorda den här korridoren ut ur staden – förutsatt att passagen förbi Kärna mosse kan lösas.
Ostlänken genom Linköping

Steningealternativet kostar enligt Trafikverket 16–23 miljarder kronor. Tunnel Norra, som politikerna allra helst vill ha, beräknas till 40–56 miljarder. 

Billigast, 8–12 miljarder, är en extern dragning med station vid E4. Men det alternativet har Linköpings kommun kraftigt motsatt sig, liksom infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Den gamla stambanan får i Steningealternativet delvis ny sträckning genom Linköping och Stångådalsbanan ansluts till den. 

Ostlänken ska enligt planen vara klar 2035.

Karta: Förslag på nytt resecentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!