Det var branschorganisationen Svenska Äggs producentråd, med ordförande Peter Andersson och vice ordförande Johanna Åberg, som kallade till krismöte under fredagen. Platsen för mötet var Vreta Kluster utanför Linköping.
– Det märks att vi äggproducenter börjar bli trötta och uppgivna. Vi har en sån fruktansvärt akut situation så det är klart att det är påfrestande. Ovissheten är jobbig att behöva hantera dagligen, säger Johanna Åberg.
– På mötet kom vi överens om att vi ska ta initiativ till en seriös och grundlig dialog med våra packeriföretag. Det är i huvudsak tre packerier som vi levererar våra ägg till och nu tar varje producent ansvar för att sätta press och krav på sitt eget packeri. De vet hur det ligger till men någonstans går det fel, fortsätter hon.
Producentrådet menar att äggproducenterna behöver få ytterligare 50 öre per ägg för att produktionen ska gå ihop. Som det är nu är det långt ifrån att intäkterna matchar utgifterna. Kostnaderna för el, foder och drivmedel rusar.
– En prishöjning hade behövts vid senaste månadsskiftet då foderpriserna höjdes ännu mer. Vi kan inte ha en sån här tröghet i systemet. Vi producenter kan inte vänta på pengarna, säger Peter Andersson.
Erik Wilhelmsson, äggproducent utanför Linköping, förklarar att läget är tufft. Han har cirka 30 000 värphöns i produktionen.
– Just nu går vi back när vi producerar äggen och det kan inte fortsätta länge till. Det behövs snabbare ledtider. När foderpriserna går upp, som det framförallt hänger på, måste äggpriset följa efter, säger han.
– Samtidigt kan jag förstå att ingen kunde förutspå den här utvecklingen – att alla kostnader skulle rusa. Både vi, packerierna och handlarna är nog ganska överrumplade, fortsätter han.
Själv levererar han sina ägg till packeriföretaget Stjärnägg.
– Vi har kontakt med vårt packeri varje vecka och jag har högt förtroende för att de kommer att lösa den här situationen. Packerierna är vår kontakt gentemot handeln och i slutändan är det ju konsumenterna som måste betala. Allting förutom äggen blir ju dyrare i butik just nu så jag tror inte att konsumenterna skulle störa sig på det, säger Erik Wilhelmsson.
– Samtidigt har vi en produkt som fortfarande är populär så på det sättet är jag inte orolig. Läget hade varit betydligt värre om vi hade haft en produkt som ingen ville ha, fortsätter han.