Utredning visar: Bixia agerade fel

Bixia agerade fel när man plockade ut tio miljoner kronor från en av sina elpooler. Det visar en utredning från en advokatfirma som sågar Bixias argument. Nu kan Corren avslöja att kommunledningen haft kännedom om bristerna – under nästan ett års tid.

En utredning som advokatfirman Lindahl har gjort konstaterar att Bixia gjorde fel när pengar plockades ur en elpool genom att höja elpriset. Utredningen rekommenderar att Bixia "granskar och förbättrar sina processer" för att se till att "liknande händelser inte kan inträffa i framtiden".

En utredning som advokatfirman Lindahl har gjort konstaterar att Bixia gjorde fel när pengar plockades ur en elpool genom att höja elpriset. Utredningen rekommenderar att Bixia "granskar och förbättrar sina processer" för att se till att "liknande händelser inte kan inträffa i framtiden".

Foto: Victor Bomgren

Linköping2024-01-23 16:47

Den 9 januari berättade Corren att Bixia plockat ut pengar ur en av sina elpooler genom att höja elpriset – utan att informera kunderna.

Detta försvarades både av Bixias ledning och av Bixias styrelse. 

Vi kan nu avslöja att en utredning redan i november slog fast att Bixias agerande var fel. 

I utredningen står det att Bixia har framhållit att "avtalet ger stöd för en tolkning där Bixia i praktiken ges möjlighet att fritt bestämma vilket pris kunderna i de aktuella elpoolerna ska betala för sin el." 

Utredarna håller inte med. 

"Det är utredningens bedömning att ett sådant avtalsvillkor varken vore rimligt eller skäligt", står det i utredningen som gjorts av Advokatfirman Lindahl och en tidigare revisor på Bixia.

Utredningens samlade bedömning är att det "saknas stöd för Bixias tolkning av avtalsvillkoren."

Slutsatsen är att det finns "brister i Bixias processer för upprättande och efterlevnad av avtalsvillkor". 

Utredningens rekommendation är därför att "Bixia noggrant granskar och förbättrar sina processer i dessa avseenden för att säkerställa att liknande händelser inte kan inträffa i framtiden."

Corren kan dessutom avslöja att kommunledningen har känt till de brister som vi berättade om i granskningen under nästan ett helt år.

Redan den 31 januari 2023 kom det in ett anonymt tips till kommunens visselblåsartjänst. Tipset beskrev det som nu har framkommit i Correns publiceringar. 

– Det handlar ju om att man enligt anmälaren hade tagit pengarna via de här poolavtalen, säger Linköpings kommundirektör Paul Håkansson.

Han ansåg att ärendet behövde utredas vidare och det var då som advokatfirman kopplades in.

– Det var huruvida man hade begått... om man har lurat kunderna på ett oegentligt sätt, säger Paul Håkansson.

Advokatfirmans rapport är daterad den 28 november. Den 21 december lämnade Håkansson formellt över ett uppdrag till Klas Gustafsson, i dennes roll som tillförordnad vd för Tekniska verken, att hantera ärendet vidare. I uppdraget framgår att utredarna kritiserar Bixia för brister "i processerna för upprättande och efterlevnad av avtalsvillkor samt att dessa inte tagits på allvar tidigare trots att de framförts internt".

Klas Gustafsson är också styrelseordförande i Bixia – och satt i styrelsen när felaktigheterna skedde. I videon överst i artikeln frågar vi honom om han tycker det är lämpligt att han också ska åtgärda bristerna. Läs mer här.

Utredningen berättar vad som hände bakom kulisserna i Bixia: Ledningen skapade en "Task force" som skulle "lösa lönsamhetskrisen".

Som bakgrund beskriver utredarna "den drastiska resultatnedgången" där Bixia gick från ett plusresultat till ett kraftigt minusresultat. 2021 blev förlusten 170 miljoner kronor.

"När förlusterna i Bixia började eskalera under 2021 gav styrelsen i uppdrag till ledningen att ta fram åtgärder för att vända den negativa trenden", står det i utredningen. 

Bixias så kallade Task force bestod av vd Pär Kaller och flera chefer i Bixia. Det hölls flera möten, "både internt inom gruppen och med styrelsen för att lösa lönsamhetskrisen".

Denna grupp insåg, enligt utredningen, att det i en elpool "fanns stora övervärden kopplade till ingångna tecknade terminer". 

Bixia hade alltså köpt in el långt i förväg och dessa terminer var nu värda ovanligt mycket eftersom priserna på elmarknaden hade stigit kraftigt. 

Elpoolen var nu stängd för nya kunder, "samtidigt som många gamla kunder valt att lämna poolerna", står det i utredningen. "Det innebar att poolerna ansågs översäkrade med terminer till ett positivt värde."

Nu började en diskussion om vem som egentligen hade rätt till övervärdena i elpoolen. Var det kunderna eller Bixia? Den här "Task forcen" kom fram till att pengarna var Bixias och tog ut 10 miljoner ur elpool Flex genom att höja elpriset.

Bixia Framtid tillfördes istället pengar genom att sänka elpriset motsvarande en summa på 4 miljoner kronor, enligt utredningen. "Task-forcen såg detta bidrag snarare som ett marknadsföringsbidrag", skriver utredarna. Bakgrunden var att många av de kunderna var missnöjda och ville lämna poolen.

Det var, enligt utredningen, "med godkännande från styrelse och ledning som Task-forcen fattade beslutet att genomföra prisjusteringarna".

Det här ledde alltså bland annat till att elkunderna i Elpool Flex fick betala ett betydligt högre elpris än de annars skulle ha gjort – utan att kunderna informerades om det. 

Enligt Bixias produktchef Eric Wennberg hade Elpool Flex vid den här tiden runt 500 kunder. De 10 miljoner kronor som priset höjdes med innebär att poolens kunder i snitt fick betala 20 000 kronor mer under hösten 2022.

Klas Gustafsson säger att han läst utredarnas rapport först nu. Han konstaterar att Bixia hittills ansett sig ha stöd i avtalet för sina åtgärder, men konstaterar att utredarna tycker annorlunda. Han säger också att samtliga kunder i Elpool Flex därför kommer att kontaktas. 

Frågan är om Bixia tänker ersätta kunderna i Elpool Flex? Mer om det i en senare artikel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!