Bixia kontaktar kunderna – blir det pengar tillbaka?

En utredning visar: Bixia agerade fel. Uppdraget att åtgärda bristerna går till: Bixias styrelseordförande som godkände agerandet. Frågan är nu – ska de drabbade kunderna få tillbaka pengar? I videon här nedanför försöker Correns reporter få svar.

Klas Gustafsson, ordförande i Bixias styrelse och vd i Tekniska verken, lämnar intervjun efter att ha blivit irriterad på Correns frågor. Se hela intervjun här nedanför.

Klas Gustafsson, ordförande i Bixias styrelse och vd i Tekniska verken, lämnar intervjun efter att ha blivit irriterad på Correns frågor. Se hela intervjun här nedanför.

Foto: Jasmine Hübinette

Linköping2024-01-23 19:17

Bixia agerade fel när man plockade ut tio miljoner kronor från en av sina elpooler genom att höja elpriset. Det konstaterar en utredning som har gjorts av advokatfirman Lindahl och en tidigare revisor på Bixia.

Utredningen rekommenderar att Bixias rutiner ska granskas och förbättras "för att säkerställa att liknande händelser inte kan inträffa i framtiden". 

Den uppgiften överlämnade kommundirektör Paul Håkansson till Klas Gustafsson den 21 december. Gustafsson är tf vd för Tekniska verken – men också styrelseledamot i Bixias styrelse och därmed en av dem som godkände de åtgärder som utredningen kritiserar.

undefined
Bixia justerade upp priserna i Elpool Flex med sammanlagt 10 miljoner kronor under hösten 2022. Det hade man inte stöd för i avtalet, enligt en oberoende advokatutredning.

I en intervju i Corren har Klas Gustafsson försvarat hur Bixia hanterat sina elpooler. Idag säger han så här:

– Vi har ansett att vi har avtalsvillkor som stödjer vårt agerande. Jag fick utredningens rapport till mig i går eftermiddag och läste den i morse. Då noterade jag deras slutsats att vi inte har stöd i avtalet.

Har du inte läst rapporten förrän nu? Du fick ju uppdraget att rätta till bristerna den 21 december?

– Jag fick uppdraget muntligt på kvällen den 21:e och per mejl i förra veckan. Rapporten har jag inte fått förrän nu. Den bygger ju på ett visselblåsarärende och sådant är lite känsligt.

Utredarna skriver bland annat att "det saknas avtalsrättsligt stöd för de aktuella prisjusteringarna". När Correns reportrar säger att det innebär att Bixia gjorde fel håller inte Klas Gustafsson med.

– Det innebär bara att det inte finns ett tydligt stöd i avtalet.  

Vad ska ni göra nu?

– Vi kommer att kontakta samtliga kunder i elpool Flex. Vi kommer att presentera nya avtalsvillkor. I samband med det kommer vi att samtala med kund för kund vad de anser att vi har kommit överens om i avtalet.

Kommer ni att betala tillbaka pengar till kunder?

– Vi kommer att ta en dialog med varje kund. Vi kommer att redovisa vad vi gjort och hur vi ser på syftet med avtalet och så kommer vi att fråga respektive kund hur de ser på avtalet. Det kommer att vara utifrån de avtalsvillkor som gällde för respektive kund när de kom in. Sen får vi se vart det där tar vägen. Vi tänker oss att vi ska bli överens med kunderna, så får vi se vad det innebär.

Se när Klas Gustafsson blir irriterad på Correns reportrar i videon överst i artikeln.

Enligt Bixias produktchef Eric Wennberg finns det cirka 500 kunder i elpoolen, främst småföretag. Klas Gustafsson nämner siffran 600 kunder. 10 miljoner kronor i höjt elpris innebar därmed i snitt mellan 16 000 och 20 000 kronor per kund. 

undefined
"Vi kommer att kontakta samtliga kunder i elpool Flex". Det säger Klas Gustafsson, som är tf vd för Tekniska verken men också styrelseordförande i Bixia.

Kommundirektören Paul Håkansson förklarar att han lämnade över ärendet till Klas Gustafsson i dennes roll som tillförordnad vd i Tekniska verken, som är moderbolag till Bixia.

Men Klas Gustafsson är alltså även styrelseordförande i Bixia och han satt i Bixias styrelse när tio miljoner plockades ut ur elpoolen. Enligt utredningen så skedde detta "med godkännande från styrelse och ledning".

Är det lämpligt att det är du som ska hantera det här ärendet? Du satt ju själv i Bixias styrelse och godkände hanteringen av elpoolerna?

– Det som är överlämnat till mig är ju uppdraget att förändra processerna och rutinerna. Och det är väl fullt logiskt att jag i rollen som tf vd i Tekniska verken hanterar det. Någon annan ordning har jag svårt att se, säger Klas Gustafsson.

Även Paul Håkansson menar att det är naturligt att det är Tekniska verken som hanterar ärendet.

– Det är ju Tekniska verken som måste göra det, för de äger Bixia, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!