Social- och omsorgsnämnden (son) blöder pengar och behöver spara 120 miljoner kronor under 2024. De öppna verksamheterna Lotsen och Re-Aktiva läggs ned – och står för en relativt liten del av kakan. En annan åtgärd, som nämnden nu har beslutat om, är att upphandla all personlig assistans i kommunen. Åtgärden förväntas spara 18 miljoner kronor under 2024 och 11 miljoner under 2025.
Enligt son har den kommunala personliga assistansen gått med sammanlagt 40 miljoner kronor minus under de senaste fyra åren. I dagsläget är det cirka 300 Linköpingsbor som har beslut om personlig assistans varav cirka 15 procent har kommunen som utförare. Totalt genomför kommunen cirka 179 000 assistanstimmar per år. Resten utförs av 133 privata aktörer.
Bedömningen är att den kommunala verksamheten är cirka 16 procent dyrare.
– När du får beslut om assistans, antingen via Försäkringskassan eller kommunen, har du rätt att välja vilken utförare som du vill ha. Kommunens utförande kallas för basansvar. När vi upphandlar basansvaret innebär det att alla som väljer kommunen som utförare får den privata aktör som vi har upphandlat, säger son-ordföranden Annika Krutzén (M).
Varför väljer ni att fatta det här beslutet?
– Vi ser att vi går väldigt mycket back på att utföra personlig assistans. Det finns företag som är mycket duktigare på att samordna uppdraget och göra det mer kostnadseffektivt. Vi ser också att det inte är så många som väljer kommunen som utförare utan de allra flesta väljer ett företag som är etablerat på marknaden.
Men varför kan inte kommunen ha en kostnadseffektiv verksamhet?
– Det var en jättebra fråga, men om jag ska "killgissa" så beror det nog på att vi inte har en tillräckligt stor verksamhet för att kunna bedriva det på ett bra sätt.
I beslutsunderlaget konstaterar kommunen att det finns risker med beslutet. Den ena är att flera personer kan tvingas byta personlig assistent. Den andra är att personer i behov av personlig assistans inte längre av ideologiska skäl kan välja kommunen som utförare.
Vad ser ni i styret för risker med beslutet?
– Beslutet i nämnden är att vi ska gå ut på marknaden för att få anbud. Det här är inte genomfört förrän vi har fått ett bra anbud som vi har accepterat. Vi vill göra det här på ett bra sätt så att det blir en bra övergång för den personal och de brukare som väljer att gå över. Det är viktigt att säga att kommunen, trots en upphandling, fortfarande har ansvaret, säger Annika Krutzén.
Hur ser tidsplanen ut?
– Jag har svårt att tänka mig att något är klart innan årsskiftet.
När son fattade beslutet var Vänsterpartiet och Linköpingslistan kritiska. Stefan Alström (V) är ledamot i nämnden.
– Vi vill ju att det ska finnas kvar i kommunal regi. Det ska vara en garant för att alla ska få möjlighet att få personlig assistans. Säg att en privat aktör går omkull, eller att något inte fungerar, och kommunen inte har någon egen organisation för personlig assistans, då blir det väldigt svårt att täcka upp, säger han och fortsätter:
– Sen har vi en allmän inställning till att vård, omsorg och skola ska vara i statlig regi för att säkerställa att pengarna används effektivt. Vi tycker att det här beslutet är dåligt och jag förstår inte hur det kan vara billigare att ta in privata aktörer.