Utredningarna om var Ostlänken ska läggas har varit många och långa. Nu har Trafikverket tagit ställning till var höghastighetsbanan ska gå in och ut från centrala Linköping.
Myndigheten tycker att en kombination av korridorerna Steninge och Norr om Malmslätt är det bästa alternativet. Det betyder att Trafikverket föredrar samma väg som både kommunen och länsstyrelsen. Beslutet innebär att Ostlänken kommer att dras norr om Malmslätt, söder om E4:an och vidare ner mot Vikingstad.
– Äntligen! Det är otroligt skönt. Mejlet från Trafikverket om att beslutet skulle bli offentligt kom tidigt i morse. Det har bubblat inom mig hela morgonen. Jag har jobbat med det här oerhört länge. Nu kan vi stänga den här boken och öppna nästa, säger Muharrem Demirok (C), samhällsbyggnadsnämndens ordförande.
Den utdragna processen med att utreda vilken korridor som blir den bästa har legat som en blöt filt på hela projektet, säger han.
– Det blir tydligt vilka extremt långa ledtider det är i sådana här projekt. Men nu är beslutet formellt fattat. Det ska till något extremt för att det inte ska bli så här nu, säger Muharrem Demirok.
Alexander Santos är programchef för Ostlänken.
– Det här är en viktig milstolpe. Nu har vi valt korridor, och den kommer att ligga till grund för fortsatta arbete med detaljplaneringen, säger han.
Ja, vad händer nu? Jo, nästa steg att ta fram en detaljerad beskrivning av hur sträckningen av järnvägen ska se ut.
– Korridoren är ganska bred så nästa steg är att rita ut exakt var järnvägen ska gå och se vilka fastigheter som berörs.
I denna process bjuder Trafikverket in de som är särskilt berörda, till exempel fastighetsägare som bor nära där järnvägen planera satt byggas, att tycka till.
Ett första samråd är planerat till våren 2023.
Vad var det som gjorde att ni valde just den här korridoren?
– Det är en samlad bedömning. Det har varit avvägningar mellan våra projektmål, natur- och kulturintressen och möjligheter för kommunens utveckling.
Hur stor betydelse hade det att både kommunen och länsstyrelsen föredrog den aktuella korridoren?
– Jättestor. I det fortsatta arbete vill vi ha ett gott samarbete med alla aktörer.
Placeringen för stationen blir i området mellan Stångån och Bergsvägen. Stationen kommer att bli en gemensam station för Ostlänken och Södra stambanan.
– Exakt var den ska placeras får vi återkomma till efter detaljplaneringen, säger Alexander Santos.