Här vill Länsstyrelsen att Ostlänken ska gå

Länsstyrelsen vill dra Ostlänken i Steningekorridoren. Ut ur staden förordar länsstyrelsen en dragning längs E4.

Mycket talar för att Linköpings nya resecentrum byggs här när Ostlänken anläggs. 2035 ska Ostlänken vara klar, enligt Trafikverkets planer.

Mycket talar för att Linköpings nya resecentrum byggs här när Ostlänken anläggs. 2035 ska Ostlänken vara klar, enligt Trafikverkets planer.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-03-30 10:53

Alltmer talar nu för att Linköping får sitt nya resecentrum vid Kallerstadsleden, strax väster om Stångån. Det alternativet har nämligen både Linköpings kommun och nu även länsstyrelsen fastnat för.

I det alternativet – Steningekorridoren – kommer Ostlänken in söder om Tallboda. Den fortsätter sedan igenom Torvinges industriområde för att därefter följa Kallerstadsleden. Resecentrum hamnar väster om Stångån, 500 meter norr om den nuvarande stationen. Stångådalsbanan kan anslutas till den nya stationen genom att förlängas mot nordost och följa Kallerstadsleden.

Länsstyrelsen anser att Steningekorridoren ger mycket goda förutsättningar till stadsutveckling och kollektivtrafiklösningar. Den ger också mindre intrång i miljöerna kring Stångån än vad en station på Stångebro hade gjort.

En nackdel som länsstyrelsen pekar på är att Steningealternativet påverkar miljön vid Nykvarn. Ansträngningar behöver göras för att placera bron med tillräckligt avstånd från slussen, skriver länsstyrelsen.

undefined
Mycket talar för att Linköpings nya resecentrum byggs här när Ostlänken anläggs. 2035 ska Ostlänken vara klar, enligt Trafikverkets planer.

Ostlänken har sin slutstation i Linköping. Men Trafikverket har också i uppdrag att utreda hur en ny stambana kan fortsätta västerut förbi Vikingstad. Här har kommunen sagt att korridoren Söder om Malmslätt, som följer den gamla stambanan, är att föredra – förutsatt att den kan byggas utan att skada Kärna mosse.

Länsstyrelsen förordar i stället korridoren Norr om Malmslätt, som går vid E4. Motivet är framför allt att den korridoren innebär mindre risker för skador på vattenmiljön och skyddad natur. 

Länsstyrelsen poängterar dock att det är viktigt att järnvägen kan anläggas söder om – och parallellt med – E4. Trafikverkets korridor är bred, framför allt norr om E4, och länsstyrelsen varnar för omfattande intrång i landskapet om järnvägen dras norr om motorvägen. Myndigheten vill också att järnvägen följer E4 så länge att den ansluter till gamla stambanan först väster om Sjögestad.

Länsstyrelsen skriver också att den inte motsätter sig den södra korridoren, förutsatt att utredningar kan visa att utbyggnaden kan göras utan att skada Kärna mosse.

undefined
Både kommunen och länsstyrelsen kan tänka sig korridoren Söder om Malmslätt – om den kan byggas utan att skada Kärna mosse.

Länsstyrelsen är den sista instansen som yttrar sig om hur Ostlänken ska dras genom Linköping. 

Den 27 april är det tänkt att Trafikverket ska ha ett färdigt förslag på vilken korridor som ska väljas. Innan dess ska Trafikverket ha möten med Försvarsmakten, som i sitt yttrande motsatte sig samtliga korridorer.

undefined
Länsstyrelsen förordar korridorerna Steninge (orange) och Norr om Malmslätt (blå). Länsstyrelsen vill att järnvägen går parallellt med och söder om E4.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!