• 2021 och 2022 gjorde Bixia förluster på sammanlagt nästan 260 miljoner kronor.
• Bixia skapade då vad man kallade en task force, med uppdrag att lösa lönsamhetsproblemen.
• En av åtgärderna blev att plocka ut 10 miljoner kronor ur en av elpoolerna. Detta gjordes genom att höja priset för elpoolens kunder. I snitt fick kunderna betala uppemot 20 000 kronor mer än om uttaget inte hade gjorts.
• När Corren granskade uttaget visade det sig att flera anställda i Bixia var rejält upprörda över ledningens agerande. De kallade det "horribelt" och "kriminellt". Även andra elhandelsbolag och jurister ställde sig frågande till det som gjorts.
• Bixias ledning har i flera intervjuer försvarat sitt agerande. Motiveringen har varit att många kunder hade lämnat elpoolen, samtidigt som det fanns värdefulla så kallade prissäkringar kvar i poolen. Dessa värden hade Bixia rätt att ta ut, menade företagsledningen.
• I förra veckan kunde Corren ta del av en oberoende utredning som gjorts av en advokat och en revisor. Utredningen gjordes sedan anställda lämnat in en så kallad visselblåsaranmälan.
• Utredningen underkände Bixialedningens argument. Utredarna slog fast att Bixia inte hade stöd i avtalet för att höja priset på det sätt som gjordes. Utredningen föreslog också att åtgärder ska vidtas så att detta inte kan hända igen.
• I en intervju ville Bixias styrelseordförande Klas Gustafsson – som också är tf vd för Tekniska verken – ändå inte tillstå att Bixia gjort något fel. Han menade att det nu handlar om att kontakta kunderna och se över formuleringarna i avtalet.
• På måndagen valde Bixias vd Pär Kaller att avgå med omedelbar verkan. Skälet som uppges är att "han upplever att det inte finns ett hundraprocentigt förtroende för företagsledningen i samtliga delar av Bixia."