Friluftsmuseet Gamla Linköping är relativt okänt utanför Östergötland, och få Linköpingsbor har besökt stadsdelen de senaste åren.
Det var två lärdomar som drogs av Visit Linköpings undersökning 2021.
Nu varnar företagare i Gamla Linköping för att flera riskerar att gå i konkurs – om inte kommunen börjar prioritera området hårdare. I ett öppet brev till politikerna vill Företagarförening Gamla Linköping veta hur, och om, politikerna är beredda att satsa på turistmålet.
– Våra företag måste gå med vinst, annars kan vi inte vara kvar, säger Humlan Svensson, ägare till Humlans Gröna.
De fyra företagare som Corren träffar menar att de gör vad de kan som enskilda företagare, men att kommunen måste ta ett helhetsgrepp för att locka fler besökare – året om. I dag finns det två huvudsäsonger i Gamla Linköping: sommaren och veckorna runt jul.
– Resten av året finns det ingen publikdragande aktivitet, förutom att vi privata företag har öppet. Jag tjänar mer på att stänga restaurangen i september och öppna upp kort under julborden, istället för att ha öppet hela hösten, säger Marcus Andersson, som driver Wärdshuset.
Både han och Jessica Sjögren, ägare till Dahlbergs café, önskar att de kunde ha kvällsöppet. Men kundunderlaget är för litet.
– Skulle jag ha öppet på kvällar skulle jag gå i konkurs, säger Jessica.
Själva har de många förslag som de menar skulle göra Gamla Linköping mer levande.
Fler parkeringar
När det är högsäsong är trafiksituationen vid Gamla Linköping kritisk, menar Företagarförening Gamla Linköping.
– Det behövs bättre bussparkeringar och fler bilplatser, säger Molle Johansson, som driver butiken Historiska kompaniet.
Belysa husen
Ett enkelt sätt att göra området trivsamt under höst och vår är att belysa fastigheterna, menar Jessica Sjögren.
– De kulturhistoriska byggnaderna skulle bli så fina! Som det är i dag kommer ingen hit efter klockan 15 på höst och vinter, för då är det mörkt. Tyvärr har vi fått nej, eftersom det innebär yttre påverkan på byggnaderna.
Låt Visit Linköping sköta marknadsföringen
– Det skulle betyda mycket om Visit kunde sköta marknadsföringen för hela området. De är proffs. Det skulle vara toppen om de kunde arbeta med att sätta ihop olika paket för turisterna. Vi har gjort det på egen hand, men inte lyckats nå ut, säger entreprenörerna.
I december förra året fattade Linköpings kommunstyrelse beslut om att Visit Linköping, det kommunala destinationsbolaget, ska satsa på privatturismen – och göra Gamla Linköping till en än större turistmagnet. Enligt Johan Rustan, vd på Visit Linköping, har arbetet påbörjats. Samtidigt påpekar han att det är en stor satsning och att det därför kommer att ta tid innan ett färdigt utvecklingsprogram kan presenteras.
Låt entrén till Gamla Linköping vara gratis – för alltid
2019 infördes entréavgift till julmarknad i Gamla Linköping. Beslutet upprörde både knallar, Linköpingsbor och företagare. 2021 togs avgiften bort.
Hittills har ingen politiker drivit igenom frågan om att införa entréavgift i Gamla Linköping. Men enligt Humlan Svensson ligger risken för att det införs "som en blöt filt över företagarna".
– För mig som driver blomsterbutik skulle det vara förödande. Jag har en del stammisar och ingen betalar entrébiljett för att köpa en blomma.