Anders har blivit Roxens ofrivillige räddare

Hamnar du i nöd på Linköpings största sjö kan det dröja över en timme innan du får hjälp av räddningstjänsten. Sedan förbundet sålde sin stora båt och flyttade resurser till Norrköping har det uppstått ett vakuum ute på Roxen. När ingen annan tar ansvar tvingas istället fiskaren Anders rycka ut för att hjälpa nödställda. “Det här är inget jag tycker om”, säger den ofrivilliga räddaren.

"De som beslutat att göra sig av med båten kan inte vara något sjöfolk. För då hade de varit med om vad som kan hända på en sjö. I och med Kinda kanal och Göta kanal är det mycket trafik på sjön", säger Anders Nilsson.

"De som beslutat att göra sig av med båten kan inte vara något sjöfolk. För då hade de varit med om vad som kan hända på en sjö. I och med Kinda kanal och Göta kanal är det mycket trafik på sjön", säger Anders Nilsson.

Foto: Albin Wiman

Linköping2022-12-01 17:00

– Här kan vi inte stå. Följ med.

Anders Nilsson i Kungsbro visar in i en bod som får fungera skydd mot regnet utanför. Här trängs fiskenät, tampar, verktyg och lådor.

Anders har fiskat ål, gädda och abborre i Roxen i över 40 år. I dag är han den enda yrkesfiskaren här. 

– Vid det här laget kan jag den här sjön utan och innan. Roxen är lurig. Det är en grund slättsjö. Vågorna har ingenstans att ta vägen utan bygger på höjden. Hamnar man där ute när det blåser är det inte kul.

undefined
"Jag har tidigare varit med och letat efter sådana som drunknat. Jag mår ju för fan dåligt i flera dagar efter det. När det går ett sånt här larm så triggar det igång oron", säger han.

4 november, då Johan och hans kompisar drabbades av motorhaveri, fick Anders via en bekant reda på att räddningstjänsten inte hade tid att hjälpa trion som satt fast ute på sjön. Anders, som stod mitt i matlagningen, fick släppa allt och lämna villan i Berg.

– Man blev ju lite orolig över vad som hade hänt. Jag och min bekant hade nästan ingen information eller position men stack iväg ändå. Vi hittade fiskarna tillslut mitt emellan Ekängen och Berg. Då var det kolsvart ute.

Anders har blivit van vid att rycka ut när någon behöver hjälp på Roxen. Bara i år har han bogserat in tre olika sportfiskare, en segelbåt och en motorbåt som av olika anledningar fastnat ute på sjön. Han påstår att samtliga varit i kontakt med räddningstjänsten innan de kontaktat honom.

– Va fan, det är ju bara att tänka själv. Sitta där ute i mörkret och det börjar blåsa tio sekundmeter. Det går ju inte.

Han ställer upp – men motvilligt. Han mår dåligt av att inte veta vad som väntar honom ute på sjön.

– Det här är inget jag tycker om. Jag har tidigare varit med och letat efter sådana som drunknat. Jag mår ju för fan dåligt i flera dagar efter det. När det går ett sånt här larm så triggar det igång oron.

Han vet inte riktigt hur det gick till, men på något sätt har Anders Nilsson kommit att bli den ofrivillige räddaren på Roxen. Det är han som fått täcka luckan som uppstått på sjön den senaste tiden. Förut var räddningstjänsten mer frikostiga med att bogsera människor som fått problem på Linköpings största sjö.

undefined
Flera personer som Corren pratar med vittnar om att Roxen är en lurig sjö där det lätt bildas höga vågor.

Men i våras såldes räddningstjänstens trotjänare till båt, Pirjo, som varit placerad i Stångån och som varit redo att rycka ut på Roxen. Båten köptes in 2011 för två miljoner kronor och var en stor investering för förbundet.

– Det är den bästa båt vi någonsin haft, säger Mathias Lagerman, brandman och skyddsombud på räddningstjänsten i Linköping. 

Han är en av flera som varit kritisk till den omorganisation som genomfördes i början på 2021 och som han menar har inneburit att räddningstjänstens förmåga att snabbt rycka ut på Roxen har försämrats.

– Det är fortfarande lika mycket båttrafik och människor har inte slutat bada. Allting är kvar men vi har mycket sämre förmåga att hjälpa till, säger han.


I dag har räddningstjänsten i Linköping en mindre båt på trailer, som ska kunna användas i kommunens alla sjöar. Men båten är inte lämplig vid hårt väder på Roxen.

– Den duger när det är helt blankt vatten och det blåser max åtta meter per sekund. Vi provade att köra med den i somras när det blåste 12-15 meter per sekund och då räckte det med en väldigt kort sväng för att man ska veta hur det känns att bli torktumlad, säger Mathias Lagerman.

Han får stöd av skyddsombudet John Wernhede på Räddningstjänsten i Norrköping. Sedan omorganisationen är det station Kvillinge i Norrköping som har en kraftfull båt som klarar alla väder och som står uppställd på en trailer.

– Om det går lite vågor på Roxen är det bara vi från Norrköping som kan komma, men det tar över en timme för oss att få båten på plats. I värsta fall längre tid om vi är ute på annat, säger John.

undefined
"De som beslutat att göra sig av med båten kan inte vara något sjöfolk. För då hade de varit med om vad som kan hända på en sjö. I och med Kinda kanal och Göta kanal är det mycket trafik på sjön", säger Anders Nilsson.

Precis som fiskaren Anders menar både Mathias och John att Roxen är en förrädisk sjö som snabbt kan bli farlig. 

– Vi i Norrköping har inte lokalkännedomen som behövs på Roxen. Det är många båtförare från Kvillinge som aldrig varit ute och övat på Roxen, säger John.

Dessutom är det inte all personal i Norrköping som kan köra den större båten. Vid sjukdom, vab eller omplanering finns risk att ingen förare är i tjänst.

– Vi har inget krav på oss att vara bemannade med båtförare. Det är väldigt sårbart. Hela den här förändringen är ett nedköp för skattebetalarna i Linköping.

***

Det var tack vare fiskaren Anders som Johan och hans kompisar till slut fick hjälp den där kvällen för några veckor sedan.

– När vi höll på att bli bogserade, drygt en timme efter att vi ringde 112, hörde räddningstjänsten av sig och frågade hur det gick för oss. De hade fortfarande ingen lösning, de ville bara kolla läget, säger Johan.

undefined
Det var tack vare fiskaren Anders som Johan och hans kompisar till slut fick hjälp den där kvällen för några veckor sedan.

Han är förvånad över att han och kompisarna, efter att ha försökt få hjälp från annat håll, inte heller fick någon hjälp av räddningstjänsten.

– Det är märkligt att räddningstjänsten dröjde med återkoppling och att de inte kunde hjälpa oss. Roxen är ju en ganska stor sjö med många hobbyfiskare som oss.

Motala ström, som leder ut i Roxen, ligger grå och stilla. Iförd foppatofflor tar sig Anders Nilsson ner i en av sina många båtar. 

Får du någon ersättning när du hjälper människor på Roxen?

– Nej. Bara i form av allmosor från de jag räddar. Jag brukar inte säga något pris, utan bara upplysa vad bensinen kostar. Jag lär aldrig bli miljardär på att hämta folk på sjön.

Hur vet människor att just du kan hjälpa dem? 

– Det undrar jag med. 

Så om man hamnar i trubbel på Roxen…

– Då är man illa ute. Iallafall om jag har druckit öl eller är på semester.

undefined
Den båt som räddningstjänsten i dag har i Linköping kan inte köras på Roxen i alla väder, enligt brandmannen Mathias Lagerman.
Omorganisation RTÖG

Med ett krav på att spara fyra miljoner kronor genomförde Räddningstjänsten Östra Götaland, i början av 2021, en stor förändring i sin organisation. Flera specialistkompetenser som tidigare hade funnits i såväl Linköping som Norrköping koncentrerades istället i endast en av städerna. Brandmän, specialiserade på att rädda liv på höga eller låga punkter, stationerades i Linköping medan Norrköping behöll sina räddningsdykare med tillhörande utrustning. Många i personalen var mycket kritiska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!