Näst ut i vår poddsatsning inför höstens kommunval är de båda "gröna" partierna MP och C, representerade av kommunpolitikern Gunnar Gustafsson (MP) respektive regionrådet Julie Tran (C). När det gäller vad som skiljer partiernas klimatpolitik åt var de båda politikerna, för ovanlighetens skull, överens.
– Jag skulle säga att vår syn på biltrafiken, och användandet av bil generellt, skiljer sig mycket åt. Vi ser att det inte är bilen i sig utan utsläppen som vi behöver bekämpa. Beroende på ens livssituation, om man bor på landsbygden till exempel, ska det finnas möjlighet att ta sig in till Linköping, säger Julie Tran.
– När C styr i Linköping satsar de, jag vet inte hur många hundra miljoner, på att bygga Ullevileden som inte gynnar klimatomställningen på något vis. När jag cyklar in till stan från Linghem där jag bor kommer jag till flera dåliga trafiklösningar där det är smidigare för bilen. Det visar tydligt på hur dålig trafikpolitik som alliansen har bedrivit, replikerar Gunnar Gustafsson.
Julie Tran lyfter, som replik, alliansens satsningar på motorvägar för cyklar och framtagandet av den nya trafikplanen som hon menar möjliggör för en omställning i och runt stadskärnan. Gunnar Gustafsson vill i sin tur se satsningar för en förbättrad tågtrafik med pendelstopp vid till exempel Sturefors och området mellan Ryd och Skäggetorp. Han lyfter frågan om ett dubbdäcksförbud.
I mars tidigare i år klubbade kommunfullmäktige ett nytt klimatmål för Linköping som innebär att kommunen ska ha ett nettonollutsläpp av växthusgaser år 2045. Det innebär att utsläppen ska minskas så mycket som möjligt för att därefter kompenseras av till exempel grön energiproduktion. Då var Julie Trans parti med och klubbade igenom målet trots att partierna var oeniga kring ambitionsnivån. I dag, med ett nytt valprogram, ger hennes parti ett annat besked.
– Sverige har ett nationellt mål om ett nettonollutsläpp år 2045 men vi vill gå ännu längre. Vi vill ha år 2030 här i Linköping, just för att vi ser att kommunen har förutsättningarna att nå det målet. Vi har ett universitet, vi har miljötekniken och vi har medborgare som är villiga att bidra, säger Julie Tran.
Men fick ni i C vika er när det nya klimatmålet klubbades?
– Vi jobbar i en allians och det handlar om att se till alla parters viljor.
Då tycker du inte att det nya målet är tillräckligt ambitiöst?
– Utifrån förutsättningarna var det detta mål som vi fick fram och det är mycket bättre än att inte ha något mål alls, säger Julie Tran.
– Det är naturligt att vi, i ett valprogram, justerar målsättningen, fortsätter hon.
Gunnar Gustafsson var snabb med att kritisera C:s vändning.
– Jag blir väldigt beklämd. Vi hade en debatt i fullmäktige för inte alls länge sedan och C nämnde inget om ett ambitiösare mål men nu är det valrörelse. Det här är bara valsnack som inte gynnar en grön omställning, säger han.
Men vilket mål vill ni se?
– Vi vill ha 2035 för nettonollutsläpp. Vi vill gå nära noll redan 2030.
Behöver utsläppen minskas så mycket i Linköping?
– Per person släpper vi ut mycket, så vi måste ta vårt ansvar. Som ett av de rikaste länderna, och Linköping som en av de rikaste kommunerna, måste vi gå före och utveckla teknik så att andra länder kan lära av oss, säger Gunnar Gustafsson.