En liten bit av Ullevileden finns redan, men idag slutar den vid rondellen bakom Bauhaus i Tornby. Där har Muharrem Demirok (C), Anna Steiner Ekström (M) och Carl-Fredrik Ideström (L) kallat till pressträff för att markera starten på bygget av fortsättningen till Mörtlösa.
– Vi diskuterade Ullevileden redan när jag satt i tekniska nämnden i slutet av 1990-talet. Det känns jättebra att vi nu äntligen kommer igång, säger Anna Steiner Ekström.
Ullevileden finns med i översiktsplanen från 2010, men har gång på gång skjutits på framtiden. Ända tills nu. Ett av skälen till att vägbygget till sist blir av är coronapandemin. I våras beslutade nämligen samhällsbyggnadsnämnden att starta flera byggprojekt för att hålla ekonomin igång i Linköping.
Kommunen har genom åren förgäves försökt få Trafikverket att vara med och finansiera Ullevileden. Nu blir det Linköpingsborna som får stå för hela notan. 325 miljoner kronor beräknas vägen gå på.
Ullevileden ska följa E4, gå på en bro över Stångån, göra en sväng runt den gamla lertäkten och slutligen ansluta till Mörtlösarondellen.
Satsningen har fått hård kritik från Miljöpartiet (se separat artikel), men Muharrem Demirok menar att den behövs.
– Leden binder ihop våra handelsområden, Tornby och Mörtlösa. Den avlastar E4 vid olyckor och den får bort trafik från innerstaden. Ullevileden kommer att minska trafiken på Kallerstadsleden, Tornbyvägen och Norrköpingsvägen med 15–25 procent, säger han.
Att bygget startar nu är en sanning med modifikation. Beslutet är fattat i samhällsbyggnadsnämnden, men det kommer att dröja innan man ser något vägarbete.
– Nu ska vi projektera och söka tillstånd för vattenverksamhet – Stångån och en del diken berörs. 2021 kan spaden sättas i marken och 2024 ska leden invigas, om allt går som det ska, säger Demirok.
Ullevileden ska byggas med ett körfält i varje riktning, men mark reserveras för att i framtiden kunna bredda den. Över Stångån planeras en 124 meter lång bro med minst 5,5 meters höjd över vattnet.
Norra Oskarsgatan och Gumpekullavägen ansluts med rondeller. Från Norra Oskarsgatan fram till Mörtlösavägen byggs en parallell cykelväg med trädplantering på båda sidor.
– Den cykelvägen kommer att ge Linköpingsborna tillgång till de naturområden som finns i Mörtlösa och längs Stångån, säger Carl-Fredrik Ideström.