Tanken var att politikerna i samhällsbyggnadsnämnden skulle fatta beslut, som underlag hade de en utredning från kommunens tjänstepersoner. Den visade bland annat att fria pensionärsresor skulle kosta mellan 90 och 170 miljoner kronor att genomföra.
Enligt nämndens ordförande, Muharrem Demirok (C) uppstod en diskussion kring underlaget.
– Vi tyckte att det saknades en del. Skrivelsen om kostnaden angav ett ganska stort spann, sen stod det att kommunen kunde få rabatt om vi köpte så här mycket, men det fanns inget om hur stor rabatt.
Därför blev beslutet att skicka tillbaka det till tjänstepersonerna för ytterligare utredning.
– Men om vi sen går vidare med förslaget så kommer det att medföra en ganska stor kostnad för kommunen så det här är en fråga som nämnden egentligen inte kan besluta om, vi ska lämna ett underlag för vidare diskussion i kommunstyrelsen.
– Jag vill nog påstå att det var en ganska stor enighet i nämnden, från höger till vänster, om återremittera ärendet
Förslaget lämnades in av Bo-Inge Holmberg i januari förra året, det går ut på att kommunen ska ge den som fyllt 65, 70 eller möjligen 75 år gratis resor med kollektivtrafiken i Linköping.
Som motivering angavs att biljettpriset är så högt att många äldre väljer bilen.
I den utredning som kommunen gjort identifierades flera problem med förslaget. Det första är att kommunen inte sköter bussarna, det gör Östgötatrafiken. Kommunen skulle då behöva köpa biljetter av Östgötatrafiken och enligt det avtal som finns så ska samma biljetter erbjudas i samtliga 13 kommuner. Linköpings kommun skulle då behöva köpa årskort för seniorer.
Det finns cirka 27 000 invånare i Linköping som är äldre än 65 år.
Årskostnaden på cirka 90 miljoner kronor uppstår om kortet ska gälla i tätorten, ska det gälla hela Östergötland så blir årskostnaden 170 miljoner kronor.
I utredningen anges också att det inte finns något stöd för att fria bussresor minskar bilåkandet. Däremot finns det studier som visar att folk väljer bort cykeln om bussen är gratis.
I samhällsbyggnadsnämnden finns politiker från samtliga partier utom Vänstern. Den styrande Alliansen har sex ledamöter vilket ger majoritet. Socialdemokraterna har tre ledamöter, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna en vardera.
Mannen bakom förslaget, Bo-Inge Holmberg, har skrivit flera insändare i frågan. Han har också fått mothugg av forskare och Östgötatrafikens vd.