Flera insändare (Bo-Inge Holmberg, 10 mars och signaturen Birgitta, 15 mars) har argumenterat för att pensionärer ska få åka buss utan kostnad. Som forskare inom kollektivtrafikområdet tycker jag det är tråkigt att höra att man tycker trafiken är så dålig att man bara är intresserad av att följa med om det är alldeles gratis.
Det är viktigt att komma ihåg att kollektivtrafiken redan idag – med rätta – erbjuder olika typer av pensionärsrabatter, både vid enkelresor och vid köp av periodkort. Vi kan notera att motsvarande rabatter saknas på fordonsskatt, drivmedel, parkeringsavgifter och alla andra kostnader som hör till bilresandet.
Genom åren har olika försök med gratis kollektivtrafik genomförts runtom i världen, den estniska huvudstaden Tallinn är ett av de större och nyare exemplen. Förutsättningarna har sett lite olika ut, men resultatet är nästan alltid detsamma. Kortare resor som tidigare skett till fots eller med cykel flyttar över till kollektivtrafik, medan effekten för biltrafiken är i stort sett försumbar. Ur miljö-, trängsel- och folkhälsoperspektiv är detta alltså en mycket tveksam åtgärd.
Som forskare försöker jag och mina kollegor bidra till en bättre kollektivtrafik på många olika sätt. Vi vill att kollektivtrafiken ska vara tystare och miljövänligare, erbjuda snabbare och bekvämare resor, och ha fler avgångar och färre, men smidigare, byten. Den produkt vi skapar ska naturligtvis vara attraktiv och värd att betala för!
Anders Peterson
biträdande professor i trafiksystem, Linköpings universitet