Det finns inga gratis resor

Kollektivtrafik. Mindre biljettintäkter innebär högre skatt, om kvaliteten ska bibehållas, påpekar skribenterna.

Kollektivtrafik. Mindre biljettintäkter innebär högre skatt, om kvaliteten ska bibehållas, påpekar skribenterna.

Foto: Magnus Andersson

Insändare2018-03-21 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I två tidigare insändare publicerade i Corren argumenterar Bo-Inge Holmberg den 10 mars och Birgitta den 15 mars för att resor i kollektivtrafiken borde vara gratis för pensionärer.

Till att börja med är det viktigt att förtydliga att det inte finns några resor som är gratis. Frågan är snarare vem som ska betala. Det finns nämligen inte en enda busslinje, spårvagnslinje eller pendeltågssträcka i länets kollektivtrafik som ”går med vinst”. Det är en missuppfattning som vi stöter på då och då, så det vill vi passa på att förtydliga.

Eftersom 62 procent av kollektivtrafiken i Östergötland betalas med skattemedel finns inga marginalaffärer i den meningen att vi redan har täckning för våra fasta kostnader och därför kan erbjuda ett lägre pris. Detta innebär att varje gång vi sänker priset för våra kunder ökar kostnaden för skattebetalarna.

Det är regionens politiker som beslutar hur stor del av biljettkostnaden som ska betalas på skattsedeln och hur stor del som ska betalas av användarna, det vill säga kunderna. För Östergötland är målsättningen att kunderna ska betala hälften och skatten stå för den andra hälften. Det stämmer väl med nationell forskning som visar att det är med den fördelningen kollektivtrafiken ger störst samhällsnytta.

För kollektivtrafiken i Östergötland har det politiskt beslutats att barn, ungdomar, studenter och seniorer från 65 års ålder – utöver det redan subventionerade priset – ska få en ytterligare rabatt på mellan 32 procent och 35 procent beroende på biljettyp. Ändå uppgår intäkterna i hela regionen från olika seniorbiljetter till så mycket som 32 miljoner kronor per år.

En minskad biljettintäkt – vilket blir resultatet om seniorers resor skulle rabatteras ännu mer, eller till och med göras helt avgiftsfria – får direkt en negativ påverkan på kollektivtrafikens utbud och kvalitet. 32 miljoner mindre att köra trafik för minskar kollektivtrafikens möjlighet att utgöra ett reellt alternativ till bilen. Nej, de ekonomiska ramarna behöver tvärtom snarare öka än minska om kollektivtrafiken ska kunna utvecklas och ta marknadsandelar från biltrafiken.

Det finns inga kund- eller marknadsundersökningar som tyder på att det är priset som är anledningen till att människor avstår från att resa kollektivt. Det är tillgången på kollektivtrafik, till exempel antalet avgångar, enkelheten och punktligheten som har störst påverkan på vårt resmönster.

Denna uppfattning får medhåll av Anders Peterson, biträdande professor i trafiksystem på Linköpings universitet, som i Corren den 19 mars hänvisar till studier som gjorts med avgiftsfri trafik. Studierna visar på att det snarare är korta resor som tidigare skett till fots eller med cykel som då flyttar över till kollektivtrafiken, inte resorna med bil.

Vårt mål är istället precis det som professor Peterson lyfter fram: att kollektivtrafiken ska vara så attraktiv att den är värd att betala för!

Sofia Malander

vd, Östgötatrafiken

Göran Gunnarsson

ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd